Vaarwel PH-AHX
Na jaren trouwe dienst verlaat Arke’s trots, de 767 met registratie PH-AHX, morgen Nederland. De PH-AHX was onze lieveling, een trouwe maat. We hadden vrijwel dagelijks contact met elkaar.
Vlak voor je 24ste verjaardag bedanken we je voor je trouwe diensten. Op 27 juni 1990 vloog je je eerste vlucht onder de vlag van SAS. Vervolgens heb je je carrière voortgezet bij Air Holland/Holland Excel. We vermoeden dat de heer De Vlieger je weinig olie heeft gegeven, want onder zijn hoede sputterde je al. Toen adopteerde Arke je en had je het naar je zin. Wij ook. We kennen je sinds augustus 2007 en hebben in al die jaren een innige band opgebouwd.
Je stond bekend als een hardwerkend toestel. Altijd in de weer om vertragingen te vermijden. Dat lukte meestal, maar vaak ook niet. Dan maakte je ons blij. Je stond ergens vast en wij konden nadien de passagiers helpen.
Jij zei dan iedere keer dat je er niets aan kon doen. Je was immers oud en dan gaat er vaker wat mis. Als er weer eens een motor sputterde of een WC verstopte, gingen we direct in discussie. Die gesprekken liepen hoog op. Dan gingen we vaak samen naar de Rechtbank. In totaal hadden we 165 keer ruzie. Meestal kregen wij gelijk, maar soms ook niet… In totaal hebben we 3266 passagiers geholpen, wanneer jij je dag weer eens niet had. Maar ach, zand er over!
Dinsdag nog een laatste vlucht naar de woestijn en dan kun je genieten van je welverdiende pensioen. Met een beetje geluk maken ze een Coca Cola blikje van je of misschien wel een blikje met Red Bull erin. Je krijgt dan toch maar mooi een tweede leven.
Volgende week komt je vervanger. Wat voor relatie we met dat vliegtuig gaan opbouwen, zal de tijd leren.
Het ga je goed PH-AHX!
Vanuit het gehele EUclaim-team, bedankt voor de vriendschap. We gaan je missen!!!
Hoelang kan een B767 eigen mee?
Beste Jan, de economische levensduur van dit toestel is 20-25 jaar. Hierna moet er een groot onderhoud aan gedaan worden, wat vaak zo duur is dat het voordeliger is om een nieuw toestel aan te schaffen. Uiteraard is de operationele levensduur langer dan 25 jaar, maar vaak kiezen maatschappijen ervoor om na de 20-25 jaar het toestel in te ruilen voor een nieuwe.
Lotte,
De levensduur van een machine operationeel gezien is gebaseerd op het aantal starts/landingen de machine heeft gemaakt en hoeveel uur een machine heeft gevlogen. Ook onderhoudsprogramma’s lopen maar tot een bepaalde hoeveelheid vlieguren.
In het geval van de PH-AHX (Een Boeing 767-300ER) was deze door Boeing (de fabrikant) gecertificeerd tot 110.000 vlieguren, wat nog opgerekt kon worden tot 130.000. (Zoals bijvoorbeeld ook Martinair heeft gedaan in het verleden met de PH-MCG en de PH-MCH) Na die 130000 uren was er geen onderhoudsprogramma meer en luchtvaartwetten schrijven nu eenmaal voor dat het dan ook gewoon klaar is met de machine. De PH-AHX heeft ruim 107.000 vlieguren gemaakt en zon 17000 starts/landingen voordat deze met pensioen ging.
De leeftijd van de machines is niet echt relevant. Je hebt natuurlijk wel de onderhoudsintervallen van de C-D Checks die inderdaad geld kosten, maar dan is zon machine zoals je zelf aangeeft wellicht economisch het niet meer waard, in tegenstelling tot het technisch niet meer aankunnen.
De oudste Boeing 747-400 van de KLM is inmiddels ook al ruim 25 jaar oud en die gaan echt nog een paar jaar door.
En Delta Airlines vliegt bijvoorbeeld nog met zeer oude 757 toestellen die ondertussen al (bijna) 30 jaar oud zijn en hebben onlangs (rond 2010) de DC-9 toestellen uitgefaseerd die wel 45 jaar oud waren. Leeftijd zegt in dat geval dus weinig ;-),
Overigens staat er wel een klein foutje in je artikel:
De first flight van deze machine was op 27 juni 1990. Echter dat was de B1 vlucht van Boeing. Hij is pas afgeleverd aan SAS zon 2 weken later, op 9 juli 1990. 😉 De eerste vlucht onder de vlag van SAS was dus op 9 juli
(b1 vlucht is eerste vlucht van de fabrikant met betreffende machine nadat hij van de productieband is gerold maar voordat hij overgedragen is aan de eerste airline)
Groetjes