Vouchers aannemen bij vluchtproblemen? Niet doen!
Bij EUclaim zien we wel eens dat passagiers vouchers hebben aangenomen ter compensatie van een lange vertraging of geannuleerde vlucht. In dit geval kunnen wij ze niet meer helpen met het krijgen van de wettelijke vergoeding omdat er al een andere vorm van compensatie geaccepteerd is. We leggen je graag uit waarom je vouchers beter kunt weigeren als compensatie voor een vertraagde of geannuleerde vlucht.
Vouchers als compensatiemiddel bij vluchtproblemen
Toen United Airlines begin dit jaar te maken kreeg met een grote computerstoring bood het bedrijf haar klanten vouchers aan in plaats van de wettelijke vergoeding. Als je als passagier de voucher accepteert zie je af van je recht op een vergoeding. De vouchers hebben vaak een lagere waarde, beperkte geldigheidsduur en zijn enkel bij de desbetreffende vliegtuigmaatschappij in te wisselen.
Voorbeeld: Je vlucht naar Hong Kong wordt geannuleerd vanwege een technisch probleem met het toestel. Je kunt pas 7 uur later vertrekken dan gepland. De vliegtuigmaatschappij biedt je een voucher ter waarde van €500 aan. Je hebt wettelijk gezien recht op een vergoeding van €600. De voucher is bovendien maar een jaar geldig en mag alleen bij de vliegtuigmaatschappij ingewisseld worden. Je kunt de voucher dus beter niet aannemen.
Wat moet je doen als de vliegtuigmaatschappij je vouchers aanbiedt?
EUclaim adviseert het om vouchers van de vliegtuigmaatschappij in het geval van een vertraging of annulering af te slaan. We hebben het dan over vouchers die de compensatie vervangen, niet over vouchers voor eten en drinken. Deze vallen onder verzorging tijdens de vertraging en kun je altijd aannemen. Mocht je twijfelen over het aanbod van de vliegtuigmaatschappij en het verschil met je wettelijke vergoeding volgens Verordening 261/2004, neem dan even contact met ons op.