Claim afgewezen wegens buitengewone omstandigheden

Een luchtvaartmaatschappij is niet verplicht compensatie te betalen als zij kan aantonen dat de vertraging/annulering het gevolg is van buitengewone omstandigheden die ondanks het treffen van alle redelijke maatregelen niet voorkomen konden worden. Maar wanneer kan een luchtvaartmaatschappij daar een beroep op doen?

Wachtende passagiers op Eindhoven Airport in de mist

Wat zijn buitengewone omstandigheden?

In de Verordening worden enkele voorbeelden genoemd van buitengewone omstandigheden, zoals politieke onstabiliteit, weersomstandigheden die uitvoering van de vlucht in kwestie verhinderen en beveiligingsproblemen. De luchtvaartmaatschappij dient te bewijzen dat er sprake is van zo’n buitengewone omstandigheid én dat zij ondanks het treffen van redelijke maatregelen de omstandigheden, maar ook de vertraging/annulering niet konden voorkomen.

De interpretatie

Dat luchtvaarmaatschappijen en EUclaim van mening verschillen over wat een buitengewone omstandigheid oplevert, moge duidelijk zijn. In de loop der jaren is duidelijk geworden hoe er gedacht wordt over bepaalde situaties. Zo heeft de Rechtbank Noord-Holland op 7 februari 2013 een zeer belangrijke uitspraak gedaan. In deze uitspraak is bepaald dat in eerste instantie technische mankementen geen buitengewone omstandigheden opleveren en de passagiers dus recht hebben op schadevergoeding.

Overduidelijke situaties

Er zijn natuurlijk ook situaties waar overduidelijk sprake is van een buitengewone omstandigheid, zoals de uitbarsting van de IJslandse vulkaan en de eerste aswolk die daardoor ontstond, maar ook een tornado maakt vliegen uitermate lastig. Echter wanneer de situatie niet plaats vond op de vlucht zelf, hoeft dit geen buitengewone omstandigheid op te leveren.

Ook kan zich een situatie voordoen waarbij er wel sprake is van een buitengewone omstandigheid, maar de luchtvaartmaatschappij niet adequaat heeft gehandeld en dus niet alle redelijke maatregelen heeft getroffen. Dit is bijvoorbeeld zo indien er geen technisch personeel ter plekke is om het toestel te repareren of passagiers geruime tijd hebben moeten wachten op een andere vlucht.

Wat kun je doen bij twijfel?

Een luchtvaartmaatschappij kan zich beroepen op buitengewone omstandigheden, maar wanneer je daar twijfels bij hebt dan is het verstandig om een expert te raadplegen. EUclaim beschikt over een enorm grote database met vlucht- en weersgegevens. EUclaim onderzoekt dan ook voor elke claim of er sprake is van een buitengewone omstandigheid.

Echter gezien de vele mogelijke scenario’s is er nog niet genoeg jurisprudentie en moeten nog vele zaken voor de rechter worden gebracht om hierover te oordelen. EUclaim zal dan ook blijven strijden voor de rechten van de passagiers.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Transavia flink vertraagd afgelopen weekend
Volgende blogartikel
Vaarwel PH-AHX
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Gecontroleerd door

Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers. Bekend van nu.nl, NOS, Volkskrant, Telegraaf, AD en Parool.

Meer over Paul
Vragen? Chat of bel