compensatie geannuleerde vlucht corona

Payday: passagiers krijgen na vijf jaar éindelijk hun geld terug.

Vandaag is het payday bij EUclaim en krijgen 836 passagiers hun compensatie op de rekening gestort.

Opvallend bij deze payday is dat zeven passagiers hun ticketbedrag krijgen van een vlucht die vijf jaar geleden geannuleerd werd door corona.

Vijf jaar wachten op geld van een geannuleerde vlucht

Deze zaak laat goed zien hoe belangrijk passagiersbescherming is, zonder de EU 261-verordening zouden vele passagiers waarschijnlijk nooit meer hun ticket bedrag terug gekregen hebben.

Tijdens de corona periode trokken luchtvaartmaatschappijen vaak hun handen af van terugbetalingen. Het geld dat binnenkwam via ticketverkoop was in veel gevallen al besteed, waardoor er simpelweg niets meer over was om passagiers mee terug te betalen. 

En dat terwijl reizigers volgens de Europese regelgeving gewoon recht hadden op hun geld, zeker bij geannuleerde vluchten. In plaats van een terugbetaling werden er vaak vouchers aangeboden, maar deze waarde lag lager dan het ticketbedrag.

In principe zou je dus kunnen zeggen dat deze passagiers de luchtvaartindustrie mede gefinancierd hebben, doordat zij wel een ticket hebben betaald en niet op de vlucht zaten.

Ga je vliegen? Laat geen geld liggen

Heb je een vlucht op de planning staan? Deel je vluchtnummer met ons, als er vluchtproblemen zijn helpen wij je tot €600 compensatie te claimen.

Dit is mijn vluchtnummer

Winst voor de airline, passagiers in de wacht.

Ondertussen hebben de airlines vanaf 2022 grote winsten gedraaid. Toch moesten deze passagiers nog jarenlang procederen om te krijgen waar ze recht op hadden: hun eigen geld.

Het is onrechtvaardig dat passagiers zelf zoveel moeite moeten doen, en dat terwijl al deze ticketbedragen hebben bijgedragen aan de positieve resultaten van de afgelopen jaren.

Heb jij recht op compensatie?

Veel passagiers weten niet dat ze recht hebben op een vergoeding bij een vertraagde of geannuleerde vlucht. Luchtvaartmaatschappijen vertellen je dat meestal niet, maar precies daarom zijn wij er.

Als passagier heb je recht op compensatie en een eerlijke behandeling als je bijvoorbeeld bij annulering je ticket niet terugkrijgt. EUclaim helpt je om die rechten te benutten. Want als jij niets doet, gebeurt er meestal ook niets en dat zou zonde zijn.

Geschreven door Fleur van Leijsen

Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten

Meer over Fleur
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel