Vertraagde vluchten naar Griekenland door parkeerproblemen
Elk jaar zien we het gebeuren, vluchten naar de Griekse eilanden vertraagd vanwege drukte op de luchthavens. In de maanden Juni, Juli en Augustus vertrekken veel toeristen naar een Grieks Eiland. Op Kos zijn er gedurende de zomermaanden zo’n 40.000 toeristen continue op het eiland. Deze moeten allemaal in- en uitgevlogen worden.
Voorbereiding voor zomerseizoen
In januari vergaderen alle maatschappijen en luchthavens met elkaar om het vliegverkeer voor de zomer af te stemmen. Hier wordt het logistieke plan bedacht welke luchtvaartmaatschappij wanneer mag vliegen. Dit is een enorme puzzel waarbij twee factoren het belangrijkst zijn: landingsbaan capaciteit en parkeer capaciteit. De puzzelstukjes zijn de type toestellen, want het aantal parkeerplaatsen hangt af van de grootte van de toestellen. In de planning past het allemaal, maar waarom zijn er dan toch veel vertragingen op de Griekse eilanden wanneer het druk is?
Actuele uitvoering zomerseizoen
Vluchten die vanwege wat voor reden dan ook niet volgens planning vliegen verstoren de puzzel op een Griekse luchthaven. Toestellen die te laat aankomen of vertraging oplopen tijdens grondtijd op de luchthaven blokkeren een parkeerplek voor opvolgende vluchten die binnen moeten komen. Als dit gebeurt worden toestellen die nog moeten vertrekken een zogeheten ATC slot opgelegd. Dit wil zeggen dat deze vluchten moeten wachten met vertrekken tot er plek voor ze is. Vertragingen variëren in dit geval tussen de 30 en 60 minuten.
Welke eilanden kennen dit probleem?
Alle Griekse eilanden kennen dit probleem, echter de grootste problemen zien we op de volgende luchthavens:
- Chania
- Heraklion
- Rhodos
- Zakynthos
- Kos
Deze vertragingen zijn heel vervelend, maar je kan niet verwachten van zo’n klein eiland om een grote luchthaven te bouwen die ze eigenlijk maar voor 3 maanden per jaar nodig hebben.
Voorbeeld: Kos “Airport code KGS”
Op onderstaande afbeelding zie je de luchthaven van Kos. De luchthaven heeft in de basis 7 parking spots. Niet alle toestellen kunnen op elke parking spot staan. Parking spot 1 t/m 3 zijn kleiner dan 4 t/m 7. Als een groter toestel te laat binnen komt of langer op de grond staat dan gepland, kan dit voor een opvolgend groot toestel ook een vertraging opleveren.
Daarnaast kan de capaciteit van een landingsbaan ook voor een beperkingen zorgen. Bij weinig wind kan de baan in beide richtingen worden gebruikt. Startend verkeer kan van de parkingspot direct naar de kop van de baan taxiën en landend verkeer richting de parkingspot waardoor de baan minimaal wordt bezet. Echter als door de wind de baan in een enkele richting gebruikt kan worden, dan moeten toestellen back-tracken op de baan. Back-tracken gebeurd wanneer een toestel over de landingsbaan naar het begin moet taxiën en daar omdraaien, omdat er geen taxibanen beschikbaar zijn. Door deze procedure is de baan langer bezet door een vliegtuig en ontstaan er problemen.
Bron afbeelding: Jeppesen.com