Vlucht gemist, wat nu?
Heeft u uw vlucht gemist? Of bij een overstap de aansluitende vlucht gemist? U staat er niet alleen. In dit artikel leggen we uit wat uw rechten als passagier zijn.
Vlucht gemist?
Er zijn veel redenen te bedenken waarom een passagier een vlucht mist. Een veelvoorkomende reden is simpelweg te laat zijn, of dat er iets aan de hand is op het vliegveld.
Maar het kan ook komen door het handelen van de luchtvaartmaatschappij, in dat geval kunt u een vergoeding krijgen tot €600.
Vlucht gemist door eigen schuld
Heeft u door uw eigen schuld uw vlucht gemist? U heeft geen recht op een vergoeding en de kosten voor het boeken van een nieuwe vlucht of andere gerelateerde uitgaven zijn voor eigen rekening.
Ook als u uw aansluitende vlucht mist door eigen schuld, heeft u geen recht op een vergoeding.
Vlucht gemist door omstandigheden
Heeft u uw (aansluitende) vlucht gemist en is het uw eigen schuld? Dan is er geen recht op compensatie.
Is het de schuld van een derde partij? Denk bijvoorbeeld aan lange rijen bij de beveiliging, een trein die niet rijdt, een volle parkeerplaats etc. Ook dan heeft u geen recht op compensatie.
Alleen als het de schuld is van de luchtvaartmaatschappij, heeft u mogelijk recht op een compensatie. Dit geldt bijvoorbeeld ook als u uw aansluitende vlucht mist doordat de eerste vlucht vertraagd is door het handelen van de airline.
Vlucht gemist door vertraging?
Heeft u bij uw overstap de aansluitende vlucht gemist omdat de eerste vlucht vertraagd was? Dan heeft u de volgende rechten:
- De luchtvaartmaatschappij moet u kosteloos een nieuwe vlucht aanbieden naar de eindbestemming.
- Bij een vertraging van minimaal 2 uur, heeft u recht op eten en drinken.
- Vertrekt de nieuwe vlucht een dag later? Dan moet de vliegtuigmaatschappij u een hotel aanbieden.
Krijgt u dit niet aangeboden? Boek dan zelf een vlucht. Het verschil tussen de originele ticketprijs en het nieuwe ticket, moet de vliegtuigmaatschappij vergoeden.
Heeft u zelf moeten betalen voor eten, drinken en een extra hotelovernachting? Bewaar de bonnetjes, deze kunt u achteraf declareren bij de airline.
Komt u met meer dan 3 uur vertraging aan op uw eindbestemming? Dan heeft u mogelijk ook recht op een vergoeding tot €600 per persoon.
Recht op een vergoeding bij een gemiste aansluiting
In EU Verordening 261/2004 staan uw rechten als vliegtuigpassagier. Hierin staat dat u recht heeft op een vergoeding als u minimaal 3 uur later aankomt op de eindbestemming door een gemiste aansluiting. De gemiste aansluiting moet het gevolg zijn van handelen van de luchtvaartmaatschappij.
Verder moet uw vlucht hier aan voldoen:
- Uw vlucht start vanuit een EU-land.
- Of u vliegt naar de EU met een Europese airline.
- Beide vluchten staan op één boeking.
Aansluitende vlucht gemist buiten de EU
Maar wat als de overstap buiten de EU plaatsvindt en u mist deze aansluitende vlucht? Als deze vluchten op één boeking staan, dan heeft u ook recht op een vergoeding tot €600 per persoon.
U kunt dit controleren door het boekingsnummer van de vluchten erbij te pakken. Is dit hetzelfde voor beide vluchten? Dan spreken we over één boeking.
Hoogte vergoeding bij gemiste vlucht
Heeft u recht op een vergoeding door een gemiste aansluiting, dan wordt de hoogte van de vergoeding bepaald op basis van de afstand van de totale vluchtroute:
Vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv. Amsterdam – Barcelona
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv. Amsterdam – Marrakesh
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv. Amsterdam – Singapore
*Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.
Buitengewone omstandigheid
Een gemiste aansluiting door een vertraging is niet altijd de schuld van de airline, het kan ook komen door een buitengewone omstandigheid.
Denk hierbij aan slechte weersomstandigheden, stakingen van de luchtverkeersleiding, een medisch ongeval op de eerste vlucht, etc. In deze gevallen vervalt het recht op compensatie.
Gecontroleerd door Hendrik Noorderhaven
Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Spreekt regelmatig met de media.
Meer over HendrikHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!