EUclaim houdt vliegtuig Saudi-Arabië op Schiphol aan de grond
Passagiers krijgen nog 50.000 euro
Op donderdag 23 januari 2025 heeft EUclaim beslag gelegd op de kerosine en navigatiekaarten van een vliegtuig van Saudia Airlines. Hierdoor kon vlucht SV216 niet opstijgen.
De reden voor de beslaglegging is dat de Saudische luchtvaartmaatschappij gedupeerde passagiers nog 50.000 euro verschuldigd is.
Na beslaglegging heeft Saudia Airlines het geld overgemaakt, maar ze kunnen nog een maand beroep aantekenen.
Ga je vliegen? Laat geen geld liggen
Heb je een vlucht op de planning staan? Deel je vluchtnummer met ons, als er vluchtproblemen zijn helpen wij je tot €600 compensatie te claimen.
Dit is mijn vluchtnummerWaarom Saudia Airlines passagiers moest betalen
Passagiers hebben volgens EU-verordening 261 recht op compensatie als hun vlucht langer dan 3 uur vertraagd is, of geannuleerd is. Dit geldt ook voor vluchten van Saudia Airlines die vanuit de EU vertrekken.
Sinds 2022 krijgen 67 passagiers nog compensatie vanwege verschillende annuleringen en vertragingen. Dit bedrag is door juridische procedures opgelopen tot 50.000 euro. Maar zelfs na meerdere gerechtelijke uitspraken, weigerde Saudia te betalen.
Het is goed dat deze passagiers zich hebben gemeld bij EUclaim, want samen hebben we een vuist kunnen maken. Omdat de betalingen uitbleven, liet de luchtvaartmaatschappij ons niet veel keuze. We besloten om samen met de deurwaarder beslag te leggen op de kerosine van een toestel van Saudia.
Inbeslagname brandstof en navigatiekaarten
Dit toestel landde gisteren om 13:05 uur op Schiphol en zou twee uur later weer terugvliegen naar Djedda. Tussen landen en opstijgen werd brandstof getankt. Na het tanken zijn wij het vliegtuig binnengetreden en hebben we beslag gelegd op de kerosine.
Helaas hadden we na inbeslagname van de brandstof weinig vertrouwen in een goede afloop, dus besloten we ook beslag te leggen op de navigatiekaarten. Hierdoor werd het onmogelijk gemaakt om op te stijgen.
Vlak daarna werd betaald, en kon het vliegtuig en de passagiers met minimale vertraging opstijgen.
Dit is niet de eerste keer dat EUclaim namens passagiers een vliegtuig aan de grond hield. Vorig jaar kon een toestel van het Roemeense Tarom Airlines niet vertrekken vanaf Schiphol omdat wij beslag legden op de kerosine.
Geschreven door Jerrymie Marcus
Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.
Meer over Jerrymie
Geweldig werk! En ook goed nieuws voor mijn eigen claim die ik via jullie bij deze maatschappij heb ingediend.