vliegtuigdeur open

Is uw vlucht overboekt?

Dan heeft u recht op een vervangende vlucht en mogelijk ook op een vergoeding tot €600 per persoon. Met EUclaim krijgt u de vergoeding waar u recht op heeft. No cure, no pay.
Check uw vlucht

786.386 tevreden passagiers

Vlucht overboekt, wat nu?

Als uw vlucht overboekt is en u wordt gevraagd om een andere vlucht te nemen, dan heeft u bepaalde rechten. Er zijn zelfs situaties denkbaar waardoor u tot €600 compensatie kunt krijgen.

Is uw vlucht overboekt? Dit is belangrijk:

  • Als de luchtvaartmaatschappij vrijwilligers vraagt om hun vlucht op te geven, kunt u bepaalde voorwaarden stellen. Overweeg bijvoorbeeld een upgrade voor uw alternatieve vlucht.
  • Eis altijd een bewijs van overboeking of instapweigering. Dit document is noodzakelijk voor het indienen van een eventuele claim.
  • De luchtvaartmaatschappij is verplicht u om te boeken naar een andere vlucht met dezelfde bestemming.
  • Indien u met de nieuwe vlucht minimaal drie uur later aankomt op uw bestemming, kunt u in aanmerking komen voor een compensatie. Deze vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon.
  • Vertrekt uw nieuwe vlucht minimaal 2 uur later dan uw oorspronkelijke vlucht? Dan heeft de airline de verplichting om voor u te zorgen. Denk aan eten, drinken en als het nodig is een overnachting.

Compensatie voor een overboekte vlucht

Kunt u niet meer op uw vlucht omdat deze overboekt is? Onderhandel dan eerst over een nieuwe vlucht.

Daarnaast is het dus goed mogelijk dat u recht heeft op compensatie, dit wordt gewaarborgd door EU Verordening 261. Om voor een vergoeding in aanmerking te komen, moet uw situatie voldoen aan de volgende voorwaarden:

  • U vliegt vanuit een EU-land, IJsland, Noorwegen of Zwitserland.
  • Of u komt aan in de EU, IJsland, Noorwegen of Zwitserland met een Europese luchtvaartmaatschappij.
  • De nieuwe vlucht komt minimaal drie uur later aan dan uw oorrspronkelijke aankomstijd.
  • De luchtvaartmaatschappij had geen geldige reden om u de toegang te weigeren.
  • U kunt aantonen dat u op tijd was voor uw originele vlucht. De instapweigering is dus niet het gevolg van te laat zijn.

Er zijn verschillende manieren om te bewijzen dat u op tijd was, maar het beste is om een bewijs te krijgen van de airline. Deze kunt u krijgen door uw boarding pass te printen op de luchthaven.

De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de vlucht.

Vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

    Bijv. Amsterdam – Barcelona

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 – 3500 km

    Bijv. Amsterdam – Marrakesh

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

    Bijv. Amsterdam – Singapore

Hoe kan een vliegtuig overboekt zijn?

Een vlucht kan overboekt zijn doordat veel luchtvaartmaatschappijen meer tickets verkopen dan dat er stoelen zijn. Statistisch gezien vallen er altijd wel wat passagiers af omdat ze om verschillende redenen niet komen opdagen.

Maar als iedereen wel komt opdagen, dan kan het zijn dat niet iedereen mee kan. In dat geval is uw vlucht overboekt. Passagiers worden gevraagd om met een andere vlucht mee te gaan.

Wat zijn de redenen dat luchtvaartmaatschappijen voor overboeking kiezen?

  1. Annuleringen en no-shows: Luchtvaartmaatschappijen weten uit ervaring dat een bepaald percentage van de passagiers niet komt opdagen voor hun vlucht door bijvoorbeeld annuleringen of wijzigingen in hun reisplannen. Om te voorkomen dat het vliegtuig met lege stoelen vertrekt, verkopen ze meer tickets dan er plaatsen zijn.
  2. Statistische modellen: Maatschappijen gebruiken geavanceerde statistische modellen om te voorspellen hoeveel mensen hun vlucht zullen missen of annuleren. Deze modellen houden rekening met verschillende factoren, zoals het seizoen, de route, economische omstandigheden, en zelfs het weer.
  3. Economische overwegingen: Het overboeken van vluchten kan financieel voordelig zijn voor luchtvaartmaatschappijen, omdat ze hun inkomsten maximaliseren door ervoor te zorgen dat zoveel mogelijk stoelen bezet zijn tijdens een vlucht.

Als een vlucht overboekt is dan gaat de airline op zoek naar vrijwilligers die bereid zijn een vlucht later te nemen. Als er niet genoeg vrijwilligers zijn, kan het zelfs leiden tot gedwongen ontzegging van instap. Dit betekent dus dat sommige passagiers tegen hun wil niet mee mogen met deze vlucht.

Instapweigering

Niet elke instapweigering is hetzelfde. Er zijn verschillende redenen waarom een passagier niet mee kan of mag. Een overboeking is daar slechts een van.

Er zijn situaties waarbij de vliegtuigmaatschappij passagiers mogen weigeren op een vlucht. Passagiers hebben in dat geval geen recht op een vergoeding.

Geldige redenen voor instapweigering zijn onder andere:

  • medische redenen
  • gedragsproblemen (voorbeeld: overmatig alcohol)
  • onvolledige reisdocumenten
  • veiligheidsredenen

Twijfelt u over uw eigen situatie en of u met een geldige reden bent geweigerd? Deel uw vluchtgegevens met ons en wij onderzoeken uw aanvraag.

Dit is wat klanten vinden van EUclaim

Gecontroleerd door Paul Vaneker

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers.

Meer over Paul

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel