Europees Hof doet uitspraak over dubbele compensatie
Het Europees Hof van Justitie heeft onlangs uitspraak gedaan. De uitspraak gaat erover of een vliegtuigpassagier het recht heeft om twee keer compensatie te claimen bij dubbele vluchtproblemen?
Twijfels over recht dubbele compensatie
De vraag die aan het Europees Hof is voorgelegd, betrof de situatie of een passagier twee keer recht heeft op compensatie als hij achtereenvolgens problemen ondervindt: eerst een geannuleerde vlucht en daarna vertraging op de vervangende vlucht die door de oorspronkelijke luchtvaartmaatschappij is geregeld of die je zelf hebt geboekt.
Voorbeeldsituatie
Je hebt een directe vlucht geboekt bij een Europese luchtvaartmaatschappij van Amsterdam naar Vancouver met aankomst op 2 februari om 17.25 uur. De vlucht is geannuleerd wegens een technisch mankement. De luchtvaartmaatschappij heeft daarna alle passagiers op een andere vlucht geboekt die een dag later vertrok. De passagiers zijn ingestemd met deze vervangende vlucht. Helaas had deze vervangende vlucht ook problemen: een defect aan de stuurbekrachtiging van het roer. Door dit technisch mankement kwam je pas op 3 februari om 00.30 uur aan in Vancouver.
Heb jij nu recht om twee keer compensatie te claimen?
Het antwoord op de vraag is “ja”. Het Europees Hof heeft bepaald dat passagiers in zulke omstandigheden recht hebben om twee keer compensatie te claimen. De reden hiervoor is dat passagiers die worden geconfronteerd met annuleringen of langdurige vertragingen, zowel ongemakken ondervinden door de annulering van hun oorspronkelijk geboekte vlucht als van de daaropvolgende langdurige vertraging.
Wat is de conclusie voor jou als passagier?
Als jij compensatie hebt gekregen wegens annulering van
een vlucht en ermee hebt ingestemd een vervangende vlucht te nemen, dan heb je bij
een vertraagde vervangende vlucht ook recht op compensatie wegens deze
vertraging. EUclaim helpt jou daar natuurlijk graag bij.
Aan welke bedragen moet je eigenlijk denken bij vergoeding voor tijdsverlies?
Op het moment dat je met meer dan drie uur vertraging aankomt op de eindbestemming heb je mogelijk recht op een vergoeding. Echter vervalt dit recht als de problemen zijn ontstaan door een buitengewone omstandigheid.
De hoogte van de vergoeding wordt bepaald op basis van de afstand van de vlucht:
Vluchtbestemmingen
binnen de EU
- €250 vergoeding bij een vlucht tot 1500 km
- €400 vergoeding bij een vlucht van meer dan 1500 km
Vluchtbestemmingen buiten de EU
- €250 vergoeding bij een vlucht tot 1500 km
- €400 vergoeding bij een vlucht van 1500 km
tot en met 3500 km - €600 vergoeding bij een vlucht van meer dan
3500 km
Bij een vlucht met een afstand van 3500 kilometer of meer en een vertraging tussen de drie en vier uur, heb je volgens het Sturgeon arrest recht op 50% van de vergoeding.
Heb jij ook te maken gehad met een soortgelijke situatie?
Meer uitspraken van het Europees Hof:
Luchtvaartmaatschappij Flybe vraagt uitstel van betaling aan
Veel ophef over de vouchers rondom coronavirus