Veel vliegtuigmaatschappijen verkopen tickets voor vluchten die ze zelf niet uitvoeren. Dit wordt ook wel ‘code-sharing’ genoemd. Het houdt eigenlijk in dat niet alle passagiers aan boord van een vliegtuig bij de uitvoerende vliegtuigmaatschappij hebben geboekt. Door onder een eigen naam tickets te verkopen willen ze hun passagiers een zo breed mogelijk aanbod aan reisbestemmingen te bieden. Dit wordt gedaan onder de naam ‘code-sharing’. Door onder een eigen vluchtnummer tickets te verkopen geven vliegtuigmaatschappijen passagiers het gevoel dat ze hun altijd, overal naartoe kunnen brengen.
Opmerkelijke gebeurtenissen in de luchtvaart in 2019
2020 en 2021 werden gekenmerkt door de lange stilstand in de luchtvaartsector door het coronavirus. Steeds meer luchtvaartmaatschappijen hervatten langzamerhand de vluchten van en naar Schiphol, maar het aantal vluchten is nog ver van het oude niveau. In 2019 hebben er ook opmerkelijke gebeurtenissen plaatsgevonden, waardoor vele vluchten geannuleerd of langdurig vertraagd waren. EUclaim ligt ze voor je uit.
Gebeurtenis 1: Brandstofstoring op Schiphol
In het brandstoftoevoersysteem van Aircraft Fuel Supply (de kerosine leverancier van Schiphol) was op 24 juli 2019 een storing. De storing had grote gevolgen, niet alleen voor Schiphol, maar ook voor andere vliegvelden in Europa. Door de brandstofstoring was het voor de kerosineleverancier niet mogelijk om kerosine aan de vliegtuigen leveren. In totaal waren er 323 annuleringen en 66 langdurige vertragingen op 24 juli 2019.
Gebeurtenis 2: Vals alarm over kaping Air Europa
Op 6 november 2019 was er op Schiphol een fout gemaakt door een piloot van Air Europa. Het was niet zomaar een fout: de piloot van vlucht UX 1094 heeft ‘per ongeluk’ een kapingsmelding verstuurd vanuit de cockpit. Dit heeft ervoor gezorgd dat twee traumahelikopters, een arrestatieteam, de brandweer, politie, marechaussee en een team van de Dienst Speciale Interventies (DSI) uitrukten. Door het incident waren er tientallen vluchten vertraagd, waaronder de desbtreffende vlucht UX 1094 naar Madrid.
Gebeurtenis 3: Stakingen van Franse luchtverkeersleiding
De maand december stond in het teken van de Franse luchtverkeersleiding. In die maand waren er vier stakingsdagen bij de Franse luchtverkeersleiders, namelijk 5, 6, 7 en 10 december. Ze hebben het werk neergelegd uit protest tegen de verhoging van de pensioenleeftijd naar 64. Momenteel kunnen de meeste luchtverkeersleiders al vanaf 52 jaar met pensioen. Door de stakingen hadden 40 vluchten van en naar Nederland een vertraging van meer dan drie uur en werden 82 vluchten geannuleerd.
Gebeurtenis 4: Vliegverbod van Boeing 737 MAX
Op 10 maart 2019 is een toestel van Ethiopian Airlines kort na vertrek in Ethiopië neergestort. Door de crash van Ethiopian Airlines en Lion Air (in 29 oktober 2018) is het duidelijk dat de softwareproblemen van de Boeing 737 MAX een groot gevolg voor de vliegveiligheid heeft. Daarom werd er wereldwijd een vliegverbod opgelegd voor de Boeing 737 Max. Dit had gevolgen voor Europese luchtvaartmaatschappijen als TUIfly, Norwegian en Ryanair die gebruik maken van de toestellen.
Kreeg jij ook te maken met een opmerkelijke gebeurtenis tijdens jouw vlucht?
Was jouw vlucht vertraagd of zelfs helemaal geannuleerd vanwege een opmerkelijke gebeurtenis? In veel gevallen heb je recht op een vergoeding. Dien je claim in en binnen 3 minuten weet jij waar je recht op hebt.
Heb jij nog opmerkelijke gebeurtenissen tijdens het vliegen meegemaakt? Deel ze dan gerust in een reactie onder het blogartikel!
Geschreven door Lisanne Verbeek
Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.
Meer over Lisanne