Wat gebeurt er nou echt bij turbulentie?
Turbulentie zorgt nauwelijks voor vertragingen maar als passagier hebben we er allemaal een hekel aan en sommige van ons vinden het naast vervelend ook nog eens een angstige ervaring. Soms overheerst dat gevoel dusdanig dat we zelfs helemaal niet meer willen vliegen.
“Turbulentie is slechts een irritatiefactor, maar is niet gevaarlijk” meldt Patrick Smits, een Amerikaanse piloot.
Passagiers hebben een verkeerd beeld in hun hoofd van een piloot die in de cockpit worstelt met de stuurknuppel en het vliegtuig dat ineens een heel eind naar beneden valt. De realiteit is echter minder spectaculair, het toestel probeert gewoon zijn oude positie terug te krijgen en is slechts een aantal meters gedaald.
Veel luchtvaartmaatschappijen bieden tegenwoordig cursussen aan waarbij alle veiligheidsmaatregelen en systemen getoond worden zodat passagiers hun vliegangst kunnen overwinnen.
Patrick Smith, een piloot die al tien jaar een blog met de naam “Ask the Pilot” heeft, heeft nu een boek geschreven met de titel “Cockpit Confidential”. Hij zegt dat hij zich geen enkele vliegtuigcrash voor de geest kan halen die enkel en alleen door turbulentie is veroorzaakt. Toestellen zijn dusdanig gemaakt dat ze tegen extreme omstandigheden bestand zijn en de aard van de turbulentie om echt forse schade te veroorzaken aan een toestel moet dusdanig hoog zijn dat wij ons dat niet eens kunnen voorstellen.
Als we gaan zoeken naar recente turbulentiegevallen waarbij passagiers echt behoorlijk gewond zijn geraakt moeten we concluderen dat het zo weinig voorkomt dat het zelfs de meest frequente reiziger niet zal overkomen.
Turbulentie is zoals gezegd, en bij gebrek aan een beter woord, “normaal”, is zijn conclusie.
De kop wekt de indruk iets te zeggen over turbulentie. Wat het inhoud. Hoe het ontstaat, of het iets zegt over het weer…maar niks van dit wordt er in dit stuk beschreven..??? Dus doe het nog eens over.