Vandaag is de herfst toch echt begonnen. De eerste storm van dit seizoen is een feit. Er worden windvlagen van 90 tot 110 kilometer per uur verwacht. Dit heeft niet alleen consequenties voor het verkeer op de weg, maar ook voor het vliegverkeer in de lucht. Luchthavens moeten het vliegverkeer namelijk reduceren bij stormvoorspellingen. Zo kunnen er minder vluchten opstijgen en landen.
Waarom is mijn vlucht geannuleerd?
Het is geen fijne start van je reis, maar een geannuleerde vlucht komt vaker voor dan gedacht. Sterker nog: In heel 2019 waren er 5.737 vluchten geannuleerd. De reden van een annulering kan variëren van een staking van de luchtverkeersleiding tot een technisch mankement aan het vliegtuig. Welke redenen voor een annulering komen nog meer voorbij? EUclaim kent ze allemaal!
Reden 1: Vertraging op voorafgaande vlucht
Een vlucht kan geannuleerd worden als de voorafgaande vlucht zo’n lange vertraging heeft, dat het al zeker is dat de vlucht niet kan doorgaan. Dit gebeurt vaak als er geen vervangend toestel beschikbaar is.
Reden 2: Verwachte weersomstandigheden
Door verwachte weersomstandigheden, zoals een zomerstorm of sneeuw, worden er vaak vluchten uit voorzorg geannuleerd. Vaak gaat het om tientallen vluchten die geannuleerd worden. Dit zijn eigenlijk nooit de eerste en laatste vluchten van de dag naar een specifieke bestemming.
Reden 3: Ruimte creëren op de luchthaven
Er worden vluchten geannuleerd als er direct ruimte op de luchthaven nodig is. Dit kan bijvoorbeeld nodig zijn als er sprake is van zichtbeperkingen (zoals mist) of weersomstandigheden waardoor minder vliegtuigen kunnen vertrekken en landen.
Reden 4: Strakke planning
Op Amsterdam Schiphol worden eerder vluchten geannuleerd dan op regionale luchthavens, vanwege een strakke planning. Door de strakke planning is er geen ruimte voor vertraagde vluchten en moeten er vluchten uit het schema worden gehaald om alles draaiende te houden.
Vlucht geannuleerd? Dit zijn je rechten
Een geannuleerde vlucht is een vervelende start van je reis. Is de aankomstvertraging op je eindbestemming door de annulering langer dan twee uur? Dan heb je mogelijk recht op een vergoeding dat kan oplopen tot € 600. Daarnaast heb je recht op teruggave van de extra kosten die je maakt door de vertraging. EUclaim helpt je graag bij het afhandelen, zo weet jij zeker dat je krijgt waar je recht op hebt.
Meer over vliegen en annuleringen
-
2014-10-21
Annuleringen bij storm te voorspellen
lees meer
-
2013-11-18
Geld terug bij vluchtvertraging
Natuurlijk zit niemand te wachten op een vertraagde vlucht, dat komt nooit gelegen. Of je nou op de heenvlucht je eerste cocktail aan het zwembad met een halve dag moet uitstellen of je zakelijke afspraak misloopt, het blijft vervelend. Vertraging tijdens de terugreis is ook niet prettig. Op de allerlaatste dag stel je je er op in dat je gaat vertrekken. Als je dan ineens nog 5 uur langer op de luchthaven moet hangen, kan dat het relaxte vakantiegevoel aardig temperen. Nee, vertraging, daar zit niemand op te wachten.
lees meer
Geschreven door Jerrymie Marcus
Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.
Meer over Jerrymie