1 vlucht, 17 vluchtnummers!
Veel vliegtuigmaatschappijen verkopen tickets voor vluchten die ze zelf niet uitvoeren. Dit wordt ook wel ‘code-sharing’ genoemd. Het houdt eigenlijk in dat niet alle passagiers aan boord van een vliegtuig bij de uitvoerende vliegtuigmaatschappij hebben geboekt. Door onder een eigen naam tickets te verkopen willen ze hun passagiers een zo breed mogelijk aanbod aan reisbestemmingen te bieden. Dit wordt gedaan onder de naam ‘code-sharing’. Door onder een eigen vluchtnummer tickets te verkopen geven vliegtuigmaatschappijen passagiers het gevoel dat ze hun altijd, overal naartoe kunnen brengen.
Code-sharing en allianties
Code-sharing gebeurt op veel vluchten van vliegtuigallianties. Allianties zijn samenwerkingsverbanden van vliegtuigmaatschappijen. Star Alliance is een luchtvaartalliantie tussen maar liefst 27 vliegtuigmaatschappijen uit allemaal verschillende landen. Skyteam is een alliantie die we in Nederland goed kennen: KLM behoort bijvoorbeeld tot Skyteam en deelt vluchten met onder andere Alitalia, Delta en Aero Mexico. Je koopt bijvoorbeeld een ticket bij KLM, maar zit in een vliegtuig van Delta als je naar Atlanta reist. Ook kunnen vliegtuigmaatschappijen zonder allianties gebruik maken van code-sharing, dan maken ze zelf afspraken met de maatschappij die de vlucht uitvoert.
Abu Dhabi – Sydney
Vluchten met code-shares komen regelmatig voor. De meeste vluchten hebben maximaal 4 a 5 code-shares. Er is echter één vluchtroute die er tussenuit springt. Etihad Airways vliegt tussen Abu Dhabi en Sydney met de vluchtnummers EY454 en EY455. Op deze vluchten zitten de meeste code-shares van alle vluchten over de hele wereld, namelijk 17 stuks!
Deze vliegtuigmaatschappijen vliegen er allemaal mee op vluchten EY454 en EY455:
Vliegtuigmaatschappij |
Vluchtnummer |
Aegean Airlines |
A31910 |
Air Berlin |
AB4070 |
Air France |
AF3820 |
Alitalia |
AZ3928 |
Belavia |
B2354 |
Aer Lingus |
EI8054 |
Fly Niki |
HG4070 |
Air Seychelles |
HM5102 |
Air Serbia |
JU8582 |
KLM |
KL3938 |
Air Malta |
KM2123 |
Kenya Airways |
KQ5502 |
Middle East Airlines |
ME6636 |
Air New Zealand |
NZ4254 |
Pakistan International Airlines |
PK4454 |
Siberia Airlines |
S74605 |
Virgin Australia |
VA7092 |
Vertraging op een vlucht met een codeshare
Ook al boek je een vlucht bij bijvoorbeeld KLM, wordt de vlucht niet altijd door KLM uitgevoerd. De uitvoerende maatschappij is wel altijd verantwoordelijk voor de vlucht en de passagiers. Je kunt bijvoorbeeld via KLM een ticket boeken naar Atlanta. De vlucht wordt dan uitgevoerd door Delta Airlines, een partner van KLM. Als je vertraging oploopt van meer dan 3 uur of de vlucht wordt geannuleerd, dan is zowel KLM als Delta verantwoordelijk voor de vertraging en kun je bij deze vliegtuigmaatschappijen terecht voor je wettelijke vergoeding.
Heb jij wel eens gevlogen op een vlucht met code-shares?
Beste,
Ik heb (voor een heleboel vrienden, 20 in totaal) vliegtuigtickets geboekt om eind april van Brussel naar Malaga te vliegen (en terug). Heb de heen- en terugreis geboekt met Vueling.
Nu kreeg ik een mail binnen waarin Vueling me laat weten dat de heenvlucht is afgelast en ik kan kiezen om een nieuwe datum te kiezen of kan kiezen voor een refund. Ik kies voor een annulatie van zowel de heen-als terugvlucht en voor een refund. Tot dusver alles goed.
Hierna krijg ik echter een email binnen dat aangezien ik voor een refund gekozen heb, ik een flight credit krijg om een nieuwe vlucht te boeken met Vueling. (If your request is for a refund, you’ll receive an email in the next 10 days with a flight credit for the total amount you paid for the cancelled flight to use on your next booking with Vueling. The credit will be valid for all bookings you make through the Vueling website or app between now and 31 December 2020).
Dit wil ik echter helemaal niet. Enig idee wat ik kan doen om het geld te krijgen i.p.v. een bon om een nieuwe vlucht te boeken?
Bedankt voor jullie hulp.
Stefan.
Beste Stefan, hartelijk bedankt voor je verhaal en vraag. Vervelend dat je in deze situatie zit. Volgens Verordening 261/2004 ben je niet verplicht te kiezen voor de voucher. Als de luchtvaartmaatschappij jouw vlucht annuleert en je een voucher (of EMD) aanbiedt, dan heeft dat geen gevolgen voor het recht van de passagier om te kiezen voor terugbetaling. Kortom: je bent niet verplicht de vouchers te accepteren, maar mag ook kiezen voor terugbetaling van de ticketprijzen. Je kunt de luchtvaartmaatschappij wijzen op dit recht. Veel succes! – Malu
Beste,
Ik heb via KLM een vlucht geboekt van Brussel naar Bali en terug.
Gelet op de corona-crisis, zijn we veel sneller teruggekeerd dan gepland (zelf tickets geboekt bij een andere maatschappij).
De heenvlucht werd uitgevoerd door KLM, maar de terugvlucht zou uitgevoerd worden door Singapore Airlines (Denpassar-Abu Dhabi) en AirFrance (Abu Dhabi – Parijs en Parijs – Brussel met de trein).
Nu krijgen we per mail te horen dat een deel van onze trip, nl. de treinrit Parijs-Brussel geannuleerd is en men jammer genoeg geen alternatief kan voorstellen.
1. Hebben wij recht op een volledige compensatie van de terugvlucht?
2. Kunnen we hiervoor bij KLM terecht? (We hebben namelijk zowel de heen-en terugvlucht in 1 pakket bij hen aangekocht)
3. Heb ik enkel recht op compensatie voor de terugvlucht of wordt het volledige bedrag (ook de heenvlucht) gecompenseerd?
Alvast hartelijk bedankt voor jullie antwoord!
Mvg,
Ruben
Hoi Ruben,
Bedankt voor je vraag! Als ik je vraag goed begrijp, wordt het treingedeelte geannuleerd. Dit zijn andere regelingen dan waar wij ons mee bezig houden en daarvoor verwijs ik je naar Verordening 1371/2007. Ik heb navraag gedaan bij onze juridische afdeling en het volgende gaven zij als antwoord op je vragen. 1) Compensatie op basis van Verordening 261/2004 speelt hier niet, want het gaat om de treinreis en alleen de treinvertraging kan vergoed worden. De regels hiervoor zijn als volgt: Bij een vertraging van 60 tot 119 minuten bedraagt de vergoeding 25 % van de prijs van het vervoerbewijs; bij een vertraging van 120 minuten of meer bedraagt de vergoeding 50 % van de prijs van het vervoerbewijs. 2) Op basis van de richtlijn pakketreizen kun je bij KLM als reisorganisator aankloppen. Je hebt dan recht op schadevergoeding voor het gedeelte wat niet conform wordt uitgevoerd, oftewel de treinreis. Ook kun je hiervoor naar de treinvervoerder. 3) Naar onze mening is er geen recht op compensatie van de terugvlucht, want die gaat goed, enkel de treinreis gaat niet goed.
Mocht je verder nog vragen hebben, dan horen wij het graag! ~Anouk
Tot dusver bedankt voor deze informatie. Ik heb een vlucht geboekt via KLM van Amsterdam naar Phoenix (VS). Deze vlucht bestond uit een transfer in Los Angeles (VS) waarna Delta ons naar Phoenix zou vliegen. Nu zijn er 2 zaken mis gegaan deze reis. 1. We misten onze aansluitende vlucht in LA vanwege wachttijden voor de border security. 2) Hierna boekten we onze vlucht om via de counter van Delta. een volgende vlucht zou 2 uur later vertrekken, maar deze bleek 4 uur vertraagd te zijn. Hierdoor zijn we 6 uur later dan gepland aangekomen in Phoenix. Heb ik recht op een vergoeding? alvast bedankt!
Hoi Astrid, ik heb jouw situatie even intern besproken en helaas kom je niet in aanmerking voor vergoeding. Het missen van een aansluitende vlucht door de border security is een buitengewone omstandigheid. Daarnaast kom je, ondanks de 6 uur vertraging op je eindbestemming, niet in aanmerking voor een vergoeding op basis van Verordening 261/2004. Je moet namelijk betaald hebben voor en ticket van je vertraagde vlucht. Dit is in jouw situatie niet het geval. Je kunt altijd proberen om direct contact op te nemen met Delta, wellicht dat zij jou uit coulance kunnen helpen ~ Daniel
Ik heb bij air France een ticket geboekt van Vancouver naar Amsterdam via Montreal. De vlucht naar Montreal liet AF uitvoeren door Westjet. De vlucht van Westjet ging niet door. Ik ben overgeboekt naar Parijs met AF. Hierdoor kwam ik uiteindelijk 3.5 uur later aan in Amsterdam.
Kan ik nu claimen bij AF? Of kunnen ze het afwijzen omdat Westjet geen EU is?
Vervelend dat de vlucht van Westjet werd geannuleerd en dat je hierdoor met vertraging aankwam in Nederland. Volgens Verordening 261/2004 is de uitvoerde vliegtuigmaatschappij, in dit geval Westjet, verantwoordelijk voor de annulering en het betalen van de vergoeding. Helaas ben je vertrokken van buiten de EU en is Westjet inderdaad geen Europese vliegtuigmaatschappij. Daarbij vervalt je recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Je kunt wel proberen om Air France aan te schrijven en wellicht betalen ze je uit coulance. ~Evelien
Maar anders om geld dat dan ook ik heb een KLM ticket van Atlanta naar Amsterdam en de vlucht wordt uitgevoerd door Delta i.p.v. KLM. Heb ik dan ook recht op vergoeding als ik een vertraging heb van meer dan 3 uur?
Hoi Jakob,
Helaas heb je in deze situatie geen recht op vergoeding. De uitvoerende maatschappij moet een Europese vliegtuigmaatschappij zijn als je van buiten de EU naar een bestemming in de EU vliegt. Mocht je nog vragen hebben dan hoor ik het graag! ~Jasmijn