De luchtvaartmaatschappij mag uw vluchttijden wijzigen of zelfs de vlucht helemaal uit het schema halen. Als dit binnen twee weken voor vertrek is gecommuniceerd, kunt u recht hebben op compensatie. Vluchtwijzigingen komen vaker voor bij pakketreizen en tijdens de zomerperiode.
Is uw vlucht gewijzigd?
Dit zijn uw rechten
Als uw vlucht gewijzigd wordt, staat u er niet alleen voor. Uw rechten worden beschermd door de EU. Maar wat deze rechten precies zijn, hangt af van de situatie.
In dit artikel leggen we uit wat u kunt doen in verschillende situaties, zoals wanneer uw vlucht omgeboekt wordt naar een andere luchthaven of wanneer uw vlucht vervroegd is. Kies uw situatie:
- Omgeboekt naar andere luchthaven
- Vlucht vervroegd
- Pakketreis gewijzigd
- Wijziging in vlucht met tussenstop
Mag mijn vlucht gewijzigd worden?
Heeft u een vlucht geboekt? In de voorwaarden van uw boeking staat dat het vluchtschema door de luchtvaartmaatschappij gewijzigd mag worden. Dit geldt ook als uw vlucht onderdeel is van een pakketreis.
Er moet u dan wel een alternatief geboden worden. Daarnaast kunt u recht hebben op compensatie, maar dat hangt af van de situatie:
- Bent u meer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd, dan heeft u geen recht op een vergoeding.
- Bent u tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 2 uur eerder vertrokken of 4 uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding.
- Bent u 7 dagen of korter voor vertrek geïnformeerd en bent u meer dan 1 uur eerder vertrokken of meer dan 2 uur later aangekomen, dan heeft u recht op een vergoeding.
Deze vergoeding kan oplopen tot €600 per persoon, afhankelijk van de afstand van uw vlucht.
Mijn vlucht is omgeboekt naar een andere luchthaven, wat zijn mijn rechten?
Een wijziging van de luchthaven kan om verschillende redenen plaatsvinden, denk aan stakingen, slechte weersomstandigheden, of capaciteitsproblemen op de oorspronkelijke luchthaven.
Soms is een luchthaven simpelweg gesloten, waardoor een vliegtuig niet kan landen. Zo kent Eindhoven Airport een nachtsluiting. Als een vlucht later dan gepland richting Eindhoven vliegt, dan wordt het vliegtuig omgeleid naar een ander vliegveld.
Stel dat u uw auto geparkeerd heeft bij Eindhoven Airport en daar in de buurt woont, dan kunt u vast voorstellen hoe vervelend het is om dan ’s nachts in Brussel of Keulen te moeten landen.
Krijgt u bericht van de airline of de reisorganisatie dat uw aankomst- of vertrekluchthaven gewijzigd wordt?
Dit is wat u kunt doen:
Vluchtwijziging niet accepteren
U heeft altijd het recht om de vluchtwijziging te weigeren. In dat geval krijgt u uw ticketgeld terug. Als u zelf een redelijk alternatief gevonden heeft, dan moet de airline waar u in eerste instantie mee zou vliegen, de eventuele meerprijs betalen.
Vluchtwijziging wel accepteren
Kiest u ervoor om de vluchtwijziging wel te accepteren? Dan heeft u mogelijk recht op geld terug als u kosten heeft moeten maken. Daarnaast kunt u recht hebben op een vergoeding.
Deze vergoeding geldt als uw vlucht minimaal 3 uur later aankomt op de eindbestemming dan wat origineel gepland was. Ook moet de wijziging binnen 2 weken voor vertek gecommuniceerd zijn.
De hoogte van de compensatie wordt bepaald op basis van de vluchtafstand. Dit staat dus los van wat u voor uw ticket betaald heeft.
Als uw vlucht 2 uur later vertrekt dan de oorspronkelijke planning, dan heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht. Denk aan eten, drinken en als de situatie er om vraagt dan moet ook een overnachting en vervoer naar de accomodatie geregeld worden.
Als de airline dit niet regelt, bewaar dan de bonnetjes. U kunt deze kosten nadien hier terugvragen.
Zijn er reeds geboekte accomodaties of activiteiten waar u geld terug voor wil? Daarvoor moet u bij de boekingspartij of uw verzekering zijn.
Vergoeding
per persoon
-
€250
Korte afstand
tot 1500 km
Bijv. Amsterdam – Barcelona
-
€400
Middellange afstand
1500 – 3500 km
Bijv. Amsterdam – Marrakesh
-
€600
Lange afstand
vanaf 3500 km
Bijv. Amsterdam – Singapore
Mijn vlucht is vervroegd, wat nu?
Wordt uw vlucht met minimaal 2 uur vervroegd? En is dit niet langer dan 2 weken voor de vlucht gecommuniceerd? Dan kunt u recht hebben op compensatie.
Voorwaarde is dat de vlucht vanuit een EU-land vertrekt of dat u met een Europese airline naar een EU-land vliegt.
Maar wat als de vlucht bijvoorbeeld een halve dag eerder vertrekt en u hierdoor een excursie of een hoteldag mist waar wel voor betaald is? Neem hiervoor contact op met de boekingspartij of uw verzekering.
Pakketreis vlucht gewijzigd
Is uw vlucht gewijzigd, maar onderdeel van een pakketreis? Komt de vlucht 3 uur later aan of vertrekt uw vlucht 2 uur eerder dan gepland? Als de reisorganisatie dit binnen 2 weken voor vertrek heeft gecommuniceerd, dan kunt u recht hebben op een vergoeding.
Deze vergoeding staat los van de reisorganisatie en de claim kan hier worden ingediend.
Als er andere wijzigingen binnen uw pakketreis zijn, kunt u dit bespreken met de reisorganisatie.
Vlucht met tussenstop gewijzigd
Als een vlucht met tussenstop wordt gewijzigd, kunnen er verschillende situaties optreden die invloed hebben op uw reis. Wat uw rechten zijn hangt af van de situatie:
Meerdere losse tickets, verschillende boekingen
Heeft u bijvoorbeeld twee losse tickets geboekt, de eerste van Amsterdam naar Singapore en de tweede van Singapore naar Sydney? Dan wordt dit niet gezien als één boeking met een tussenstop, maar als twee losse vliegreizen, ook al worden ze allebei uitgevoerd door dezelfde airline.
In dit voorbeeld geldt dat als er een vertraging of annulering plaatsvindt bij het Europese deel van de reis, dan kunt u op dat deel recht hebben op compensatie. Vindt de vluchtwijziging plaats op het tweede deel van de reis, dus van Singapore naar Sydney, dan is compensatie niet van toepassing.
Alle tickets op één boeking
Maar staan beide (of meer) vluchten op dezelfde boeking? Als de eerste vlucht meer dan 2 uur eerder vertrekt, of als de laatste vlucht meer dan 3 uur later aankomt door een wijziging, kunt u recht hebben op compensatie tot €600.
Dit is bepaald in EU Verordening 261 uit 2004. Deze Europese Verordening geldt op de vluchten uitgevoerd door een Europese airline, of als de eerste vlucht vertrekt vanuit een EU-land.
Veelgestelde vragen bij vluchtwijziging
-
Kan een airline zomaar een vlucht wijzigen?
-
Wat zijn mijn rechten bij een vluchtwijziging?
U kunt compensatie claimen als uw vlucht minimaal drie uur aankomt op de plaats van bestemming. Wanneer de vluchtwijziging binnen twee weken voor vertrek wordt doorgegeven, ligt het aan de oorspronkelijke vertrek- en aankomsttijd en de uiteindelijke vertrek- en aankomsttijd, of u recht heeft op een vergoeding.
-
Waar heb ik recht op als mijn vlucht wordt vervroegd?
Vertrekt uw vlucht minimaal 2 uur eerder? En is dit niet langer dan 2 weken voor de vlucht gecommuniceerd? Dan kunt u recht hebben op compensatie.
Voorwaarde is dat de vlucht vanuit een EU-land vertrekt of dat u met een Europese airline naar een EU-land vliegt.
Controleer hier of u recht heeft op een vergoeding.
-
Kan KLM zomaar een vlucht wijzigen?
KLM mag uw vluchttijden wijzigen of zelfs de vlucht helemaal uit het schema halen. Ook mogen ze de luchthavens wijzigen. Op voorwaarde dat de reiziger hierover ten minste twee weken voor vertrek over wordt geïnformeerd. Is dit niet het geval, dan heeft de passagier recht op compensatie.
-
Mag mijn luchthaven gewijzigd worden?
De vertrek- en aankomstluchthaven mogen gewijzigd worden door de luchtvaartmaatschappij.
U heeft dan de keuze: U gaat akkoord met de wijziging of u gaat niet akkoord en ziet af van de reis. Als u niet akkoord gaat, heeft u recht op geld terug van het ticket.
Gecontroleerd door Paul Vaneker
Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers.
Meer over PaulHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!