Wanneer is er sprake van een buitengewone omstandigheid?
Zoals slecht weer en stakingen
Vliegtuigmaatschappijen die zich beroepen op ‘buitengewone omstandigheden’ komen we vaak tegen. Dit begrip houdt immers in dat de vliegtuigmaatschappij geen vergoeding hoeft te betalen aan de passagiers voor de opgelopen vertraging.
Wat houdt een ‘buitengewone omstandigheid’ precies in en is het wel altijd terecht als hier een beroep op gedaan wordt? We leggen het hieronder uit.
Wat is een buitengewone omstandigheid?
Er wordt gesproken van een ‘buitengewone omstandigheid’ als de vliegtuigmaatschappij niets kan doen aan de vertraging of annulering van een vlucht. Er kan dan sprake zijn van onweer of een grote staking. Je kunt hierbij denken aan:
- Slecht weer: Storm, onweer, zware regen maar ook dikke bewolking kan het luchtverkeer behoorlijk ontregelen. In het geval van slecht weer zijn er vaak meerdere vluchten vanaf dezelfde luchthaven die hier last van hebben.
- Stakingen derde partij: Als de luchtverkeersleiding, douanepersoneel of bagage afhandelaren staken is de vliegtuigmaatschappij hier niet verantwoordelijk voor. Zij is alleen aansprakelijk als het om eigen personeel gaat. Stakingen van een derde partij zijn dus buitengewoon en vallen volgens Verordening 261/2004 buiten het recht op vergoeding bij vertraging.
- Medische noodgevallen: Als een passagier onwel wordt tijdens de vlucht en de vlucht een noodlanding moet maken op de dichtstbijzijnde luchthaven heeft u geen recht op vergoeding voor de opgelopen vertraging.
- Terrorisme: In het geval van een aanslag is er uiteraard ook sprake van een buitengewone omstandigheid.
Wanneer is er geen sprake van een buitengewone omstandigheid?
Wat vaak met elkaar verward wordt is een ‘buitengewone omstandigheid’ en omstandigheden waar de luchtvaartmaatschappij ‘niets aan kan doen’. Een platte band is bijvoorbeeld erg vervelend. Een technisch mankement kan spontaan ontstaan. De vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het onderhoud van het vliegtuig en daarmee kunnen veel technische mankementen voorkomen worden. Technische mankementen die langer dan drie uur vertraging opleveren heb je dus wél recht op vergoeding. Hieronder geven we voorbeelden van situaties waarin er geen sprake is van een ‘buitengewone omstandigheid’.
- Technische mankement: Een technisch mankement komt helaas vaak voor in de luchtvaart. De vliegtuigmaatschappij is zelf verantwoordelijk voor het onderhoud en het mogelijk maken van eventueel vervangend vervoer op korte termijn. Passagiers hebben recht op vergoeding wanneer er sprake is van een technisch mankement en deze voor meer dan drie uur vertraging zorgt.
- Stakingen van eigen personeel: Bij een staking van het eigen personeel, zoals bij de piloten van Easyjet laatst, is de vliegtuigmaatschappij zelf verantwoordelijk voor de vertragingen en/of annuleringen die hierdoor ontstaan. Dit wordt gezien als een omstandigheid waar men zelf invloed uit op kan oefenen door op tijd met personeel in gesprek te gaan. Voorbeelden zijn stakingen van bemanning en cabinepersoneel.
- Vertraging op voorafgaande vlucht: Het woord zegt het al. Vertraging op de voorafgaande vlucht heeft niets te maken met jouw vlucht. Ook als het hier om slecht weer op de voorafgaande vlucht gaat. Is dit wel de opgegeven reden voor een vertraging die langer dan 3 uur duurt? Dan heb je wel recht op een vergoeding.
- Ziekte van crew lid: Ziekte van crew is een risico waar elke opererende organisatie mee te maken kan krijgen. De vliegtuigmaatschappij is verantwoordelijk voor het paraat hebben van een vervangende crew. Wederom is dit géén buitengewone omstandigheid.
Is jouw vlucht vertraagd of geannuleerd? Check dan of je recht hebt op een vergoeding in onze claimcalculator.
Geschreven door Debbie Rözer
Debbie is al jaren betrokken bij EUclaim. Ze weet alles van online marketing én van de rechten van vliegtuigpassagiers.
Meer over Debbie