
Klachten over een airline?
U had uw vliegreis toch iets anders voorgesteld, maar helaas liep het anders. U wilt daarom graag een klacht indienen tegen de airline. Niet alleen voelt het alsof u onrecht aan is gedaan, ook wilt u graag anderen ervoor behoeden. Begrijpelijk dat u een klacht in wilt dienen!
Dit kan op verschillende manieren.
- Contact opnemen met de airline: u kunt contact opnemen met de airline en samen kijken naar een oplossing voor uw klacht.
- Schriftelijk indienen: ook kunt u digitaal een schriftelijke klacht indienen, waarbij u een Nederlandse voorbeeldbrief kunt gebruiken.
- Klacht voorleggen aan de rechter: wanneer u er niet uit komt met de airline, kunt u uw klacht voorleggen aan de rechter. Meer informatie hierover vindt u hier.
Klachten over problemen met uw vlucht of bagage?
Een groot deel van de klachten die airlines ontvangen gaan over het vluchtschema of bagage. Wat veel vliegtuigpassagiers niet weten is dat zij bepaalde rechten hebben die ervoor zorgen dat airlines gedwongen worden goed voor haar passagiers te zorgen. Doen zij dat niet, dan moet de airline u financieel tegemoetkomen.
Zo heeft u recht op:
En u heeft recht op een vergoeding die kan oplopen tot € 600,- per persoon als:
- uw vlucht meer dan 3 uur vertraagd is
- uw vlucht korter dan 14 dagen voor vertrek geannuleerd wordt
- u een aansluitende vlucht mist
- u niet meer mee kon omdat uw vlucht overboekt was
- het vluchtschema drastisch wijzigt
Tot slot heeft u ook recht op een vergoeding als uw koffer kwijt is geraakt.
Kortom, voor veel vluchtproblemen bent u gedekt door verschillende rechten. Wilt u alsnog graag een klacht indienen bij de airline, dan kunt u vaak rechtstreeks op de site van de airline terecht.

Gecontroleerd door Paul Vaneker
Paul Vaneker is Senior Flight Intelligence en heeft bij KLM en Transavia gewerkt. Verschijnt veel in de media om op te komen voor rechten van passagiers.
Meer over PaulHulp nodig? Neem contact op
Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!