Lounges op Schiphol
Vlieg jij van of naar Schiphol? Dan kun je voor vertrek je tijd doorbrengen in de bruisende lounges. De mogelijkheden zijn oneindig: van winkelen en lekker eten en drinken tot massages en musea.
Lounges op Schiphol afhankelijk van bestemming
Zodra je op
Schiphol door de veiligheidscontroles bent, kom je uit bij de lounges.
Afhankelijk van je bestemming kom je uit in Lounge 1, 2, 3 of 4. De lounges op
Schiphol zijn afgestemd op de verschillende bestemmingen en soorten reizigers:
- Lounge 1: Europese vluchten
- Lounge 2 en 3: intercontinentale vluchten
- Lounge 4: low-cost vliegtuigmaatschappijen
Genieten van heerlijk eten, drinken en winkelen
In welke lounge je ook uitkomt, ze hebben één voor één genoeg te bieden. Er is voor ieder wat wils! Om jou alvast voor te bereiden op je vertrek vanaf Schiphol, zetten we de lounges op een rijtje.
Schiphol Lounge 1
In Lounge 1 vertrekken de Europese vluchten. Er is een ruim aanbod aan restaurants, bars en winkels. Op de eerste verdieping vind je een foodcourt waar je onder andere kunt genieten van Mediterraans en Aziatisch eten. Ook als je zin hebt in fastfood zit je hier goed. Genieten van schitterend uitzicht op de start- en landingsbanen? Ook dat kan hier! Bestel een drankje bij de Upper Floor Bar en geniet van je uitzicht.
Schiphol Lounge 2 & 3
Beide
lounges zijn voor intercontinentale reizigers. De Holland Boulevard verbindt
Lounge 2 en 3. In deze lounges is er wat betreft winkels een mix van Nederlandse
en internationale merken. Werkelijk alles is er te verkrijgen: de nieuwste
gadgets, mooie parfums, de nieuwste designerkleding en smakelijke chocolade.
Geen zin om te winkelen? Er zijn ook genoeg plekken te vinden waar je heerlijk
kunt relaxen.
Mocht je zin hebben in een vers broodje belegd met lokale seizoensproducten, sla dan zeker de Amsterdam Bread Company in Lounge 2 niet over!
Als je klaar bent in Lounge 2 kun je makkelijk via de Holland Boulevard (waar trouwens ook genoeg te doen is) naar Lounge 3 lopen. Heb je een opkikkertje nodig voor vertrek? Bij de Douwe Egberts Coffee bar in Lounge 3 haal je een lekkere kop koffie: van americano en cappuccino tot latte en espresso. Of ga jij toch voor een nieuwe zonnebril van Sunglasses voor je vakantie?
Holland Boulevard
Zoals we al
aangaven, is er op de Holland Boulevard ook genoeg te doen. Je kan er tot rust
komen in de Airport Library, waar je naast boeken ook iPads en touchscreens
aantreft die beeldverhalen vertellen. Neem plaats in één van de gezellige
zithoekjes en geniet. Of kom jij meer tot rust bij het bekijken van Nederlandse
kunst? Neem dan een kijkje bij het glazen paviljoen waar een collectie van de
17e-eeuwse Nederlandse schilderkunst hangt.
In de Holland Lounge is er ook voor de kinderen een hoop te beleven. In het NEMO Science Museum kunnen ze spelen met wetenschap en techniek. Je vindt er diverse interactieve opstellingen die leuk zijn voor jong en oud. Laat de kinderen bijvoorbeeld leuke proeven uitvoeren, zodat ze hier nog over napraten in het vliegtuig. Er is trouwens ook een speeltuin voor de allerkleinsten!
Schiphol Lounge 4
Deze lounge
is voor de budget vliegtuigmaatschappijen en de kans is groot dat jij hier
uitkomt als je op stedentrip gaat binnen Europa. Lounge 4 is compacter dan de
andere lounges, maar ondanks dat vermaak je je hier ook prima terwijl je op je
vlucht wacht.
Zeer herkenbaar voor Schiphol is de winkel Chocolates, Liquor & Tobacco. Deze tref je in Lounge 1, maar ook in de andere lounges. Je vindt hier een uitgebreid assortiment en het fijne is dat je deze aankopen gewoon mee mag nemen in het vliegtuig.
Doe als een tulp, ga uit je bol!
Wist je dat er op Schiphol op de Holland Boulevard en in Lounge 1, 2 en 3 verse bloemen en tulpenbollen te koop zijn bij House of Tulips? House of Tulips staat voor het typisch Nederlandse plaatje: tulpen, grachtenpanden en Amsterdam. Ga op zoek naar het glazengrachtenpand die prachtig groen is. Heb je een korte vlucht? Dan kun je verse tulpen, lelies, rozen en narcissen kopen. Een lange vlucht? Kies dan voor het douane-vriendelijke aanbod bollen en zaden. Leuk voor jezelf of als cadeau.
Blijf op de hoogte van je vluchtstatus
De kans bestaat dat je zo aan het genieten bent van al het aanbod in de lounges, dat je de tijd vergeet. Blijf scherp en controleer zo nu en dan je vluchtstatus! In de lounges vind je op verschillende plekken informatieschermen waar je de informatie van jouw vlucht ziet. Krijg je onverhoopt te maken met een vluchtannulering of vluchtvertraging? Onthoud dan goed dat je als vliegtuigpassagier rechten hebt. Afhankelijk van de lengte van de vertraging heb je bijvoorbeeld recht op verzorging in de vorm van eten en drinken of indien nodig een hotelovernachting. En bij een lange vertraging of annulering kom je eventueel ook in aanmerking voor een vergoeding voor het tijdsverlies.
Ik ben platinum lid en zit nu in lounge 25. Ik heb me net een rose wijn ingeschonken en ik kreeg de opmerking van een van de personeelsleden, dat mijn glas te vol was geschonken. Het mag maar tot aan de bolling en de volgende keer nemen ze het in zei hij….
Goh KLM, hoe gastvrij wil je zijn…..
Gezien ook het formaat van de bordjes voor het eten. Ik ben in veel lounges geweest en de KLM lounge 25 op Scxhiphol staat met afstand onderaan wat betreft kwaliteit, gastvrijheid en schone toiletten (die niet stinken)
Ik denk er serieus over om, ook vanwege een aantal recente ‘issues’ met KLM, mijn vluchten met een andere maatschappi te gaan doen.
Oh ja, een klacht indienen via de klm site. Al eens geprobeerd ? Het lijkt wel Kafka.
Groet, Paul Hermans
Beste Paul, bedankt voor het delen van je ervaring. We hopen dat je alsnog een prettige vlucht hebt gehad 🙂
Ik weet niet of dit de aangewezen weg is om een klacht te deponeren. Ik vind de KLM-lounge (52) een grote bende. Alle tafels staan vol met gebruikt servies, glazen en restvoedsel. Ik zit er nu zo’n anderhalf uur en voor het eerst zie ik enige opruim activiteiten. Bovendien zijn diverse koffie counters gesloten. Geen visitekaartje!!
Beste JJ Blekkink, dat klinkt inderdaad niet goed! Helaas kunnen wij u hier niet bij helpen. U kunt het beste uw klacht bij KLM indienen. Succes! ~ Lisanne