Vliegtuig vertraagd wegens een technisch mankement? Recht op vergoeding

Het komt regelmatig voor, vertraging van je vlucht vanwege een technisch mankement. Onder technische mankementen vallen allerlei technische problemen, maar ook onvoorziene reparaties naar aanleiding van bijvoorbeeld een Bird strike.

gat in neus icelandair vliegtuig
©: Travelinq

Wat valt er onder een technisch mankement?

Eigenlijk alle mankementen aan een vliegtuig die gerepareerd moeten worden vallen onder een technisch mankement. Iets wat veel passagiers niet weten is dat een technisch mankement die veroorzaakt is door derden, ook onder de verantwoordelijkheid van de vliegtuigmaatschappij valt. Je hebt dus recht op een vergoeding als je vlucht vertraagd wordt vanwege een technisch mankement.

Dat zit namelijk zo: Alle activiteiten die behoren tot de normale vluchtuitvoering van een vliegtuigmaatschappij, vallen dan ook onder de verantwoordelijkheid van die vliegtuigmaatschappij. Hier vallen dus ook contracten met bijvoorbeeld bagage afhandelaren onder. Stel dat een bagagekar tegen het vliegtuig aanrijdt (het gebeurt), en het vliegtuig beschadigd wat meer dan drie uur vertraging oplevert, dan hebben passagiers recht op een vergoeding. De vliegtuigmaatschappij heeft namelijk een contract met de bagage afhandelaar en kan die schade op hun verhalen. Daarnaast valt het onder de noemer ‘risico van het vak’.

Alle activiteiten die behoren tot de normale vluchtuitvoering van een vliegtuigmaatschappij, vallen dan ook onder de verantwoordelijkheid van die vliegtuigmaatschappij.

Wat zijn je rechten?

Technische mankementen zijn dus geen buitengewone omstandigheid. Passagiers die te maken krijgen met een vertraagde of geannuleerde vlucht vanwege een technisch mankement hebben recht op een vergoeding tot €600 per persoon. Twijfel je of jouw vlucht vertraagd was vanwege een technisch probleem? Check je rechten dan eenvoudig en snel op onze website.

 

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Klimaatverandering heeft grote gevolgen op de luchtvaart
Volgende blogartikel
Op een verre reis? Bereid je reis goed voor
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
6 Commentaren
Nieuwste
Oudste most voted
Inline Feedbacks
View all comments
Carrilho, O.E.D.
5 jaren geleden

Vlucht OR318 ging eerst van Sanford naar Miami en dan naar Amsterdam. Vlucht gegevens toen ; 15:35 vliegen aankomst Amsterdam 09:45. Door technische mankement is er een vertraging vanuit Amsterdam. Na ingecheckt te zijn krijg je een voucher van 5 dollar ter compensatie van de vertraging. Het vliegtuig vertrekt uit Sanford om 18:30 uur en landt 45 min later in Miami. Opstijgen van Miami pas om 20:00 uur en landen in Amsterdam om 11:45 uur Nederlandse tijd Dan vertraging met de bagage op Schiphol de derde excuses. Al. Met al heeft deze vlucht heel erg lang geduurd. Dit is niet netjes naar de passagiers die met TUI hebben gevlogen.
Hopende enige reactie hierop te krijgen.

Anouk van Burken
5 jaren geleden

Wat vervelend om te horen dat je zo’n lange vertraging had! Zat je op de vlucht OR318 van donderdag 8 augustus 2019? Dan kom je helaas tijd tekort om recht te hebben op een vergoeding. Ik hoop dat je vluchten in het vervolg soepeler verlopen. Mocht dat niet het geval zijn, dan helpen wij je graag! ~Anouk

GILVY Carrilho
5 jaren geleden

Dank u voor uw reactie. Ik zal mij richten op TUI want de passagiers zolang laten wachten en weten van de vertraging en je dan afschepen met een voucher van 5 dollar?.

Anouk van Burken
5 jaren geleden
Reply to  GILVY Carrilho

Heel begrijpelijk, dat zal een behoorlijke reis voor je zijn geweest! Mocht je ergens vragen over hebben, stuur ons dan gerust een e-mail via customercare@euclaim.nl! ~Anouk

jolanda timmer
7 jaren geleden

Onze vlucht naar suriname september 2015 werd geannuleerd vanwege technisch mankement veroorzaakt door derden maar wij hebben nog steeds geen vergoeding ontvangen.

EUclaim
7 jaren geleden
Reply to  jolanda timmer

Ik snap dat dit lang duurt Jolanda. Wij geven je graag een statusupdate. Stuur ons je vraag met claimnummer naar customercare@euclaim.nl en we helpen je graag verder. ~Jasmijn

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel