Airlines verzaken massaal in zorgplicht
Vandaag is het payday voor 1072 passagiers
Vandaag is het payday en dat betekent dat we weer passagiers blij mogen maken met hun welverdiende compensatie. Vandaag krijgen maar liefst 1072 passagiers geld op hun rekening gestort.
Gefeliciteerd! We hopen dat dit een fijne afsluiting van het jaar is voor iedereen die heeft gewacht op hun rechtmatige vergoeding.
De zorgplicht van luchtvaartmaatschappijen
Als je ooit te maken hebt gehad met een vertraagde of geannuleerde vlucht, weet je hoe frustrerend dat kan zijn. Maar wist je dat luchtvaartmaatschappijen een zorgplicht hebben voor hun passagiers in zulke situaties?
Helaas zien we maar al te vaak dat deze zorgplicht niet wordt nagekomen. Vandaag zien we een treffend voorbeeld van hoe groot dit probleem kan zijn: 63 passagiers ontvangen gezamenlijk bijna 20.000 euro omdat luchtvaartmaatschappijen in hun zorgplicht hebben verzaakt.
Daarom zetten we dit onderwerp vandaag extra in de schijnwerpers.
Ga je vliegen? Laat geen geld liggen
Heb je een vlucht op de planning staan? Deel je vluchtnummer met ons, als er vluchtproblemen zijn helpen wij je tot €600 compensatie te claimen.
Dit is mijn vluchtnummerWat houdt de zorgplicht precies in?
Volgens Artikel 8 van de EU 261/2004 verordening hebben luchtvaartmaatschappijen een zorgplicht om passagiers te ondersteunen bij annuleringen of ernstige vertragingen. Dit betekent dat zij verantwoordelijk zijn voor:
- Het regelen van vervangend vervoer naar de eindbestemming.
- Het verstrekken van eten en drinken tijdens de wachttijd.
- Het aanbieden van een hotelovernachting als je vertraging door de nacht heen duurt.
Maar in de praktijk? Vaak laten luchtvaartmaatschappijen passagiers aan hun lot over. Voor reizigers die op het moment van annuleren in het buitenland vastzitten, kan dit een enorme kostenpost betekenen.
Je kent de taal niet, bent overrompeld door de situatie en moet alles zelf regelen – terwijl de luchtvaartmaatschappij hier verantwoordelijk voor is.
Het meest schrijnende is dat sommige luchtvaartmaatschappijen achteraf klagen over de hoogte van de gemaakte kosten door passagiers. Ze stellen dat goedkopere hotels of maaltijden geboekt hadden moeten worden.
Er zijn grenzen natuurlijk, maar feit blijft dat de airline verzaakt heeft in hun zorgplicht en passagiers noodgedwongen zelf oplossingen moesten zoeken. Dit is voor ons simpelweg onacceptabel.
Wij staan altijd voor je klaar
Heb je te maken gehad met een geannuleerde of vertraagde vlucht? En krijg je niet waar je recht op hebt? Kom dan naar ons toe.
Met onze ervaring en expertise zorgen we ervoor dat je krijgt waar je recht op hebt. Aarzel niet om contact met ons op te nemen.
Geschreven door Jerrymie Marcus
Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.
Meer over Jerrymie