vergoeding vertraagde vlucht tui

Vergoeding voor mijn vertraagde of geannuleerde TUI vlucht

U heeft mogelijk recht op €600,- per persoon

Check direct of u in aanmerking komt voor een vergoeding.
Check uw vergoeding

786.728 tevreden passagiers

Wanneer heb ik recht op een vergoeding voor mijn vertraagde TUI vlucht?

Is uw TUI-vlucht langer dan drie uur vertraagd, of is uw vlucht door TUI geannuleerd? Dan kunt u recht hebben op een vergoeding tot €600,-.

Waneer komt u in aanmerking?

  1. Uw vlucht is geannuleerd of kwam drie uur later aan.
  2. De vluchtwijziging is de schuld van TUI.

Vergoeding voor mijn vertraagde vlucht met TUI

Minimaal drie uur vertraging met TUI? Dan heeft u mogelijk recht op compensatie.

Heeft TUI u voorafgaand aan de vlucht op de hoogte gebracht van een vertraging? Ook dan kunt u nog steeds in aanmerking komen voor een vergoeding, het maakt niet uit wanneer u het bericht heeft ontvangen.

TUI kan ervoor kiezen om het vluchtnummer en de bestemming te wijzigen. Hebben zij dit binnen twee weken voor de vertrekdatum aangekondigd? Dan kunt u recht hebben op geld terug voor de verloren tijd.

Is uw vlucht met TUI meer dan vijf uur vertraagd? Dan mag u van de reis afzien en heeft u recht om het geld terug te krijgen van uw tickets. TUI moet dan binnen zeven dagen het geld terug storten.

 

Geld terug voor mijn geannuleerde TUI vlucht

Heeft TUI uw vlucht geannuleerd? De luchtvaartmaatschappij moet u de keuze bieden: een andere vlucht of uw geld terug.

Daarnaast heeft u mogelijk recht op een financiële compensatie, dit kan oplopen tot €600,-.

Om te bepalen of u hier recht op heeft is het onder andere belangrijk wanneer TUI u over de annulering heeft geïnformeerd.

  • Langer dan 2 weken voor vertrek geïnformeerd? Dan is er geen recht op vergoeding.
  • Tussen 14 en 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en meer dan 2 uur eerder vertrokken of minimaal 4 uur later aangekomen? U heeft recht op een vergoeding.
  • Korter dan 7 dagen voor vertrek geïnformeerd en meer dan 1 uur eerder vertrokken of minimaal 2 uur later aangekomen? U heeft recht op een vergoeding.

Hoeveel vergoeding krijg ik?

De hoogte van de compensatie wordt bepaald door de afstand van uw vlucht. Het bedrag dat u kunt krijgen staat los van wat u voor uw ticket heeft betaald. 

Bekijk hieronder de afstanden en welk bedrag daar bij hoort.

Vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

    Bijv. Amsterdam – Barcelona

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 – 3500 km

    Bijv. Amsterdam – Marrakesh

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

    Bijv. Amsterdam – Singapore

* bij een afstand van minimaal 3.500 km en een vertraging tussen drie en vier uur, heeft u recht op 50% 

Wanneer heb ik geen recht op een vergoeding van TUI?

Zijn de vluchtproblemen veroorzaakt door overmacht voor TUI? Dan heeft u geen recht op compensatie, aldus de Europese verordening 261.

Dit zijn enkele voorbeelden:

  • staking luchtverkeersleiding of douane
  • conflictsituaties zoals een oorlog of terrorisme
  • medische noodlanding
  • extreme weersomstandigheden
  • natuurrampen

TUI kan er niets aan doen als er vluchtproblemen onstaan door een van deze redenen.

Krijg tot €600,- vergoeding van TUI

Was uw TUI-vlucht langdurig vertraagd of geannuleerd? Dien dan nu een claim in. 786.728 tevreden passagiers gingen u voor.

Dien een claim in

Extra kosten door vertraging of annulering TUI

Als uw vlucht minimaal 2 uur vertraagd is, of zelfs geannuleerd wordt, dan heeft TUI een zorgplicht. Denk hierbij aan:

  • een overnachting
  • vervoer van of naar het vliegveld
  • eten en drinken 

Als TUI dit niet voor u regelt, dan kan het zijn dat u deze extra kosten zelf moet betalen.

Heeft u minimaal €250,- aan extra kosten? Wij kunnen u helpen om deze kosten terug te krijgen. Als u een claim indient omdat uw vlucht vertraagd of geannuleerd was, dan kunt u er voor kiezen om ook uw onkosten te declareren.

Dit zeggen TUI-passagiers over EUclaim

Gecontroleerd door Hendrik Noorderhaven

Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Spreekt regelmatig met de media.

Meer over Hendrik

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel