25 feitjes die je wilt weten (of juist niet) als je gaat vliegen
Vraag jij je van alles af als je het vliegtuig in stap? Lees de antwoorden op de 25 meest gestelde vragen over vliegtuigen.
Hoe stijgt een vliegtuig op?
Een vliegtuig kan opstijgen door de opwaartse stuwing van de lucht die over de vleugels heen stroomt. Door het stroomlijnen van lucht over de vleugels wordt er een soort hoge drukgebied onder de vleugels gecreëerd en een lage drukgebied boven de vleugels. Deze stuwing zorgt voor de lift van het vliegtuig.
Er moet voldoende stroming van de lucht zijn om het vliegtuig van de grond te krijgen. Hoe hard een vliegtuig moet rijden om voldoende lift te krijgen, is afhankelijk van verschillende factoren, zoals de wind. Gemiddeld moet een passagiersvliegtuig rond de 300km per uur rijden om voldoende stuwing te krijgen.
Hoe blijft een vliegtuig in de lucht?
Een vliegtuig blijft in de lucht, doordat het verschil in luchtdruk tussen de bovenzijde en onderzijde van de vleugel voor opwaartse stuwing zorgt. Zolang het vliegtuig voldoende snelheid heeft en daarmee voldoende luchtdrukverschil creëert, blijft het vliegtuig door de opwaartse stuwing in de lucht.
Hoe hoog vliegt een vliegtuig?
Hoe hoog een vliegtuig vliegt hangt af van de grootte van het vliegtuig en de vliegafstand.
Een gemiddeld passagiersvliegtuig vliegt meestal tussen de 9 en 12 kilometer hoogte. Dit is economisch gezien de meest voordelige hoogte om te vliegen. Dit wordt ook wel de kruishoogte genoemd. De reden dat vliegtuigen rond de 10 kilometer hoogte vliegen, heeft te maken met de luchtdichtheid.
Hoe ‘dichter’ de lucht, hoe meer weerstand het vliegtuig heeft. Hoe hoger een vliegtuig vliegt, hoe minder ‘dicht’ de lucht is en hoe sneller een vliegtuig kan vliegen. Hoger vliegen betekent dus voor een vliegtuig minder last van luchtdichtheid, waardoor het minder kracht en dus minder brandstof kost om te vliegen. Bovendien spelen weersomstandigheden op deze hoogte veel minder een rol.
Veel hoger dan 10 of 12 km hoogte zal een passagiersvliegtuig ook niet snel gaan. Dan is er nog maar zo weinig zuurstof in de lucht, dat een vliegtuig te weinig ‘lift’ heeft.
Hoe snel vliegt een vliegtuig?
Een vliegtuig vliegt gemiddeld tussen de 850 en 950 kilometer per uur. Een uitschieter is de Airbus A380, die vliegt rond de 1000 kilometer per uur. Je zult misschien denken dat een kleiner vliegtuig sneller vliegt, omdat er dan minder gewicht is dat verplaatst moet worden. Toch zijn het vooral de grotere passagiersvliegtuigen die sneller vliegen.
Hoe zwaar is een vliegtuig?
Er zijn veel verschillende modellen vliegtuigen. Uiteraard is het gewicht van een vliegtuig afhankelijk van de lengte en breedte van het vliegtuig, en of het vliegtuig leeg is of niet.
Een gemiddeld passagiersvliegtuig weegt ongeveer 225.000 kilo: het gewicht van zo’n 225 auto’s!
Hoeveel geluid maakt een vliegtuig?
Een vliegtuig maakt het meeste geluid als het opstijgt. Dan moeten de motoren hard werken om voldoende snelheid te krijgen. Hoeveel decibel een vliegtuig maakt, hangt af van de afstand waarop je meet.
Een opstijgend vliegtuig maakt op zo’n 50 meter afstand een geluid van ongeveer 140dB. Natuurlijk wordt het geluid zoals jij het hoort minder als de afstand groter is. Een overvliegend vliegtuig in de buurt van een luchthaven, maakt ongeveer 70dB tot 80dB geluid.
Hoeveel kerosine verbruikt een vliegtuig?
In een vliegtuig gaat al snel 100.000 liter kerosine. Een passagiersvliegtuig van Amsterdam naar New York verbruikt ongeveer 65.000 liter kerosine. Met ongeveer 13 van deze vluchten, kun je een wedstrijdbad van 25 meter vullen met kerosine.
Enorme hoeveelheden waar je moeilijk een beeld bij kunt vormen. Daarom even omgerekend naar het verbruik per kilometer per persoon. Dit verbruik ligt voor een gemiddeld passagiersvliegtuig rond de 0,030 liter per passagier per kilometer per persoon. Anders gezegd: met 1 liter kerosine, kan het vliegtuig 1 passagier 32 kilometer vervoeren.
Hoeveel passagiers passen er in een vliegtuig?
Hoeveel passagiers in een vliegtuig passen verschilt natuurlijk per model. Een gemiddeld passagiersvliegtuig vanaf Schiphol bevat ongeveer 150 passagiers, los van hoeveel passagiers erin passen. In een Boeing 737 passen zo’n 150 tot 200 passagiers. In een Boeing 777 passen zelfs 550 passagiers!
Hoe veilig is het vliegen in een vliegtuig?
Heel veilig! De kans dat je neerstort met een vliegtuig is ongeveer 1 op 11 miljoen, wat neerkomt op een kans van 0,00001% dat jou dat overkomt. Veiliger vervoer is er niet.
Waarom je telefoon op vliegtuigstand in een vliegtuig?
Mobiele telefoons kunnen de signalen van apparatuur in de cockpit beïnvloeden. Vroeger kon je het horen wanneer een sms’je binnenkwam of je werd gebeld; je hoorde dan de radio storen. Tegenwoordig hoor je dat niet meer, maar ook nu wordt er nog steeds gevraagd om je telefoon op de vliegtuigstand te zetten. De vliegtuigmodus zorgt ervoor dat jouw telefoon geen signalen meer uitzendt.
Klopt het dat rij 13 ontbreekt in een vliegtuig?
Wie de rijen wel eens heeft geteld in een vliegtuig, kan ontdekt hebben, dat rij 13 niet bestaat. Hoewel we weten dat vliegen de veiligste manier is van vervoer, zijn er heel veel mensen met vliegangst. Schattingen lopen uiteen, maar tussen de 6% en 10% van de mensen ervaart flinke vliegangst. Tussen de 40% en 70% van de passagiers vindt vliegen spannend. En kom je dan ook nog eens op rij nummer 13 te zitten, dan is de stress compleet. Dat is de reden dat in de meeste toestellen rij 13 niet bestaat.
Hoeveel kost een vliegtuig?
Hoeveel een vliegtuig kost is afhankelijk van het model en de opties die gekozen worden. Vergelijk het maar met het kopen van een nieuwe auto. Wil je ook voorruitverwarming of een speciale lak?
Een klein passagiersvliegtuig, zoals de Boeing 737 die veel gebruikt wordt voor korte- en middellangeafstanden, kost ongeveer 80 miljoen dollar. Dit bedrag kan oplopen tot zo’n 450 miljoen dollar voor een groot passagiersvliegtuig.
Hoeveel passagiersvliegtuigen zijn er?
Er zijn ongeveer 30.000 passagiersvliegen wereldwijd. Natuurlijk zijn deze niet allemaal tegelijk in de lucht.
Hoe lang gaat een vliegtuig mee?
Een gemiddeld vliegtuig kan prima 25 jaar mee. Dat is ook de tijd die gehanteerd wordt om een vliegtuig af te schrijven. Er zijn zelfs vliegtuigen die 35 jaar halen.
Het vliegtuig dat naar schatting het langste mee is gegaan is een Boeing 747-100 die ‘Queen of the Skies’ werd genoemd. Dit toestel heeft 50 jaar dienst gedaan.
Waarom zit er een gaatje in het raampje van een vliegtuig?
Het gaatje zit in het raam om als een soort ventiel te kunnen fungeren bij de veranderde luchtdruk. De luchtdruk op 10 kilometer hoogte is zo laag, dat wij daar niet tegen kunnen. Daarom wordt de luchtdruk in de cabine verhoogd. Het toestel moet de spanning die ontstaat door het luchtdrukverschil kwijt kunnen. En daar is het gaatje voor: het werkt als een ventieltje.
Kan blikseminslag kwaad voor een vliegtuig?
Een vliegtuig is bestand tegen blikseminslag. Tenminste, het vliegtuig zal er niet door in de problemen raken. Sterker nog, de meeste vliegtuigen worden meerdere keren per jaar geraakt door de bliksem. Doordat het vliegtuig bestaat uit meerdere lagen én er geen contact is met de grond, merk je het als passagier meestal niet wanneer de bliksem inslaat. Wel kan dit schade aanrichten aan het vliegtuig. Daarom worden onweersbuien zoveel mogelijk vermeden.
Hoe schoon is het in een vliegtuig?
Een vliegtuig is niet schoon, zeg maar gerust: vies! Vliegschema’s zijn over het algemeen heel krap, waardoor er tussen de vluchten geen tijd is om het vliegtuig helemaal schoon te maken. Het schoonmaken van het vliegtuig gebeurt meestal ’s nachts, als het toestel langere tijd aan de grond staat. Heb je een vroege vlucht, dan heeft jouw zitplek en tafeltje misschien wel een doekje gezien. Vlieg je later, dan vind je misschien nog restanten van de maaltijd van je voorganger terug.
Waarom is het donker in het vliegtuig tijdens het stijgen en landen?
Met landen en opstijgen worden de lichten gedempt. Dit is niet om energie te besparen, maar heeft ermee te maken dat áls er wat fout gaat met jouw vlucht, dit meestal gebeurt bij het opstijgen of landen. In dat geval is er geen licht. Om je ogen hier vast aan te laten wennen, worden de lichten bij het stijgen en landen gedimd.
Waarom is het vaak zo koud in het vliegtuig?
De reden dat het vaak heel koud is in een vliegtuig heeft een medische reden. Omdat het zuurstofgehalte in het vliegtuig lager is dan op de grond, kun je sneller last krijgen van flauwte, hoofdpijn en andere verschijnselen (hypoxie). Warme lucht zorgt ervoor dat deze klachten sneller optreden. Daarom staat de airco vaak op standje ‘vrieskist’. Liever bibberende passagiers dan passagiers die last krijgen van hypoxie.
Waarom laten vliegtuigen een streep in de lucht achter?
De strepen in de lucht (contrails) komen door waterdamp. Het zijn de uitlaatgassen van een vliegtuig die bij een hele lage temperatuur ijskristallen vormen. Vliegt een vliegtuig op 10 kilometer hoogte, dan vriest het daar meer dan 40 graden. De uitstoot verandert dan in witte ijskristalletjes, waardoor je de lijn ziet.
Je ziet die lijnen dus alleen bij vliegtuigen die heel hoog vliegen en niet bij een vliegtuig wat net opstijgt of gaat landen.
Waarom hoor je steeds piepjes in het vliegtuig?
De piepjes in het vliegtuig worden gebruikt als signalen voor de crew. Ze worden gebruikt om onderling met elkaar te communiceren. Per luchtvaartmaatschappij kan de betekenis verschillend zijn. Zo kunnen de piepjes gebruikt worden om te communiceren dat er versnaperingen op zijn, maar ook dat er turbulentie wordt verwacht.
Hoe groot is de kans dat een vliegtuig neerstort door turbulentie?
Turbulentie kan geen kwaad. Ja, het is vervelend en veel mensen vinden het eng, maar een vliegtuig is er op gebouwd. Zoals we eerder in dit artikel uit hebben gelegd heeft een vliegtuig luchtdrukverschil nodig om te vliegen.
Verandert de luchtdruk, bijvoorbeeld door temperatuurverschillen, het vliegen over bergen of de overgang van zee naar land, dan heeft dit effect op de ‘lift’/de opwaartse kracht die het vliegtuig nodig heeft om te vliegen. Daardoor kan het vliegtuig plotseling hoogte verliezen en ontstaat turbulentie. Dit kan geen kwaad, zolang je netjes op je stoel zit en bagage opgeborgen is.
Hoeveel schroeven worden in een vliegtuig gebruikt?
De hoeveelheid schroeven die gebruikt worden bij het maken van een vliegtuig gaat richting de miljoen. Voor een groot vliegtuig worden er naar schatting zo’n 3 miljoen schroeven gebruikt.
Daarbij maakt de vliegtuigindustrie wel een langzame verandering door in de productie. Er worden steeds meer lijmen ontwikkeld die de schroeven vervangen. Lijmen die niet alleen super sterk zijn, maar ook minder wegen. Doe dat eens maal 3 miljoen…
Waarom heeft een vliegtuig een zwarte doos?
Een vliegtuig heeft geen zwarte doos, maar wel een Flight Data Recorder. Deze is niet zwart en lijkt ook niet op een doos, maar meer op een cilinder. In deze zogenaamde zwarte doos worden allerlei vluchtgegevens opgeslagen. Als een vliegtuig crasht, dan wordt altijd gezocht naar de zwarte doos, omdat hierin data opgeslagen kan zijn die meer kan vertellen over waarom er wat mis is gegaan met het toestel.
Van wie zijn vliegtuigen?
Dacht je altijd dat als je met een airline vliegt, je ook met een toestel van deze airline vliegt? In veel gevallen is het toestel waarin je vliegt geleased. Een toestel kost vele miljoenen euro’s. Een nieuw vliegtuig aanschaffen doet een airline dus niet zomaar. Een groot deel van de vloot waarmee gevlogen wordt is gehuurd. Vooral in drukke vakantieperiodes is de kans groot, dat je in een toestel vliegt die niet van de airline zelf is.
Ga jij binnenkort vliegen?
Heb je deze tips gelezen omdat je binnenkort gaat vliegen? Wist je dat je in veel gevallen recht hebt op een vergoeding bij een langdurige vertraging of annulering van jouw vlucht?
Mocht dit voor jouw vlucht het geval zijn en je aanspraak maken op een vergoeding, dan kun je via EUclaim een claim indienen. Mis je kans niet en laat alvast jouw vluchtnummer achter. We sturen je dan een notificatie als jij een claim kunt indienen.
Reageer op dit artikel
Heb je naast onze 25 tips, nog iets toe te voegen voor nieuwe reizigers? Laat het ons weten in de comments!
Geschreven door Lisanne Verbeek
Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.
Meer over Lisanne
Buitengewoon klantvriendelijke informaties professionele info !!
Ik vraag mij af waardoor een vliegtuig op zijn kant kan vliegen? Er is dan toch geen opwaartse druk?
Over turbulentie: “Dit kan geen kwaad, zolang je netjes op je stoel zit en bagage opgeborgen is.”
Wat wel essentieel is, is dat je dan ook je gordel hebt vastgemaakt. Zorg er dus voor dat die altijd vast is, ook als het lampje dat daarom vraagt al uit is.
En zorg bij nachtvluchten dat de riem over je deken zichtbaar is. Dan hoeft de flight attendant je niet wakker te maken om de riem te controleren.
Ik vraag mij altijd al af, staat een commercieel vliegtuig wel eens stil? Of is het landen, mensen eruit, en wachten op de volgende horde mensen, bijtanken en weer door? Viel me op dat vliegtuigen continu doorvliegen en amper stil staan, onder voorbehoud van de onderhoudsintervallen?
Het gebeurt niet vaak, en is misschien niet wenselijk voor de airline, maar soms moeten vliegtuigen wat langer wachten op de volgende vlucht. Stel dat KLM om 00:30 aankomt in Kaapstad, maar de volgende vlucht pas om 06:30 gaat, dan kan het vliegtuig even stilstaan.
De data recorders zijn oranje. Er wordt eigenlijk niet meer gevraagd om je telefoon uit te zetten. Het is allang bewezen dat het geen invloed heeft. Op een Boeing 787 zag ik een koepel. Het blijkt om antennes te gaan die signalen van een satelliet kan ontvangen. Een vliegtuig maakt zeer veel herrie binnen, dat veroorzaakt wordt door de vliegsnelheid en de weerstand van het vliegtuig. Misschien leuk om dat uit te leggen want het wordt dus niet veroorzaakt door de motoren want die draaien op een laag toerental.
Hoi Marcel, bedankt voor je toevoeging en dat is inderdaad een leuk onderwerp om eens in te duiken.