Gemiste aansluiting door krappe overstap geen overmacht

In een zaak tegen British Airways hebben wij vandaag een positief vonnis ontvangen van de Rechtbank Noord-Holland. De passagiers zouden van Miami via London naar Amsterdam vliegen. De eerste vlucht (BA 206 op 13-12-2010) was net iets meer dan een uur vertraagd, waardoor de passagiers de vlucht naar Amsterdam hebben gemist. Uiteindelijk zijn zij met een vertraging van meer dan 3 uur op hun eindbestemming aangekomen en hebben dus recht op een vergoeding.

Minimale overstaptijd

Luchtvaartmaatschappijen zijn gebonden aan regels met betrekking tot de minimale overstaptijd op een luchthaven wanneer een passagier meerdere vluchten op één boeking heeft staant. De overstaptijd op Londen Heathrow was in dit geval 60 minuten. Dit is de minimale overstaptijd waarmee een airline rekening moet houden wanneer zij deze route aanbiedt. Volgens de Rechtbank heeft British Airways in dit geval geen enkele reserve ingebouwd wanneer een eventuele kleine vertraging zich voordoet.

Voorbeeld

Als de vlucht in kwestie bijvoorbeeld 10 minuten vertraagd zou zijn door problemen met het laden van de bagage, hadden de passagiers hun aansluiting al niet meer kunnen halen. Bij het minste of geringste incident is de overstap al niet meer haalbaar voor passagiers. De rechter heeft daarom geoordeeld dat deze vertraging op Londen Heathrow, door het missen van een vervolgvlucht, wel degelijk de verantwoordelijkheid is van de luchtvaartmaatschappij British Airways. De rechter heeft besloten dat British Airways de compensatie moet uitbetalen aan de passagiers.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Verras je Valentijn in de lucht
Volgende blogartikel
Vliegangst: 10 tips tegen vliegangst
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
8 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Korrie hoekstra
5 jaren geleden

Hallo, wij zouden ook graag willen weten of we nog rechten hebben na onze gemiste vlucht. Dit was een overstap van 50 min. In Bergen. Doordat de vlucht van Amsterdam naar Bergen wat vertraging had(ongeveer 10 min.)en wij in Bergen onze bagage weer van de band moesten halen, wat heel lang duurde, konden we niet meer met de vlucht van Bergen naat Tromso. We kregen van Wideroe een eetbon aangeboden en konden 3 en een half uur later met de volgende vlucht mee. Hebben wij nog recht op vergoeding? Met vriendelijke groet, korrie hoekstra

Anouk van Burken
5 jaren geleden

Hoi Korrie, wat vervelend om te horen dat jullie de overstap hadden gemist! Ik wil graag voor je controleren waar je recht op hebt, maar hiervoor heb ik je vluchtgegevens (vluchtnummers en datum) nodig. Zo kan ik namelijk achterhalen of je voldoende tijd had om de overstap te halen. Zou je de vluchtgegevens hieronder kunnen laten achterlaten of mailen naar avanburken@euclaim.nl? Alvast bedankt! ~Anouk

Sebastiaan
7 jaren geleden

Hallo,

Wij hebben op dit moment te maken met een vergelijkbare situatie als hierboven beschreven. Gisteravond is onze vlucht van British Airways vanuit Johannesburg vertrokken naar Londen (vluchtnummer BA0054). We zouden vanochtend in Londen overstappen op vlucht BA430, die in dezelfde boeking gemaakt is als de vlucht vanuit Johannesburg. De oorspronkelijke overstaptijd op Londen bedroeg exact 60 minuten. Echter omdat onze vlucht in Johannesburg 48 minuten vertraging had opgelopen, konden we onze aansluiting in Londen niet meer halen en moest onze vlucht omgeboekt worden naar een vlucht van ruim 3 uur later. De vertraging in Johannesburg is ontstaan door onweer (waardoor het vliegtuig niet op tijd volgetankt kon worden). Slecht weer is natuurlijk overmacht, maar is het niet de verantwoordelijkheid van de vliegtuigmaatschappij dat zij voor zo’n krappe overstaptijd gekozen hebben? Vooral op zo’n lange vlucht vanuit Johannesburg is de kans groot op wat vertraging. Kortom, hebben wij nu toch recht op vergoeding?

Met vriendelijke groet,

Sebastiaan en Jacqueline

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  Sebastiaan

Hoi Sebastiaan,

Helaas hebben jullie geen recht op een vergoeding. De minimale overstaptijd op London Heathrow is exact 60 minuten en daar heeft BA zich aan gehouden. Omdat jullie de overstap gemist hebben vanwege slecht weer is er sprake van een buitengewone omstandigheid en dan vervalt helaas het recht op een vergoeding. Mochten jullie een lange vertraging hebben gehad en kosten hebben moeten maken voor eten/drinken etc. dan kunnen jullie deze wel terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij. ~Jasmijn

Sebastiaan
7 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Beste Jasmijn, bedankt voor je reactie. In bovenstaand artikel lees ik dat de rechtbank had besloten dat 60 minuten overstaptijd te krap is en dat British Airways een reserve had moeten inbouwen. Dit is in tegenspraak met jouw reactie toch?

Achteraf zagen we overigens dat onze oorspronkelijke aansluitende vlucht (BA430) ook met een vertraging (van ongeveer 45 minuten) is vertrokken. Die hadden we dus nog best kunnen halen, als British Airways niet had besloten dat onze vlucht omgeboekt moest worden.

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  Sebastiaan

Dat klopt Sebastiaan. Maar in dit geval gaat het om een buitengewone omstandigheid die de vertraging veroorzaakte en zou je oorspronkelijk gezien precies de MCT (minimum connecting time) van 60 minuten als overstap gehad hebben. Het is het besluit van British Airways geweest om jullie om te boeken naar een andere vlucht omdat de aansluiting niet gehaald ging worden. Dat uiteindelijk de oorspronkelijke vlucht ook vertraging opliep is heel vervelend maar die vertraging was niet verwacht.

Mocht je nog vragen hebben over de specifieke situatie neem dan gerust even contact met ons op. ~Jasmijn

jeannette de roos
6 jaren geleden
Reply to  EUclaim

Wij zijn ook deze week van Johannesburg via Londen Heathrow teruggevlogen naar Amsterdam en en we hebben gemerkt dat 1 uur echt te kort is voor deze enorme luchthaven. Je moet met een bus naar een andere terminal hele grote afstanden lopen en je moet door een (zeer onvriendelijke!) security. Ook op de heenweg is onze bagage niet meegekomen waardoor we 4 dagen zonder bagage hebben gezeten.

EUclaim
6 jaren geleden

Hoi Jeannette!

Wat vervelend om te horen. Het lijkt erop dat jullie vlucht dan naar een andere terminal is gegaan dan oorspronkelijk de bedoeling was. In dit geval zou het zeker kunnen dat er een te korte overstaptijd was. Hebben jullie de aansluiting gemist? Wij kunnen ook helpen als je bagage vertraagd was en je extra kosten hebt moeten maken. Neem gerust even contact met ons op! ~Jasmijn

Vragen? Chat of bel