vlag van Hof van Justitie van de Europese Unie

Vergoeding bij onterecht geannuleerde vlucht door reisorganisatie

Nieuwe uitspraak EU Hof legt verantwoordelijkheid bij airline

Heb je ooit te horen gekregen van een reisorganisatie dat je vlucht is geannuleerd, terwijl deze wél gewoon doorging? In een enkel geval heb je mogelijk recht op compensatie van de luchtvaartmaatschappij! Hoe kan dit? EUclaim legt het uit.

Dit recht werd bevestigd in een belangrijke uitspraak op 17 oktober 2024. Het Hof van Justitie van de Europese Unie bepaalde, dat passagiers recht hebben op compensatie van de luchtvaartmaatschappij wanneer passagiers verkeerd worden geïnformeerd door de reisorganisatie. 

Zelfs als de foutieve annulering door de reisorganisatie is veroorzaakt, blijft de luchtvaartmaatschappij verantwoordelijk.

Uitspraak van het Hof

De zaak waarover het Hof uitspraak deed, betrof passagiers die van hun reisorganisatie het foutieve bericht ontvingen dat hun vlucht was geannuleerd of gewijzigd. De reisorganisatie had de passagiers omgeboekt naar een latere vlucht.

Hierdoor verschenen zij niet voor hun oorspronkelijke vlucht, terwijl de vlucht uiteindelijk gewoon werd uitgevoerd zoals gepland. In deze gevallen kan de passagier alsnog compensatie claimen bij de luchtvaartmaatschappij.

Uitleg met een voorbeeld

Stel je hebt een pakketreis geboekt bij TUI, waarbij zowel je hotel als vlucht zijn inbegrepen. De vlucht wordt uitgevoerd door KLM. Je hebt een bevestigde boeking voor een KLM-vlucht van Amsterdam naar Barcelona.

Een paar dagen voor vertrek krijg je van TUI te horen, dat je vlucht is geannuleerd, en zij informeren jou dat je niet op deze vlucht zit. Zonder dat je het weet, vliegt de KLM-vlucht echter gewoon volgens plan, maar TUI heeft jou inmiddels op een latere vlucht gezet.

Volgens de uitspraak van het Hof kun je in zo’n geval alsnog compensatie claimen van KLM. Ook al heeft KLM de vlucht uitgevoerd en wisten zij niets van de annulering die TUI jou heeft gemeld, je hebt nog steeds recht op compensatie op basis van de Europese regels.

Dit komt omdat jij een bevestigde boeking had, en het niet jouw fout is dat TUI je foutief heeft geïnformeerd.

Wat betekent dit voor jou als reiziger?

  • Compensatie bij foutieve annuleringen: Als de reisorganisatie je verkeerd informeert en je daardoor niet volgens planning op de vlucht zit, kun je alsnog aanspraak maken op compensatie.
  • Verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij: De luchtvaartmaatschappij kan niet ontkomen aan het betalen van compensatie door te stellen dat de fout bij de reisorganisatie lag. De verantwoordelijkheid blijft bij de luchtvaartmaatschappij.
  • Terugvordering door luchtvaartmaatschappijen: Na compensatie aan de passagier kan de luchtvaartmaatschappij het bedrag terugvorderen bij de reisorganisatie, maar dit heeft geen invloed op jouw recht op compensatie.

Recht op compensatie tot €600

Je hebt recht op compensatie (dit kan oplopen tot €600) als je originele vlucht voldoet aan bepaalde voorwaarden:

  • Vertrek vanuit een EU-land;
  • of aankomst in de EU met een Europese luchtvaartmaatschappij.

Wanneer ben je geïnformeerd?

  • Ben je langer dan 14 dagen voor vertrek geïnformeerd? Dan heb je geen recht op compensatie.
  • Ben je tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en vertrok je vlucht meer dan 2 uur eerder of kwam deze meer dan 4 uur later aan? Dan heb je recht op een vergoeding.
  • Ben je minder dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd? Als je vlucht meer dan 1 uur eerder vertrok of meer dan 2 uur later aankwam, heb je recht op compensatie.

Als je in zo’n situatie terechtkomt, dan kunnen wij helpen! Zit je met een foutieve annulering of miscommunicatie van je reisorganisatie? Wij zijn gespecialiseerd in het vertegenwoordigen van passagiers en zorgen ervoor dat jij de vergoeding krijgt waar je recht op hebt.

Geschreven door Jerrymie Marcus

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel