Luchthaven vertraging

Kun je met een gerust hart een vliegtuig instappen dat lang stil heeft gestaan?

4 juni 2021

Het was een bijzonder gezicht, de vele vliegtuigen geparkeerd op Schiphol, Eelde en in de Mojave woestijn toen er door Corona veel minder gevlogen werd. Maar wat doet het stilstaan met een vliegtuig en is het wel veilig om in een vliegtuig te stappen dat zo lang stil heeft gestaan?

KLM vliegtuigen staan op een rijtje

Een vliegtuig is niet gemaakt om stil te staan

Door de uitbraak van het corona-virus kwamen vele vliegtuigen onverwacht voor langere tijd aan de grond te staan. Dit zou voor problemen kunnen zorgen, want een vliegtuig is gemaakt om te vliegen en niet om aan de grond te staan. Met goed onderhoud aan het vliegtuig en het blijven trainen van de piloten worden mogelijk problemen voorkomen. Dus wil jij deze zomer ergens naartoe met het vliegtuig? Het stilstaan van de vliegtuigen zal geen problemen moeten opleveren!

Hoe onderhoud je vliegtuigen die stilstaan?

Het aan de grond houden van een vliegtuig is een ander verhaal dan een auto parkeren. Als je een vliegtuig een tijdje de lucht niet in gaat, moeten alle systemen actief worden gehouden. Zo voorkom je dat er erosie ontstaat. Hoe gaat dat in zijn werk?

Afdekken

Om een vliegtuig met een gerust hart achter te kunnen laten is het in eerste instantie belangrijk dat je alle openingen, groot én klein, zorgvuldig afdekt met plastic en tape. De motoren zijn hiervan het meest opvallende voorbeeld, maar ook kleine sensoren die over het hele vliegtuig zitten moeten hermetisch worden afgedicht. Dit is belangrijk, omdat het voorkomt dat er vocht bij komt en dus roest ontstaat.

Daarnaast helpt het afdichten van de opening voorkomen dat vogels, insecten en andere dieren in het toestel kunnen kruipen. Muizen en ratten zouden bekabeling kunnen doorknagen als zij een weg naar binnen vinden. Een vogel die een nest bouwt in een van de motoren zou catastrofaal  kunnen blijken. Maar ook zoiets kleins als een insect wat de doorstroom van een hydraulisch systeem blokkeert zou voor grote problemen kunnen zorgen.

Opstarten en rondrijden

Een vliegtuig is niet gemaakt om lang stil te staan. De motoren en de banden kunnen hier niet tegen. Een vliegtuigmotor heeft olie nodig om in goede conditie te blijven. Om alle onderdelen te smeren worden de vliegtuigen in ieder geval iedere tien dagen uitgepakt en opgestart. De systemen worden warm gedraaid en de het vliegtuig zelf wordt iets verplaatst. Zo worden vierkante wielen voorkomen. Dit kan gebeuren als ze te lang op hetzelfde punt van de band staan. Luchtvaartmaatschappijen kunnen er ook voor kiezen om een leeg vliegtuig regelmatig even te vliegen, dit kan schelen in onderhoud.

Winterslaap

Als een luchtvaartmaatschappij weet dat ze een vliegtuig langere tijd niet nodig hebben, kunnen ze er ook voor kiezen het toestel in winterslaap te brengen. Een vliegtuig wordt daarvoor overgebracht naar een warme en droge plek waar het klimaat constant is. Zo verklein je de kans op erosie aan het toestel. Binnen Europa is de woestijn Teruel in Spanje hiervoor geschikt en in Amerika de Mojave woestijn.

Piloten

Niet alleen vliegtuigen moet je onderhouden, ook voor piloten is het belangrijk om up-to-date te blijven. Er zijn strenge regels opgesteld aan het hebben van een vliegbrevet en om deze niet kwijt te raken is het belangrijk dat piloten vlieguren blijven maken. Dit hoeft niet per se in een echt vliegtuig. Een simulator is goed geschikt om mee te trainen. Het is misschien zelfs efficiënter, omdat een simulator allerlei mogelijke scenario’s kan geven om mee te oefenen. 

Geen reden voor zorgen

Je hoeft je dus geen zorgen te maken. Vliegtuigen worden goed onderhouden en piloten blijven trainen. Je kunt met een gerust hart het vliegtuig instappen deze zomer. Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Mogelijk heb je recht op compensatie. Binnen drie minuten weet je al hoe het in jouw situatie ervoor staat!

Meer over vliegen

  • 2014-12-02

    De meest voorkomende redenen voor vluchtvertraging

    Wat zijn eigenlijk de meest voorkomende redenen voor een vluchtvertraging? Wij hebben dit eens nader bekeken en zijn er achter gekomen dat buitengewone omstandigheden zelden de reden zijn voor vluchtvertragingen.

  • 2019-08-05

    De meest voorkomende technische mankementen die voor vluchtvertraging zorgen

    Dertig procent van de vluchtvertragingen ontstaan door een technisch mankement. Een technisch mankement is een technisch probleem met het vliegtuig wat gemaakt moet worden voordat het vliegtuig mag vertrekken. Sommige technische mankementen komen vaker voor dan andere. We hebben de vijf meest voorkomende mankementen op een rijtje gezet.

  • 2017-03-27

    Vliegtuig vertraagd wegens een technisch mankement? Recht op vergoeding

    Het komt regelmatig voor, vertraging van je vlucht vanwege een technisch mankement. Onder technische mankementen vallen allerlei technische problemen, maar ook onvoorziene reparaties naar aanleiding van bijvoorbeeld een Bird strike.

Geschreven door Lisanne Verbeek

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel