Annuleringen bij storm te voorspellen
Vandaag is de herfst toch echt begonnen. De eerste storm van dit seizoen is een feit. Er worden windvlagen van 90 tot 110 kilometer per uur verwacht. Dit heeft niet alleen consequenties voor het verkeer op de weg, maar ook voor het vliegverkeer in de lucht. Luchthavens moeten het vliegverkeer namelijk reduceren bij stormvoorspellingen. Zo kunnen er minder vluchten opstijgen en landen.
Luchthavens zoals Amsterdam Schiphol, Frankfurt en London Heathrow kunnen het geplande vliegverkeer niet verwerken met harde wind. Dit komt doordat vliegtuigen verder uit elkaar moeten vliegen bij storm en de combinatie start-/landingsbanen gereguleerd moet worden.
Welke vluchten zijn de klos?
Op de meest frequente routes van een luchtvaartmaatschappij worden vluchten geschrapt tijdens een storm. Door de vele vertragingen (ook al zijn het maar vertragingen van 1 uur) zullen veel passagiers hun aansluitende vlucht missen. Doordat deze passagiers hun aansluitende vlucht missen komen veel schema’s in de war en zijn er ineens vluchten waar heel weinig passagiers mee vervoerd zouden worden. Deze half lege vluchten worden vervolgens geannuleerd.
De luchtvaartmaatschappij blijft wel gewoon vliegen op alle bestemmingen, echter minder frequent op dezelfde dag. De passagiers van twee vluchten worden dan bijvoorbeeld samengevoegd tot één vlucht. Vaak proberen maatschappijen wel de stoelencapaciteit te verhogen door andere toestellen in te zetten, zodat iedereen nog dezelfde dag op zijn eindbestemming aankomt
Passagiers uit Alicante afgelopen maandag behoorlijk gedupeerd
Nachtvluchten Transavia veroorzaken meeste overlast