Was jouw vlucht vertraagd of geannuleerd vanwege slecht weer? Heb je hierdoor extra kosten moeten maken? Wij helpen je graag bij het terugkrijgen van deze kosten!
Wat zijn mijn rechten als mijn vlucht is vertraagd of geannuleerd door weersomstandigheden?
Storm is volgens Verordening 261/2004 een buitengewone omstandigheid, waardoor je helaas geen recht hebt op een vergoeding voor het tijdsverlies bij een vluchtvertraging of annulering. Een buitengewone omstandigheid is een situatie waar de vliegtuigmaatschappij geen invloed op heeft. Gelukkig heb je wel recht op verzorging in de vorm van eten en drinken, een hotelovernachting en een vervangende vlucht.
Voor de duidelijkheid zetten we je rechten bij een lange vertraging of annulering door storm hieronder op een rijtje:
- Vanaf twee uur vertraging heb je recht op verzorging in de vorm van maaltijden en drinken. Als de luchtvaartmaatschappij geen vouchers aanbiedt, bewaar dan goed je bonnetjes. Deze kun je achteraf declareren. Let wel: de maaltijden en drankjes moeten in redelijke verhouding zijn met de wachttijd.
- Je hebt recht op een hotelaccommodatie voor een of meer nachten als je vertraging zo lang oploopt dat dit noodzakelijk wordt. De luchtvaartmaatschappij is hiervoor verantwoordelijk en is verplicht dit voor je te regelen, evenals vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie.
- Je mag twee gratis telefoongesprekken voeren.
- Bij annulering heb je recht op terugbetaling van jouw niet gebruikte vliegticket of op een nieuwe vlucht onder voor jouw bevredigende voorwaarden. Tijdens het wachten op een latere vlucht heb je vanzelfsprekend ook recht op voldoende verzorging in de vorm van eten en drinken.
- De luchtvaartmaatschappij is verplicht om je over je rechten te informeren.
Wanneer je het vermoeden hebt dat je vlucht niet vertraagd of geannuleerd is vanwege het weer, kun je dit eenvoudig checken in onze calculator. Wij geven je direct advies over je rechten.
Extra kosten gemaakt door vluchtproblemen?
Meer informatieGeschreven door Debbie Rözer
Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers.
Meer over Debbie
Het vliegveld in alicante werdt afgelopen zondag voor 24 uur gesloten ivm de storm, dit was ivm instortingsgevaar door de brand een week daarvoor. Er gingen op dat moment nog wel vluchten uit bv valencia, onze vlucht werdt omgeboekt naar valencia waar we op eigen houtje naar toe moesten die vlucht zou 2 uur later gaan, op het moment dat we gingen boarden werdt deze vlucht uitgesteld, andere vliegtuigen stegen nog wel op, uiteindelijk hadden we meer dan 36 uur vertraging, naar mijn mening is de eerste oorzaak de brand een week daarvoor, was die er niet geweest hadden we sochtends gewoon vanaf alicante kunnen vliegen. Mvg m van ree
Ik begrijp dat dit een hele vervelende situatie was Maroesjka! Helaas zijn de vluchtproblemen die ontstaan zijn door de brand op Alicante een buitengewone omstandigheid. Je hebt een vervangende vlucht gekregen die vanaf Valencia vertrok. Mocht je extra kosten hebben moeten maken vanwege de wijzing van de luchthaven en de annulering kun je terecht bij onze partner Miss Casey via http://www.misscasey.com/nl.
^Jasmijn
Als je vlucht door het weer vertraagd is met meer dan 5 uur waardoor je er voor kiest niet meer te reizen, heb je dan recht op een vergoeding?
Hoi Maud,
Helaas heb je bij vertraging door slecht weer geen recht op een vergoeding. Als je bij 5 uur vertrekvertraging afziet van je reis, heb je echter wel recht op teruggave ticket. Als je een vluchtnummer voor mij hebt dan kijk ik graag even voor je na hoelang de vertraging precies was.
~Jasmijn
En als de vlucht pro actief (een dag van tevoren) al geannuleerd is? Dan is het toch geen overnacht meer te noemen?
Hoi Sander,
Als je vlucht geannuleerd is ivm de storm is dat helaas wel mogelijk. De luchtverkeersleiding moet beperkingen doorvoeren om het verkeer zo draaiend mogelijk te houden, daar hoort ook proactief vluchten annuleren bij.
Mocht je nog vragen hebben hoor ik het graag.
~Jasmijn