Vliegtuig tussen de palmbomen TUI compensatie Curaçao

Claim goedgekeurd: passagiers krijgen compensatie uitbetaald

Na een lange vertraging op Curaçao ontvangen passagiers eindelijk hun vergoeding van TUI

Het is weer tijd voor payday! Elke twee weken krijgen gedupeerde passagiers hun welverdiende vluchtcompensatie uitbetaald na een succesvolle claim. Vandaag krijgen 861 passagiers hun vergoeding uitbetaald. Onder hen bevinden zich 56 passagiers van de vlucht Curaçao – Bonaire – Amsterdam.

Ga je vliegen? Laat geen geld liggen

Heb je een vlucht op de planning staan? Deel je vluchtnummer met ons, als er vluchtproblemen zijn helpen wij je tot €600 compensatie te claimen.

Dit is mijn vluchtnummer

TUI weigerde compensatie te betalen

Deze 56 passagiers kregen aanvankelijk geen compensatie  van TUI, die weigerde uit te betalen. Maar ze hadden wel recht! De gezagvoerder van deze vlucht testte positief op COVID-19 en mocht daardoor niet vliegen, maar TUI is altijd verantwoordelijk voor een crew. Óók als er iemand ziek is.

Op het eerste gezicht lijkt dit een overmachtssituatie: COVID-19 is immers iets waar niemand controle over heeft.

Toch betekent dit niet dat de luchtvaartmaatschappij geen verantwoordelijkheid draagt. Een airline is verplicht om te zorgen voor een volledige crew, ongeacht de reden waarom een bemanningslid niet beschikbaar is.

21 uur vertraging en overnachtingen op verschillende eilanden

De nieuwe crew kwam vanuit Nederland naar Bonaire en hadden verplichtte rusttijden waardoor de vlucht vertraging opliep

De passagiers waren al vanuit Curaçao op Bonaire geland, maar door het beperkte aantal beschikbare hotelkamers moesten sommigen terug naar het vertrekpunt om daar te overnachten.

De totale vertraging vergeleken met het originele vluchtschema was 21 uur en 9 minuten. Dit betekent dat passagiers recht hebben op compensatie volgens de Europese passagiersrechten (Verordening 261/2004).

Curaçao valt natuurlijk niet binnen de EU, maar TUI is een Europese airline en valt daardoor onder de EU-verordening.

EUclaim wint de zaak: compensatie voor passagiers

Omdat het de verantwoordelijkheid van TUI is om te zorgen voor een volledige crew, hebben deze passagiers al 3 jaar recht op compensatie. Wij hebben namens hen de zaak gewonnen, en vandaag is het moment daar: de gedupeerde passagiers krijgen hun compensatie uitbetaald!

Had jij ook een vertraagde of geannuleerde vlucht en wil je weten of je recht hebt op compensatie? 

Geschreven door Fleur van Leijsen

Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten

Meer over Fleur
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel