Hebben kinderen recht op vergoeding bij vertraging?
Ben je op vakantie met je gezin en loopt je vlucht een flinke vertraging op? Dan baal je niet alleen ontzettend maar je moet ook je kinderen zien te vermaken! Veel ouders denken onterecht dat alleen meerderjarige passagiers in aanmerking komen voor een vergoeding bij een lange vluchtvertraging. EUclaim legt uit wat de rechten zijn van minderjarige passagiers.
Passagiersrechten van kinderen
Op het moment dat een kind ouder dan twee jaar is en een
eigen stoel en dus een betaald ticket heeft, gelden voor kinderen dezelfde
passagiersrechten als voor volwassenen. Een kind heeft dus recht op de volledige
financiële vergoeding zoals vastgelegd in Verordening 261/2004. Naast de
vergoeding van €250, €400 of €600 heeft een kind ook recht op verzorging
tijdens de vertraging, net als de ouders. Denk hierbij aan eten, drinken en zo
nodig een hotelovernachting.
Vergoeding claimen voor minderjarige passagiers
Waar je als ouder wel rekening mee moet houden is dat beide ouders een volmacht moeten invullen als je vergoeding wilt vragen voor je kind. Een minderjarige passagier kan zonder volmacht geen claim indienen. Kinderen die jonger dan twee jaar zijn en geen eigen stoel op de vlucht hadden, kunnen géén vergoeding claimen. Zij hebben niet betaald voor het vliegticket en hebben dus ook geen ‘schade’ geleden.
Voorbeeld: Je
vliegt met je partner en kinderen van 8, 6 en 1,5 jaar naar Kos. De vlucht is
vier uur vertraagd zonder duidelijke reden. Je hebt nu als gezin recht op een
vergoeding van €1600, €400 per persoon. Het kind van 1,5 heeft geen recht op
een vergoeding omdat deze geen eigen stoel had.
Tips voor vliegen met kinderen en vertraging
Het is natuurlijk fijn om te weten dat ook je kinderen in aanmerking komen voor een vergoeding bij een lange vertraging of annulering. Toch kan het een behoorlijk karwei zijn om je kinderen te vermaken tijdens een lange vertraging. Wees hierop voorbereid als je gaat vliegen en zorg dat je genoeg spelletjes, boeken, knuffels en snacks bij je hebt om de tijd door te komen. Vanaf twee uur vertraging heb je op korte afstandsvluchten (tot 1500 km) al recht op verzorging zoals eten en drinken. Bij middellange tot lange afstandsvluchten (meer dan 1500 km) is dit vanaf drie uur het geval. Krijg je geen vouchers van de vliegtuigmaatschappij? Ga dan gerust in een café op de luchthaven wat lunchen met je gezin. Dit kun je later declareren bij de vliegtuigmaatschappij. Duurt de vertraging tot de volgende dag en regelt de vliegtuigmaatschappij geen hotel? Ook dit mag je dan zelf boeken en terugvragen bij de vliegtuigmaatschappij, inclusief eventuele vervoerskosten.
Vertraging en een voucher, ja of nee?
Welke vliegtuigmaatschappij gebruikt de prettigste vliegtuigen?