Vluchtvertraging en extra gemaakte kosten

Heeft je vlucht vertraging en heb je tijdens de vertraging extra kosten gemaakt voor bijvoorbeeld eten en drinken op de luchthaven? Dan is de kans groot dat je deze extra gemaakte kosten kan vergoeden bij de vliegtuigmaatschappij. In dit blog leggen we uit wat je rechten zijn als je extra kosten maakt door een vluchtvertraging.

terminal van luchthaven met wachtende reizigers

Wanneer heb je bij een vluchtvertraging recht op teruggave van extra gemaakte kosten?

Als je vlucht met twee uur of meer is vertraagd, heb je recht op verzorging in de vorm van eten en drinken. Dit hoort bij de zorgplicht van de vliegtuigmaatschappij. Als je zelf kosten maakt voor eten en drinken – in het geval de vliegtuigmaatschappij geen vouchers uitdeelt – bewaar de bonnetjes dan goed, want deze dienen als bewijs. Deze kun je achteraf declareren bij de vliegtuigmaatschappij.

Indien nodig heb je ook recht op een hotelovernachting en een taxi naar de accommodatie. Dit laatste is meestal het geval bij een lange vertraging of vluchtannulering. Als de vliegtuigmaatschappij geen hotel en/of transport voor je regelt, mag je dit zelf regelen. Ook deze extra gemaakte kosten  kan je achteraf claimen. Bewaar deze bonnen dus ook als bewijs. Let er wel op dat de kosten redelijk blijven: het is bijvoorbeeld niet nodig om een luxe vijfsterrenresort te boeken of te eten bij een duur sushirestaurant.

Voorbeeld: Je vlucht van Amsterdam naar Sydney met KLM is ruim twee uur vertraagd door een kapotte airconditioning in het toestel. Door deze vertraging kom je twee uur en 15 minuten later aan in Sydney dan de geplande aankomsttijd. In dit geval heb je recht op verzorging in de vorm van eten en drinken. Krijg je hier geen vouchers voor? Koop dan zelf gerust een lekkere maaltijd en wat drinken en bewaar je bonnetjes goed.

 

Bij een aankomstvertraging van drie uur of meer heb je trouwens recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies. Deze vergoeding kan oplopen tot maar liefst  €600 per persoon!

Wat zijn extra gemaakte kosten?

Extra gemaakte kosten zijn kosten die je noodzakelijk
maakt tijdens een vertraagde of geannuleerde vlucht. We zetten ze voor je op
een rijtje:

  • Eten en drinken (naar redelijkheid van de duur van de vertraging)
  • Hotelovernachting(en)
  • Extra vervoerskosten (bijvoorbeeld een taxi van de luchthaven naar het hotel)
  • Extra telefoonkosten

Wil de vliegtuigmaatschappij de kosten die je maakt niet declareren? Dan kunnen wij je helpen deze kosten te vorderen.

Waar heb je recht op bij een vertraagde vlucht door een buitengewone omstandigheid?

Als een vluchtannulering of een lange vertraging wordt veroorzaakt door een situatie waarop de vliegtuigmaatschappij geen invloed heeft, is dit een buitengewone omstandigheid. Bij een buitengewone omstandigheid zoals slecht weer, het coronavirus of een staking door de luchtverkeersleiding heb je recht op verzorging in de vorm van eten, drinken en waar nodig een hotelovernachting. In het geval van een vluchtvertraging door een buitengewone omstandigheid heb je geen recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies.

Hoe weet je waar je recht op hebt bij een vluchtvertraging?

Je rechten als vliegtuigpassagier en de verplichtingen van vliegtuigmaatschappijen zijn vastgesteld in Verordening 261/2004. Deze Verordening is geldig binnen de Europese Unie. Dit houdt in dat je je hier alleen op kan beroepen als:

  • Je vlucht start vanuit een EU-land
  • Of als je vliegt van buiten de EU naar een land binnen de EU met een Europese vliegtuigmaatschappij

Buiten Europa zijn jouw rechten vastgelegd in het Verdrag van Montreal. In beide wetten staat dat de vliegtuigmaatschappij een zorgplicht heeft richting passagiers.

Check uw vlucht
Vorig blogartikel
Lounges op Schiphol
Volgende blogartikel
5 Bijzondere redenen voor vluchtvertragingen
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments

Geschreven door

Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers. Zij zorgt voor de juiste informatie op EUclaim.nl.

Meer over Debbie
Vragen? Chat of bel