Vliegen en stakingen in de zomer
Het voorjaar en de zomer zijn populaire periodes voor personeel in de luchtvaartsector om te staken. Of het nou om een staking bij de vliegtuigmaatschappij, bagageafhandeling, beveiliging of luchtverkeersleiding gaat, de kans dat jij hier hinder van ondervindt is in de zomer een stuk groter. We leggen uit wat je rechten zijn in het geval van een staking in het vliegverkeer en geven je tips om hinder door stakingen te verminderen.
Staking van piloten of cabinepersoneel
Stakingen die de laatste jaren voorbij zijn gekomen zijn onder andere die van Ryanair, Transavia, Vueling en easyJet. Wanneer piloten, cabinepersoneel of grondpersoneel loon- of cao-conflicten niet kan oplossen met hun werkgever, worden stakingen ingezet als middel om druk uit te oefenen op de vliegtuigmaatschappij. Het voorjaar en de zomer zijn dé periodes waarin stakingen het meeste effect hebben, omdat dit de vliegtuigmaatschappij veel geld kost om alle gedupeerde passagiers te compenseren en te vervoeren naar hun bestemming. Wanneer piloten, cabinepersoneel of het grondpersoneel staakt en je vlucht wordt geannuleerd heb je als passagier recht op vergoeding volgens Verordening 261/2004. De vliegtuigmaatschappij is zelf direct verantwoordelijk voor de staking.
Staking van de luchtverkeersleiding
Vooral de Franse luchtverkeersleiding staakt in het voorjaar
regelmatig. In 2018 staakte de luchtverkeersleiding van Marseille zelfs 9(!)
weekenden achter elkaar. Dit leverde de nodige hinder op voor passagiers. De
Franse luchtverkeersleiding staat er om bekend niet alleen de vluchten van én
naar Frankrijk te hinderen, maar ook overvliegend verkeer. Ook de Italiaanse
luchtverkeersleiding heeft de afgelopen jaren regelmatig gestaakt. Voor de
luchtverkeersleidingstakingen geldt hetzelfde principe als bij de staking van
piloten of cabinepersoneel, in de zomer is het drukker in het luchtruim en
kunnen zij meer druk uitoefenen op hun werkgever voor beter
arbeidsomstandigheden.
Staking van bagage afhandelaren
Elke dag worden er bijna 137 duizend stuks bagage verwerkt op Amsterdam Schiphol Airport. Wanneer de bagage afhandelaren staken levert dit een grote chaos op. Passagiers komen op hun bestemming zonder koffers of krijgen bij terugkomst hun bagage niet. Een staking van bagage afhandelaren valt niet onder de verantwoordelijkheid van de vliegtuigmaatschappij, je hebt dan ook geen recht op een vergoeding als je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt vanwege de staking van bagage afhandelaren. Mocht je op bestemming komen zonder koffers en je moet extra kosten maken voor bijvoorbeeld toiletspullen en kleren, dan kun je deze wel declareren bij de vliegtuigmaatschappij of hiervoor een claim indienen.
Staking van beveiligingspersoneel
Wanneer het beveiligingspersoneel van de luchthaven staakt kan er niet gevlogen worden omdat de veiligheid dan niet gewaarborgd kan worden. Daarom zijn deze stakingen van beveiligers vaak in de vorm van ‘werkonderbrekingen’ van een kortere periode, zoals een half uur tot een paar uur. Ook dan moeten er vluchten geannuleerd worden, omdat het anders te druk wordt op de luchthaven. Ook komt het voor dat je de vlucht kunt missen wanneer je niet op tijd door de veiligheidscontrole bent vanwege de lange wachtrijen. Vindt er een staking plaats van beveiligingspersoneel? Zorg er dan voor dat je ruim op tijd op het vliegveld bent. Mis je de vlucht of wordt je vlucht geannuleerd door de staking? Dan heb je helaas geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. De vliegtuigmaatschappij heeft geen invloed op de beveiligers en is dus niet verantwoordelijk voor de eventuele vertraging.
Hoe voorkom je hinder door een staking?
Een staking is natuurlijk nooit helemaal te voorkomen. Toch zijn er statistieken die aangeven dat bepaalde dagen gevoeliger zijn voor stakingen dan andere dagen. De meeste kans op een staking loop je bijvoorbeeld op een donderdag. Ook vrijdag is een tricky dag. De minste kans op een geannuleerde vlucht door stakingen loop je op een zondag.