Vlucht vertraagd door mist? Dit zijn je rechten!
Vooral in het najaar en de winter kampen vliegvelden regelmatig met hinder door mist. Het zicht is minder en daardoor lopen vluchten vertraging op of worden ze geannuleerd. Wanneer het zicht beperkt wordt mogen vliegtuigen namelijk niet opstijgen of landen. Is je vlucht vertraagd door mist? Dan heb je als passagier wel rechten.
Mist is een buitengewone omstandigheid
Weersomstandigheden zoals mist, onweer en sneeuw worden gezien als een buitengewone omstandigheid. De vliegtuigmaatschappij is niet verantwoordelijk voor deze weersomstandigheden en daarom heb je als passagier ook geen recht op een vergoeding voor het tijdsverlies. Gelukkig heb je als passagier wel andere rechten.
Recht op verzorging en teruggave extra gemaakte kosten bij vertraging door mist
In de Verordening is, naast het recht op vergoeding bij vertraging, ook het recht op verzorging vastgelegd. Dit betekent dat de vliegtuigmaatschappij een zorgplicht heeft tijdens de vertraging. Hierbij moet je denken aan de kosten voor eten en drinken, telefoonkosten, taxikosten en bij een langere vertraging een hotelovernachting.
Meestal worden deze zaken geregeld en betaald door de vliegtuigmaatschappij, maar als dit niet gebeurt kun je deze extra gemaakte kosten achteraf terugvragen. Heb je hier hulp bij nodig of weigert de vliegtuigmaatschappij deze kosten te vergoeden? Dan kan onze partner Miss Casey deze kosten voor je terugvragen.
Hoe groot is de kans op vertraging door mist?
Mist ontstaat door een hoge luchtvochtigheid bij lage temperaturen. Vooral vliegvelden die aan de kust liggen zijn vatbaar voor mist vanwege, je raadt het wel, de zee. Europese luchthavens die vaak last hebben van mist zijn Porto, San Sebastian, Exeter, Southampton en Vigo. Op de luchthavens van Londen Heathrow en Amsterdam Schiphol is de kans vooral groter dat je door mist ook vertraging oploopt. Dit komt door de drukke planning van deze luchthavens.
Meer lezen over je rechten als passagier:
-
2017-02-22
Vlucht geannuleerd door storm: Wat zijn je rechten?
In Nederland hebben we regelmatig te maken met onstuimig weer en dit heeft vaak grote gevolgen voor het vliegverkeer. Bij een storm komt het helaas regelmatig voor dat je vlucht met lange vertraging vertrekt of dat deze zelfs wordt geannuleerd. Wat zijn nu precies je rechten bij vluchtvertragingen of annuleringen door storm?
lees meer
-
2018-02-16
Wat zijn je rechten bij twee uur vertraging?
Is jouw vlucht twee uur vertraagd? Volgens EU Verordening 261/2004 heb je recht op een vergoeding bij vluchtvertragingen vanaf drie uur. Maar wat zijn je rechten als je vlucht twee uur vertraagd is? Ook dan heb je als passagier rechten. We leggen het uit.
lees meer
-
2019-09-26
Extra gemaakte kosten bij vluchtannulering
Vooral bij vluchtannuleringen komt het geregeld voor dat je als passagier opgezadeld wordt met extra kosten. Is er snel duidelijkheid over je nieuwe vlucht, die bijvoorbeeld twee uur later vertrekt, dan valt het wachten nog mee. Je koopt een broodje en een kopje koffie. Maar wanneer het chaos is op de luchthaven door een staking of onverwachte storing, is een vliegtuigmaatschappij moeilijker te bereiken. Dan kan het langer duren voordat je een vervangende vlucht krijgt en kunnen de kosten dus hoger oplopen. Jij hoeft echter niet voor deze kosten op te draaien. EUclaim legt uit hoe dat zit.
lees meer