Vliegtuig van easyJet op de luchthaven

EasyJet wil geen compensatie betalen bij 25 uur vertraging

Vandaag krijgen 758 passagiers geld gestort

Twee keer per maand is het PayDay, dan betalen wij compensatie uit aan gedupeerde passagiers. Wij worden ingeschakeld als de airline moeilijk doet bij vluchtproblemen. 

Volgens EU Verordening 261 hebben passagiers recht op een vergoeding bij een annulering of vertraging van minimaal 3 uur. Maar er zijn airlines die er alles aan doen om deze vergoeding op zak te houden. 

25 uur vertraging bij EasyJet

Vandaag krijgt een grote groep EasyJet passagiers geld gestort. Zij zaten op 19 februari 2022 op een bijzondere vlucht van Amsterdam naar Hurgharda. Deze vlucht was maar liefst 25 uur later aangekomen dan gepland, maar easyJet vond dat de passagiers nergens recht op hadden.

Wij zijn namens de passagiers naar de rechter gestapt en hebben gelijk gekregen.

Ga jij met het vliegtuig op vakantie? Laat geen geld liggen

Vlieg je binnenkort? Deel je vluchtdata met ons en als je te maken hebt met vluchtproblemen, dan regelen wij compensatie voor je. Dit kan oplopen tot 600 euro!

Deel vluchtdata

Op 18 februari 2022 werd Nederland getroffen door storm Eunice, waardoor het vliegverkeer werd ontregeld. EasyJet beweerde dat de annulering van de vlucht te wijten was aan deze storm. Wij waren het hier niet mee eens en hebben dit onderzocht.

Met behulp van onze uitgebreide database konden wij de vlootplanning van EasyJet op Schiphol reconstrueren.

Te lage bezetting

Uit ons onderzoek bleek dat EasyJet toestellen had gewisseld en dat het oorspronkelijk geplande toestel de dag voor de vlucht al in Amsterdam was aangekomen voor een vlucht naar Hurghada. Ook het toestel dat als vervanging werd gebruikt, zou op tijd in Amsterdam zijn voor de geplande vlucht.

Dit deed ons vermoeden dat het probleem niet bij de beschikbaarheid van het vliegtuig lag, maar bij de bemanning die nodig was om de vlucht uit te voeren.

Voor een route van Amsterdam naar Hurghada en terug heb je een volledig uitgeruste bemanning nodig vanwege de lange diensttijd. Dit betekent dat de bemanning veel uren moet werken omdat de vlucht naar Hurghada relatief lang is en de bemanning daarna ook nog de terugvlucht moet uitvoeren.

Tijdens de gerechtelijke procedure kwam aan het licht dat er inderdaad een probleem was met de beschikbaarheid van de bemanning.

Het Europese Hof van Justitie heeft hierover duidelijke uitspraken gedaan: de beschikbaarheid van de bemanning valt onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij. Daarom kan EasyJet zich niet beroepen op buitengewone omstandigheden.

EasyJet beargumenteerde in eerste instantie namelijk dat de vertraging komt door de storm, wat valt onder de noemen buitengewone omstandigheden.

Als gevolg hiervan is EasyJet veroordeeld tot het betalen van compensatie aan de getroffen passagiers.

Geschreven door Jerrymie Marcus

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel