Wat zijn mijn rechten bij een geannuleerde vlucht?
Wat zijn mijn rechten als mijn vlucht geannuleerd wordt?
Als uw vlucht geannuleerd is, heeft u in ieder geval recht op een vervangende vlucht of teruggave van uw ticketprijs. De luchtvaartmaatschappij is verplicht om u deze keuze te bieden.
Daarnaast kunt u recht hebben op een financiële vergoeding. Dit bedrag staat los van de ticketprijs en kan oplopen tot €600 per persoon. De hoogte van de compensatie wordt bepaald door de afstand van uw vlucht.
Wanneer heb ik recht op een vergoeding?
U heeft recht op een vergoeding als de situatie van uw geannuleerde vlucht aan onderstaande voorwaarden voldoet, deze zijn vastgelegd in EU Verordening 261/2004.
- Uw vlucht vertrekt vanuit een EU-land of u vliegt naar de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij.
- De annulering is niet veroorzaakt door overmacht.
Daarnaast is het belangrijk wanneer de annulering is gecommuniceerd:
- Bent u langer dan 14 dagen voor vertrek geinformeerd? Dan heeft u geen recht op compensatie.
- Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen? Dan heeft u recht op een vergoeding.
- Bent u minder dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd? Als uw vlucht 1 uur eerder vertrok of meer dan 2 uur later aankwam, heeft u recht op een compensatie.
Hoeveel vergoeding krijg ik als mijn vlucht is geannuleerd?
De hoogte van de compensatie hangt af van de afstand van de vlucht. Dit heeft niets met uw ticketprijs te maken, het kan dus zomaar zijn dat u meer krijgt dan wat u voor het ticket betaald heeft.
Vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv. Amsterdam – Barcelona
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv. Amsterdam – Marrakesh
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv. Amsterdam – Singapore
Heb ik recht op verzorging als mijn vlucht wordt geannuleerd?
De luchtvaartmaatschappij heeft de plicht om goed voor u te zorgen bij een annulering. Denk aan eten, drinken en als het nodig is een overnachting.
Deze zogenaamde zorgplicht is vastgelegd in het verdrag van Montreal en geldt ook buiten Europa.
Het recht op verzorging is afhankelijk van de afstand van de vlucht en de lengte van de wachttijd:
- Minimaal 2 uur extra vertraging bij een vlucht tot 1500 km.
- Minimaal 3 uur extra vertraging bij een vlucht van 1500 km tot 3500
- Vanaf 4 uur extra vertraging bij een vlucht van meer dan 3500 km.
Als uw vlucht van Nederland naar het buitenland is geannuleerd en u bent tijdig geïnformeerd, dan kunt u in de comfort van uw eigen woning wachten op de volgende vlucht.
Maar wat als u in het buitenland bent en u op het laatste moment hoort dat uw vlucht wordt geannuleerd? Dan heeft u recht op eten, drinken en als het nodig is, een hotelovernachting.
Mijn vlucht naar Nederland is geannuleerd, hoe zit dat met mijn accommodatie?
Stel dat uw vlucht naar Nederland geannuleerd wordt en de vervangende vlucht pas een dag later vertrekt, dan moet de luchtvaartmaatschappij voor u zorgen. Denk aan eten en drinken, maar ook aan een overnachting en vervoer naar het verblijf.
Afhankelijk van de situatie kan dit een hotel bij het vliegveld zijn, of een extra overnachting in de accommodatie waar u al verblijft.
Regelt de airline dit niet? Dan moet u zelf een accommodatie regelen. Deze kosten kunt u achteraf claimen, mits de kosten redelijk zijn.
Heeft u meer dan €250 uitgegeven aan eten, drinken, hotelovernachtingen en vervoer, dan kunt u deze gemaakte kosten claimen via ons. Onze tip: Bewaar uw bonnetjes.
Geen recht op een vergoeding bij overmacht
Als er sprake is van overmacht, dan heeft u geen recht op een compensatie bij een geannuleerde vlucht. Met overmacht bedoelen we onvoorziene omstandigheden, iets waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen.
Dit zijn enkele voorbeelden van overmacht:
- Extreme weersomstandigheden
- Natuurrampen
- Stakingen van grondpersoneel
- Medische noodlandingen
- Terrorisme
Let op: ook bij overmacht heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht.
Wat als ik mijn overstap mis door een geannuleerde vlucht?
Heeft u een overstap en mist u door de annulering van uw eerste vlucht uw aansluitende vlucht? De hoogte van de compensatie hangt af van of beide vluchten samen of afzonderlijk zijn geboekt.
Stel u vliegt van Amsterdam naar New York met een tussenstop in Londen.
Als u beide vluchten onder één boekingsnummer boekt, geldt bij annulering van de eerste vlucht de eindbestemming (New York) voor de vergoeding.
Boekt u echter losse tickets voor dezelfde reis, dan heeft u bij annulering van de eerste vlucht alleen recht op vergoeding voor deze vlucht. Mist u daardoor de tweede vlucht, dan is dat uw eigen verantwoordelijkheid.
Veelgestelde vragen bij geannuleerde vluchten
-
Wat zijn mijn rechten bij een geannuleerde vlucht?
Als de vliegtuigmaatschappij uw vlucht annuleert, heeft u bepaalde rechten. Zo moet de vliegtuigmaatschappij u kosteloos omboeken naar een alternatieve vlucht om op uw eindbestemming te komen, maar heeft u ook recht op een vergoeding voor het tijdsverlies dat kan oplopen tot €600 per persoon.
-
Wanneer heb ik recht op compensatie bij een geannuleerde vlucht?
U kunt recht hebben op compensatie als uw vlucht is geannuleerd. Om recht te hebben op een vergoeding is het volgens Verordening 261/2004 van belang wanneer u geïnformeerd bent over de annulering van uw vlucht:
- Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op een vergoeding
- Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan twee uur eerder vertrokken of vier uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding
- Bent u 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan één uur eerder vertrokken of meer dan twee uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding
-
Hoeveel vergoeding krijg ik bij een geannuleerde vlucht?
De hoogte van de vergoeding bij een geannuleerde vlucht wordt berekend aan de hand van twee factoren:
- de tijd van aankomst op de plaats van bestemming
- de afstand van de luchthaven van vertrek tot de plaats van bestemming.
Voor vluchtbestemmingen binnen en buiten de EU geldt:
- €250 vergoeding bij een vertraagde vlucht tot 1500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Zürich)
- €400 vergoeding bij een vertraagde vlucht van 1500 km tot en met 3500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar Istanbul)
- €600 vergoeding bij een vertraagde vlucht van meer dan 3500 km (bijvoorbeeld van Amsterdam naar New York)
Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vluchtvertraging tussen de drie en vier uur, heeft u recht op 50% van de vergoeding.
-
Een claim indienen voor een geannuleerde vlucht, is dat lastig?
Het is niet lastig om een claim in te dienen voor een geannuleerde vlucht, in tegendeel! Bij EUclaim dient u snel en makkelijk een claim in. Binnen drie minuten is het al geregeld. Zo kunt u snel en zorgeloos verder genieten van uw reis.
-
Wat kost de service van EUclaim?
De kosten van EUclaim zijn op basis van no cure, no pay. Dit houdt in dat u alleen onze succesfee van 29% + € 33 dossierkosten (inclusief BTW) per persoon betaalt, wanneer wij uw claim positief hebben afgerond. Onze succesfee is ongeacht of wij voor u naar de rechtbank zijn gegaan. Bij de uitbetaling van uw vergoeding, houden wij de succesfee en de dossierkosten in.
Gecontroleerd door Paul Vaneker
Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers.
Meer over PaulHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!