klm vliegtuig in de winter sneeuw op het schiphol airport

Vliegen met sneeuw? Hier moet je op letten!

4 december 2023

KLM heeft meerdere vluchten geannuleerd vanwege de sneeuw op verschillende Europese bestemmingen. Europa heeft te maken met een vervroegde witte kerst, en dat levert hele mooie plaatjes op, maar zorgt ook voor vluchtproblemen.

In Nederland maak je het niet vaak mee, maar een flinke pak sneeuw kan voor een hoop problemen zorgen. Ook het vliegverkeer moet rekening houden met winterse neerslag. Benieuwd waar je op moet letten met vliegen in de sneeuw? Lees dan verder!

Sneeuw op Schiphol

Er valt hoogstens een paar dagen in het jaar sneeuw in Nederland. Hierdoor zijn er minder mogelijkheden om hier mee om te gaan  op Schiphol Airport dan op luchthavens in Scandinavische landen bijvoorbeeld. Je hebt hier vaker last van winterse neerslag en daarom zijn er speciale sneeuw teams in dienst. Zij maken de landingsbanen sneeuw- en ijsvrij door gebruik te maken van hightech sneeuwschuivers. Dit kunnen ze overigens niet continu doen, want het sneeuwvrij maken van de landingsbanen kost veel tijd. 

Mocht er een flinke pak sneeuw in Nederland vallen, dan worden de landingsbanen op Schiphol ook sneeuw- en ijsvrij gemaakt. Hiervoor worden twee teams en twaalf wagens opgeroepen die dag en nacht aan de slag gaan met de sneeuw. Het duurt echter vrij lang om een landingsbaan sneeuwvrij te maken op Schiphol, omdat een landingsbaan drie tot vier kilometer lang is. Met sneeuwval zijn er daarom slechts een beperkt aantal landingsbanen beschikbaar.

Vluchtvertraging door sneeuw

Tijdens het ijsvrij maken van de landingsbaan rijdt er een karretje achter de sneeuwschuiver aan. Dit karretje meet de grip op het wegdek en geeft alle informatie door aan de piloot. Vervolgens wordt er een beslissing gemaakt of het wegdek goed genoeg is om te landen. Mocht het nog niet goed genoeg zijn, dan maakt de piloot nog een extra rondje in de lucht.

Wanneer er sprake is van winterse neerslag kunnen niet alle banen gebruikt worden. Dit betekent dat vliegtuigen en de crew, maar ook passagiers niet op tijd kunnen vertrekken. De vertragingen zorgen vaak voor een domino-effect op Schiphol; een vertraagde vlucht heeft namelijk invloed op de volgende vluchten. Daarnaast kan een luchtvaartmaatschappij ook bepalen om met informatie van KMNI vooraf vluchten te annuleren. Zo boekt luchtvaartmaatschappij KLM de passagiers om naar een latere vlucht, zodat ze alsnog op hun eindbestemming komen.

Waar heb je recht op bij sneeuw?

Als je vlucht vertraagd of geannuleerd is vanwege sneeuw, dan heb je helaas geen recht op vergoeding. Dit wordt namelijk gezien als een buitengewone omstandigheid. Een buitengewone omstandigheid is een situatie waar de luchtvaartmaatschappij geen invloed op heeft. Dit kan bijvoorbeeld een medische noodlanding zijn en staking van derden, maar ook slechte weersomstandigheden zoals sneeuw en mist.

Mocht je vluchten meer dan twee uur vertraagd zijn, dan heb je wel recht op verzorging. Hierbij kun je denken aan een eten en drinken, meerprijs van een nieuw vliegticket of een hotelovernachting.

Vlucht vertraagd?

Is jouw vlucht vertraagd door sneeuw of om een andere reden? Of weet je de reden van de vertraging niet? EUclaim helpt je graag verder! Dien je claim in en binnen 3 minuten weet je al waar je recht op hebt.

Geschreven door Lisanne Verbeek

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel