Probeer jij zonder ruimbagage te vliegen en wil je jouw spullen als handbagage meenemen? Dan moet jouw bagage wel in het handbagagevak of onder de stoel voor je passen, en aan de regels voldoen. Hoeveel gewicht handbagage mag je kosteloos meenemen aan boord en welke afmetingen zijn toegestaan? We hebben het voor je op een rijtje gezet!
Wat is een PIR-formulier?
‘Je moet even een PIR-formulier invullen, dan komt alles goed’, is iets wat je te horen krijgt als jouw bagage beschadigd is, of niet aan is gekomen. Maar wat is een PIR-formulier eigenlijk en waarom is deze zo belangrijk bij problemen met bagage? EUclaim legt het uit.
Waarom moet je een PIR-formulier invullen?
Sta je op het vliegveld en komt jouw bagage niet of beschadigd van de band? Dan moet je dit altijd melden op het vliegveld bij de Lost & Found of bagageservicebalie. Hier moet je dan een PIR-formulier invullen. Maar wat is een PIR-formulier eigenlijk? PIR staat voor Property Irregularity Report en door dit formulier in te vullen geef je aan dat jouw bagage beschadigd of vertraagd is. Er wordt een persoonlijk dossier voor je aangemaakt. Het PIR-formulier heb je nodig als bewijs dat jouw bagage niet of beschadigd is aangekomen. Het PIR-formulier heb je nodig om een claim in te dienen bij de luchtvaartmaatschappij voor de vermissing van jouw bagage en de eventuele extra kosten die je hebt gemaakt.
Wat vul je in op het PIR-formulier?
Op het PIR-formulier vul je jouw gegevens in en waar je jouw vertraagde bagage wilt ontvangen. Dit kan bijvoorbeeld het adres van jouw hotel zijn of je thuisadres. Als je bagage beschadigd is vul je op het PIR-formulier in waar de beschadigingen zitten. Maak hier ook altijd een foto van en bewaar het PIR-formulier goed.
Het PIR-formulier bij beschadigde bagage
Is jouw koffer beschadigd? Dan baal je daar natuurlijk behoorlijk van! Gelukkig kun je hiervoor gecompenseerd worden. Het is belangrijk dat je vóór jouw vlucht een foto maakt van jouw bagage. Maak bij beschadigingen na de vlucht ook duidelijke foto’s van jouw beschadigde koffer. Zo heb je altijd bewijsmateriaal. Vul op de luchthaven het PIR-formulier in en lever deze in. Bewaar het PIR-bewijs altijd goed. Je hebt na ontvangst van jouw bagage, zeven dagen de tijd om de airline schriftelijk aansprakelijk te stellen voor de beschadigingen. Voeg hier altijd het klachtenformulier, het PIR-bewijs en de gemaakte foto’s aan toe.
Het PIR-formulier bij vertraagde bagage
Sta jij tevergeefs op jouw koffer te wachten bij de bagageband? Laat jouw vakantie hierdoor niet verpesten. Maak meteen een melding van jouw vertraagde bagage door een PIR-formulier in te vullen bij de Lost & Found. Bewaar PIR-bewijs altijd goed het. Door middel van jouw bagagesticker kan de airline achterhalen waar jouw bagage is en deze zo snel mogelijk jouw kant opsturen.
Ontvang jij een vergoeding voor jouw vertraagde of beschadigde bagage?
Heb jij extra kosten gemaakt omdat jouw bagage vertraagd of beschadigd is? Check hier hoe je in aanmerking kunt komen voor een vergoeding.
Heb je ook problemen met jouw vlucht gehad?
Heb je naast problemen met jouw bagage, ook problemen gehad met jouw vlucht? Was jouw vlucht bijvoorbeeld vertraagd, geannuleerd, of is jouw bagage kwijtgeraakt door een extra tussenlanding of wijziging? Dan heb je mogelijk ook recht op een vergoeding voor het geleden tijdsverlies.
Meer over bagage lezen?
-
2022-06-21
Hoe zwaar mag handbagage zijn en welke afmetingen zijn toegestaan bij een airline?
lees meer
-
2021-10-20
Inpaktips voor je vliegvakantie. Voorkom problemen met je bagage!
Met al die regels voor handbagage en het bijbetalen voor je koffers wordt het niet bepaald makkelijker om te bepalen wat je mee moet nemen. Slim inpakken is dus steeds belangrijker! Gelukkig weten we bij EUclaim raad en geven we je graag 5 tips voor het inpakken van je bagage.
lees meer
-
2022-11-01
De meest complete inpaklijst voor je vakantie
Je koffer inpakken voordat je op vakantie gaat kost de nodige tijd en stress. Wat neem je mee? Vergeet ik niets? EUclaim wenst jou een relaxte vakantie toe en heeft een inpaklijst voor je gemaakt die zo volledig mogelijk is. Doe er je voordeel mee, pak die koffer georganiseerd in en vink af!
lees meer
Reageer dit artikel
Heb jij aanvullingen op dit artikel? Deel het in de comments!
Geschreven door Lisanne Verbeek
Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.
Meer over Lisanne
Toen we terug kwamen van Madeira zat er in onze koffer een scheur maar daar kwamen we thuis pas achter, nu wil ik de schade melden bij Transavia (is een eis van de reisverzekering; eerst Transavia en dan reisverzekering) maar dat kan alleen als je een PIRformulier ingevuld hebt op de luchthaven. Kun je ook achteraf een PIR formulier invullen en zo ja; hoe dan?
Beste Gerda, dit kan je het beste vragen aan de klantenservice van de aankomstluchthaven. Schiphol biedt bijvoorbeeld dit formulier aan.
Hi Lisanne,
Wij zijn ingechekt in Dubai op 18 april..onze vlucht werd gecanceld maar onze baggage kregen we niet terug.
Nu zijn we een week verder en nog steeds geen baggage.
We zijn maandag 22 april met Tui naar Amsterdam terug gevlogen..
Wat moeten wij doen???
Beste Karin, wat vervelend! Heb je al contact opgenomen met de luchthaven van waar jullie zijn vertrokken? En de airline waar je mee naar Dubai vertrok?
Mijn verzekering tot terugbetaling van gewaarborgde reis vraag een PIR rapport, het gaat over een vertraging met british airlines van brussel naar londen op 2 december, waar kan ik dat raport vinden aub. Wij misten onze vlucht londen johannesburg, omdat deze in brussel vertraagd was. dank voor uw antwoord
Hoi Karin,
British Airways heeft een portal, waarop je problemen met je bagage kunt melden. https://www.britishairways.com/travel/your-missing-baggage/public/en_gb#/report-missing-baggage
Succes!
Hartelijke groet,
Lisanne
Geachte heer/mevrouw,
Mijn vrouw en ik waren dinsdagmorgen op Schiphol en wij zouden voor 13 dagen op vakantie gaan naar Mallorca.
Wij hadden de koffers al in gechekt bij Vueling en wachten op ons vliegtuig (vlucht VY2902)toen mijn vrouw werd gebeld door het verzorgingstehuis waar mijn schoonvader verblijft met een verdrietig bericht dat het heel slecht gaat met haar vader en dat we moesten komen voordat het misschien te laat zou zijn.
Wij zijn direct vanaf Schiphol naar het verzorgingstehuis gereden om nog op tijd bij mijn schoonvader te kunnen zijn.
Wij hebben dinsdag een gesprek gehad met de arts en een verpleegkundige van het verzorgingstehuis en die informeerde ons dat mijn schoonvader dinsdagmorgen vermoedelijk een herseninfarct heeft gekregen waardoor hij niet meer aanspreekbaar is en Inmiddels is mijn schoonvader overleden.
Mijn vraag aan u is waar zijn onze koffers gebleven , zijn die mee gevlogen naar Mallorca of staan ze nog op Schiphol ?
Ik heb Transavia Partner die de bagage afhandeld voor Vueling wel gemaild en alle gegevens van onze instapkaarten en vluchtnummers door gegeven.
Maar helaas tot op heden heb ik hier nog geen bericht van ontvangen, wat kunnen we nu het beste doen?
Groet Wim
Beste Wim, gecondoleerd en heel veel sterkte gewenst. Wat ontzettend vervelend voor uw vrouw en u. Over uw vraag: vanwege veiligheidsoverwegingen mogen koffers niet meevliegen als de passagiers om wat voor reden niet meer kunnen meevliegen. Daar wordt sinds de Lockerbie-aanslag goed op gelet. De kans is daarom groot dat uw koffers nog op Schiphol staan, maar omdat deze al ingecheckt zijn is dit de verantwoordelijkheid van de airline. Volgens de website van Schiphol kan de luchtvaartmaatschappij u daarom meer informatie geven.
Hey!
Mijn minderjarige zoon vloog samen met mijn grootmoeder (met assistentie) terug van Japan naar Amsterdam. Bij aankomst zijn ze echter 1 koffer “vergeten”.
Na 2 maanden mail verkeer nog steeds niets.
Ik kan mijn koffer niet meer aangeven als vertraagde bagage, aangezien het vluchtnummer zogezegd niet herkend wordt, alsook kunnen ze me via “Line” niet verderhelpen.
Er zaten echter zowel materiële als emotionele spullen in.
Kan iemand mij hier AUB mee verderhelpen want we zitten met onze handen in het haar.
Hoi Liese, vervelend om te lezen, maar hier kunnen wij niets in betekenen.
Goedeavondd , ik ben in mei mijn koffer kwijtgeraakt op de luchthaven van antalya , dit gebeurde nog voor de vlucht en inchecken etcc Bij binnenkomst op de luchthaven was er al een soort band waar je je spullen op moest leggen om het vliegveld te betreden , het was hier zo chatisch druk ik liep daarna zelf door het poortje en aan de overzijde was mijn koffer er niet meer , perongeluk meegenomen door iemand anders ??
Wat moet je in dit geval doen ?
Hi! Altijd vervelend als het druk en chaotisch is op een vliegveld. Ik vraag me af of je nog op tijd bent om contact op te nemen met de lost/found van het vliegveld, maar dat is wel aan te raden. Hopelijk is het een misverstand en staat je koffer daar. Wat je sowieso kan doen is contact opnemen met je reisverzekering, wellicht valt dit onder de dekking. Succes!
Goedemiddag , ik heb dus nog eem hele tijd naar mijn koffer gezocht en gevraagd maar het personeel sprak amper engels dus dit was heel moeilijk . Ik ben ben inmiddels al thuis wel zonder mijn koffer . Nu heb ik een claim ingediend bij mijn verzekering maar die vragen dus om een pir document ? Hoe heb ik dit moeten doen ikdacht dat dit voornamenlijk gaat om bagagge die door schuld van de vliegtuigmaatschapoij is kwijtgeraakt . In dit geval ben ik mijn koffer kwijtgeraakt voor de vlucht en voor het inchecken dus .
Goedenavond, mijn bagage was wel keurig op de band dus kon ik meenemen maar thuis aangekomen bleek dat er spullen uit mijn tas zijn gestolen. Wat moet je dan doen, ter plekke van de service balie ben je dan niet meer want je komt er thuis pas achter dus hoe kan je dan een PIR formulier invullen?
Beste Tanneke,
Vervelend om te lezen. Het PIR-formulier kunt u krijgen bij de servicebalie van de betreffende luchtvaartmaatschappij. Ons advies is om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij, uw reisverzekering en anders uw rechtsbijstandsverzekering.
Succes,
Jerrymie
Op 25 september zijn wij met ITA airways vlucht AZ118 vanuit MilanLinate naar Amsterdam gevlogen Daar aangekomen bleek onze koffer er niet te zijn zoals bijna geen enkele koffer uit het vliegtuig. We werden naar ongeveer een uur wachten door het enige personeelslid die we daar gezien hebben , een beveiliger verzocht om het vliegveld te verlaten in verband met personeel gebrek. Bij lost and found was niemand aanwezig en we werden dus naar buiten gestuurd. Nu proberen we al een maand lang met bellen en mailen onze koffer te achterhalen of iemand verantwoordelijk te stellen voor het verlies van onze koffer. We worden van het kastje naar de muur gestuurd. Krijgen telkens andere telefoonnummers en iedereen wijst naar een ander. We moeten een pir formulier hebben maar dat was toen niet mogelijk omdat er niemand was. Ook wordt er verwacht dat we weer naar Schiphol gaan terwijl we dan niet zeker weten of we dan wel verder komen. We wonen aan de andere kant van het land dus ook niet zo gemakkelijk om daar te komen Inmiddels weten we niet meer wat we moeten doen
Beste Belinda,
wat vervelend dat jullie bagage niet aan is gekomen en dat jullie op deze manier het vliegveld hebben moeten verlaten. Zolang het niet gelukt is melding te maken van het vermissen van jullie bagage middels het PIR-formulier, kun je ook geen claim indienen. Maar natuurlijk hebben jullie het liefst gewoon je eigen bagage terug. Een ding staat voorop: ITA Airways is verantwoordelijk voor de vlucht en de bagage. Bij iedere airline zijn de regels voor het invullen van een PIR-formulier anders. Ik zie dat ITA Airways geen directe online mogelijkheid biedt om online een PIR-formulier in te vullen. Helaas kunnen wij jullie daar ook niet bij helpen. Ons advies is toch contact op te nemen met ITA Airways en te eisen dat jullie je vermiste bagage kunnen melden. Geven zij aan dat dit alleen op Schiphol kan, dan is dat super vervelend maar is het toch belangrijk dat dit gebeurt. Pas na het invullen van het PIR-formulier kan er actie ondernomen worden. Hopelijk lukt het jullie alsnog je bagage terug te krijgen! ~Debbie
Goedemiddag ik wil graag een pir formulier want me koffer is beschadigd heel het wiel hangt erbij maar we zijn ‘s.nachts aangekomen en de begage balie was gesloten de vlucht was 12 oktober 2.00 geland met de cd 220 dutch Airlines corendon .ik heb dat formulier nodig voor de verzekering groetjes
Beste Diana,
Helaas is het niet zo dat wij de formulieren van de airlines klaar hebben liggen. Het PIR-formulier van Corendon kun je als het goed is ook online invullen. Hier vind je meer informatie van Corendon: https://www.corendonairlines.com/nl/contact/na-uw-vlucht.
Waarschijnlijk vind je na de inlog het formulier. ~Debbie
Goedemorgen,
Op 9-9-2022 ben ik met vlucht TP676 om 16:25 op Schiphol aangekomen, omdat ik slecht ter been ben , heb ik assistentie gevraagd. Deze stond ook klaar, mijn handbagage zou hij onder mijn stoel schuiven of anders meenemen. Aangekomen bij de band kijk ik of ik mijn handbagage kon vinden,. Deze was dus niet mee. Gelijk iemand aangesproken en deze zou bij de gate gaan kijken, daar was niets meer . Toen begon de ellende, koffer weg met mijn insuline want ik heb suiker.
Om een heel lang verhaal kort te houden, het is vandaag maandag en heb nog steeds niet mijn koffer. Het ergste is nog dat je te horen krijgt dat jij zelf verantwoordelijk bent voor jouw eigen spullen, dat kopt maar in dit geval is het de schuld van iemand anders.
Beste Mafalda, wat een vervelende situatie. Helaas kunnen wij hierin niets voor je betekenen. We adviseren je om je airline of Schiphol te berichten om zo je spullen terug te krijgen. Met vriendelijke groet, Marit