Mijn vlucht heeft 2 uur vertraging

Wat zijn mijn rechten?

Is uw vlucht twee uur of meer vertraagd? Dan heeft u recht op verzorging van de luchtvaatmaatschappij. Maar heeft u ook recht op een financiele compensatie? Hoe dat zit, leggen we uit in dit artikel.

Mijn vlucht is 2 uur vertraagd, waar heb ik recht op?

Als uw vlucht twee uur vertraagd is, dan heeft u recht op verzorging. Denk hierbij aan eten en drinken. Soms deelt de airline zelf eten uit, en soms worden er vouchers uitgedeeld zodat passagiers zelf iets kunnen halen.

Meestal geeft de airline vouchers waarmee u eten of drinken kunt halen, maar als dit niet geregeld wordt, kunt u zelf eten en drinken kopen. De kosten hiervan kunt u achteraf declareren bij de luchtvaartmaatschappij. 

Heeft u meer dan €250 kosten gemaakt? Dan kunnen wij u helpen om deze terug te krijgen. Klik hier om uw bonnetjes en betaalbewijzen te delen.

Wat als mijn vertraging langer duurt dan 2 uur?

Wordt de vertraging nog langer, of wordt de vlucht uiteindelijk zelfs geannuleerd? Dan heeft u mogelijk recht op een hotelovernachting en vervoer naar de accommodatie. Dit is natuurlijk niet altijd nodig, zeker niet als het om de heenvlucht gaat.

Maar staat u op het vliegveld in het buitenland te wachten op de terugvlucht? Dan is het wel zo fijn om een slaapplek te hebben.

Daarnaast is het mogelijk dat u recht heeft op een vergoeding tot €600. Dit bedrag staat los van uw ticketprijs, maar wordt bepaald op basis van de afstand van uw vlucht.

Wij kunnen voor u monitoren of u recht heeft op deze vergoeding. Deel uw vluchtdata hieronder en dan berichten wij u als u recht heeft op een vergoeding.

Laat geen geld liggen! Krijg tot €600 vergoeding

Deel uw vluchtnummer met ons. Als uw vertraging uitloopt en u recht heeft op compensatie, dan sturen nemen wij contact met u op. Zo kunt u rustig op vakantie, wetende dat u geen geld laat liggen.

Deel vluchtdata

Krijg ik financiële compensatie bij 2 uur vertraging?

Helaas, als uw vlucht twee uur later aankomt dan gepland op de bestemming, dan heeft u geen recht op een financiële vergoeding. De vertraging moet toch echt minimaal drie uur zijn. Dit is vastgelegd in EU Verordening 261.

Er is één uitzondering: als uw vlucht binnen zeven dagen voor vertrek wordt geannuleerd. In dit geval moet de airline u de keuze bieden tussen een andere vlucht, of geld terug.

Kiest u voor een andere vlucht en komt deze minimaal twee uur later aan dan de originele vlucht aan zou komen? Dan kunt u wel recht hebben op een vergoeding. Dien hier een claim in om in aanmerking te komen.

Gecontroleerd door Tjitze Noorderhaven

Tjitze Noorderhaven is uitvoerend directeur bij EUclaim en is een bekende naam in de luchtvaartindustrie. Hij verschijnt al tientallen jaren in buitenlandse media.

Meer over Tjitze

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel