Keuze tussen voucher of geld terug bij KLM, Transavia en TUI
Nadat KLM en Transavia terugkwamen op het besluit om passagiers vouchers te geven in plaats van geld retour bij een geannuleerde vlucht door het coronavirus, heeft TUI hetzelfde besloten. Vanaf nu kunnen passagiers dus restitutie aanvragen voor de ticketkosten bij deze luchtvaartmaatschappijen.
Met terugwerkende kracht geld terug in plaats van voucher
Passagiers van KLM, Transavia en TUI kunnen bij een geannuleerde vlucht door het coronavirus nu tóch hun geld terugkrijgen. Eerder wilden KLM en Transavia deze optie bieden voor geannuleerde vluchten vanaf half mei, maar afgelopen donderdag week besloten ze dit toch met terugwerkende kracht te doen voor alle geannuleerde vluchten door het coronavirus. TUI volgt nu het voorbeeld van KLM en Transavia op voor passagiers die vliegtickets bij TUI hebben geboekt (ticket-only).
Coronavoucher tijdelijk gedoogd
Door het coronavirus zijn vele vluchten sinds half maart geannuleerd. De luchtvaartmaatschappijen boden vouchers aan in plaats van geld terug. Dit is in strijd met Verordening 261/2004 waarin staat dat passagiers altijd recht hebben op teruggave van de ticketkosten als een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert. In eerste instantie gedoogde de Nederlandse overheid deze coronavouchers, maar de Europese Commissie had daarover een ander standpunt. Door het standpunt van de Commissie besloot het kabinet toch om reisorganisaties en luchtvaartmaatschappijen te vragen om passagiers de optie te geven hun geld terug te vragen bij geannuleerde vluchten door corona.
Restitutie ticketkosten aanvragen
Transavia en TUI geven op hun website aan dat ze momenteel hard werken om een veilig proces in te richten voor het terugvragen van je geld. Zodra het proces is opgezet dat noodzakelijk is om de tickets te kunnen restitueren, heb je als passagier de keuze voor een voucher of voor restitutie van de ticketkosten.
-
Maak je toch liever gebruik van een voucher?
Maar twijfel je of de voucher aan de regels voldoet? EUclaim kan jouw voucher checken! Bij deze service controleren we de voucher op rechtmatigheid en we bewaken de vervaldatum. Daarnaast verzorgen we ook alle communicatie met de luchtvaartmaatschappij.
Hallo, wij zouden eind juli 2020 naar Mexico gaan. Onze reis was niet geannuleerd door de luchtvaartmaatschappij maar we hebben in mei al besloten om niet te gaan. wij zouden met 2x overstappen naar Mexico gaan. Ik weet dat er een vluchtwijziging is geweest maar kan nu niet meer terug vinden wat die wijziging was omdat als je vouchers aanvraagt de vlucht eruit gehaald wordt die je hebt geboekt. Heb geboekt via KLM. We hebben we netjes vouchers gekregen. Nu wil ik toch mijn geld terug want volgend jaar kunnen wij niet op vakantie door omstandigheden. Is het dan ook mogelijk om je geld terug te krijgen.
Beste Yvonne, de EU wetgeving geeft aan dat je enkel recht hebt op restitutie van je ticket waneer de vliegtuigmaatschappij jouw vlucht annuleert en niet uitvoert. Wanneer je zelf annuleert wordt er naar de ticketvoorwaarden gekeken en naar aanleiding daarvan wordt er bepaald hoeveel jij van jouw ticket terugkrijgt. In jouw geval biedt de vliegtuigmaatschappij uit coulance een voucher aan in deze uitzonderlijke situatie. Dat zijn zij in principe niet verplicht. Misschien is het een optie om te informeren bij KLM of de vouchers overdraagbaar zijn? Veel succes! ~Hedy
krijg van Transavia tegenstrijdige antwoorden op mijn vragen, ik heb een Voucher van € 190.– nieuwe reis geboekt met deze voucher nieuwe reis kost € 125,– dus een prijsverschil van € 65,– ik wil dit verschil terug vragen, anders had ik beter het gehele bedrag van de voucher terug kunnen vragen en dan pas een nieuwe reis geboekt. Weet u een oplossing ik kom er niet meer uit ookniet met Transavia
Goedemiddag, als u een voucher heeft van 190 euro en daarmee een vlucht heeft geboekt van 125, dan blijft er inderdaad 65 euro over. Dit zou de nieuwe waarde van uw voucher moeten zijn. U kunt de waarde controleren via https://www.transavia.com/nl-NL/veelgestelde-vragen/voucher/ Transavia geeft zelf op de website ook aan dat de restwaarde gewoon op uw voucher blijft staan. Dit kan u vervolgens weer gebruiken voor een nieuwe vlucht. U kunt de voucher gebruiken voor Transavia-vluchten t/m 31 oktober 2021. U kunt de voucher voor verschillende boekingen gebruiken, totdat het saldo op is of de geldigheidsdatum is verstreken. Na verloop van de geldigheidsdatum, krijgt u alsnog het openstaande bedrag teruggestort. Transavia geeft aan dat zij daar ter zijner tijd een e-mail over sturen ter herinnering. Hopelijk is het zo duidelijk. ~Malu
Wij zouden 9 juni naar Ibiza gaan en ik had bij tui een all Inn reis geboekt nu heb ik een voucher gehad maar ik wil graag mijn geld terug als je naar de klantenservice bel vertellen ze via een bandje dat ze geen restitutie telefonisch behandelen hoe kan ik dan wel geholpen worden?
Beste Silvia, als de aanbieder – in dit geval TUI – zelf de pakketreis annuleert, heb je recht op je geld terug. Misschien biedt de aanbieder een voucher aan. In deze bijzondere situatie kan het verstandig zijn om die te accepteren (zie vraag 3 in de volgende link: https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus), omdat je na verloop van de voucher alsnog je geld terug krijgt en in de tussentijd SGR-garantie hebt. Op de website van Consuwijzer kan je veel nuttige informatie vinden waar je hopelijk wat verder mee komt. Heel veel succes! Mocht je nog vragen hebben, dan horen we dat natuurlijk graag! ~Malu
Hallo, ik wilde even melden dat TUI gewoon weigert geld terug te geven, ook al heb je als klant daarom gevraagd, en de
voucher expliciet hebt afgewezen.
Dit heeft NIETS te maken met ‘drukte’ ( TUI heeft wel degelijk gereageerd): men is gewoon tijd aan het kopen, en neemt
daarbij willens en wetens het risico om voor de rechter gedaagd te worden, waar ze uiteraard zouden verliezen. TUI gokt er
gewoon op dat de meeste klanten de moeite en kosten (advocaat) niet nemen om hen voor de rechter te slepen.
Voor mij nooit meer TUI: bah wat een club. Het betreft hier een pakketreis,geboekt in februari, reis zou in april geweest zijn.
Beste Donald, wat een vervelende situatie! Als de aanbieder zelf de pakketreis annuleert, heb je recht op je geld terug. Misschien biedt de aanbieder een voucher aan. In deze bijzondere situatie kan het verstandig zijn om die te accepteren (zie vraag 3 in de volgende link: https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus), omdat je na verloop van de voucher alsnog je geld terug krijgt en in de tussentijd SGR-garantie hebt. Op de website van Consuwijzer kan je veel nuttige informatie vinden waar je hopelijk wat verder mee komt. Heel veel succes! Mocht je nog vragen hebben, dan horen we ze graag. ~Malu
Beste Malu, TUI heeft inderdaad een voucher aangeboden. Echter, of ik die geaccepteerd heb of ofgewezen doet niet ter zake: de SGR dekt deze sowieso. Wat mij tegen de borst stuit, is dat TUI willens en wetens tegen de wet ingaat en weigert geld terug te betalen, ook al heb ik daar gericht naar gevraagd. Laakbaar gedrag, en reden voor mij nooit meer iets met TUI te willen. Mvg Donald
Heeft iemand al een betaling van Transavia ontvangen nadat ze ervoor gekozen hebben de voucher uit te laten betalen? Ik heb dit op 8 juli aangevraagd, je ontvangt op je scherm een code en vervolgens gebeurd er niets meer, klantenservice via Whatsapp geeft aan hier geen inzicht in te hebben en dat je geduld moet hebben. Er werd vermeld dat het binnen een week op de rekening zou staan, inmiddels ben ik 4 weken verder en nog niets ontvangen. Ben ik de enige hierin of ervaren meer mensen dit probleem.
Ik snap dat het drukker is dan normaal, maar ze hebben al de tijd genomen om het op te zetten dat je terugbetaling kon aanvragen en vervolgens hebben ze het nog niet op orde. Dat doen Ryanair en Iberia Express toch beter dat had ik binnen de kortste keren retour op de rekening.
Beste Bjorn, goed dat je je vraag hier hebt geplaatst. Dank daarvoor! Ik heb het even voor je nagekeken, maar Transavia geeft momenteel het volgende aan op de website: ‘We doen er alles aan om je geld spoedig terug te storten, maar het kan meerdere weken duren. Voorheen verwerkten we de verzoeken handmatig, alleen vanwege de grote hoeveelheid aanvragen is dit nu niet werkbaar. We werken daarom hard om hiervoor een volledig geautomatiseerd proces te maken. Sorry voor de vertraging en dankjewel voor je geduld!’ We hopen dat je spoedig het bedrag op je rekening ontvangt waar je recht op hebt! Wil je het ons laten weten zodra het alsnog is gestort? ~Malu
Goedenavond, wij hebben een voucher gekregen voor onze geannuleerde reis naar Curaçao
Nu willen wij graag ons geld terug maar tui beweert dat dit niet mogelijk is. Als de voucher na een jaar verlopen is hebben we kans op restitutie maar daar willen wij niet op wachten. Hoe kunnen wij ons geld terug krijgen?
Mvg Nicole
Beste Nicole, als TUI jullie reis heeft geannuleerd zijn jullie niet verplicht de voucher te accepteren. Op bijgevoegde website kan je hier meer informatie over vinden: https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus. Zie vraag 3 op via bijgevoegde link. Hopelijk kom je er zo uit! ~Malu
Onze vlucht naar Canada op 3 mei ging niet door, vervolgens heb ik geld teruggevraagd bij de KLM en kreeg een voucher opgestuurd, daarna begin juli gevraagd voucher in te wisselen voor geld terug. Verzoek werd niet in behandeling genomen omdat ik al een voucher had. Boeven zijn het, reageren nergens op, zijn niet te bereiken maar spammen mij wel om opnieuw met hen te gaan vliegen. Dacht het niet
Beste Co, wat vervelend dat je verzoek niet in behandeling is genomen. KLM geeft op de website het volgende aan: ‘Als u al een reisvoucher heeft gekregen, maar liever een teruggave van de kosten wilt, dan kunt u een teruggave van de kosten aanvragen. Houd er dan wel rekening mee dat als u al een reisvoucher heeft gekregen, deze niet meer geldig is.’ Via deze link (https://www.klm.nl/trip/refund) kan je alsnog je geld terugvragen. Hopelijk lukt het via deze weg wel! ~Malu
Onze reis stond geboekt voor 23 augustus, deze wilde ik omboeken maar dit kon niet omdat wij al stoelen hadden gekozen. Ik heb de tickets geannuleerd bij transavia en daar stond bij, geen restitutie, maar dit wilden wij ook niet, wij wilden een voucher. Nu zegt transavia dat wij zelf geannuleerd hebben en nergens recht op hebben. Klopt dit?
Beste Susan, wat een vervelende situatie! Als je een vlucht zelf annuleert, heb je inderdaad geen recht op restitutie (in de vorm van geld of een voucher). Hier heb je alleen recht op als de luchtvaartmaatschappij zelf een vlucht annuleert. Het lijkt erop dat je ‘geen restitutie’ hebt verward voor iets anders en het is erg vervelend dat je daardoor nu in deze situatie zit. Ons advies is om contact met Transavia op te nemen en de situatie uit te leggen. Wie weet kunnen zij uit coulance toch iets voor je betekenen. Heel veel succes! ~Malu
Bedankt voor je snelle reactie!
Wij zouden 15 mei naar malaga vliegen en 23 mei terug met Transavia. Dit ging niet door. Toh nog altijd geen voucher ontvangen ondanks belofte schriftelijk per mail dat we deze vorige week zouden krijgen. Transavia te pakken krijgen is werkelijk een drama en de beloftes komen ze niet na. Blijkbaar maalt Transavia niet meer om klanttevredenheid.
Beste Peter en Esther, wat vervelend om te horen dat jullie nog steeds geen vouchers hebben mogen ontvangen van Transavia. Ons advies is om Transavia direct te bellen bij het openen van hun lijnen. Vanaf 08.00u zijn zij telefonisch bereikbaar, dus als je precies dan belt zijn de wachtrijen aanzienlijk minder lang dan een paar minuten/uren daarna. Transavia geeft op de website aan dat er helaas een aantal uitzonderingen zijn waarbij het langer duurt om de voucher te versturen. Bijvoorbeeld wanneer één van de vluchten in de boeking wel is uitgevoerd terwijl je er geen gebruik van hebt gemaakt, of wanneer je wél gebruik hebt gemaakt van één van de vluchten in je boeking. Wellicht behoort jullie vlucht hierbij… Vraag dat vooral even na, want het is inderdaad niet de bedoeling dat je zo lang moet wachten op je vouchers! Hopelijk krijg je Transavia om 08.00u te pakken! ~Malu
Ik kocht op 27 december tickets voor een reis naar China bij Cheaptickets.nl voor onze reis in April. We kregen bericht dat alles gecancelled was, maar ik blijf maar emails krijgen waarin ze zeggen dat ze er mee bezig zijn, dat de luchtvaartmaatschappijen (KLM en China Eastern) hun het geld niet terug betaald, etc. etc. Elke keer hetzelfde excuus. Heb direct contact met de maatschappijen gehad, en die zeggen dat ik aan Cheaptickets.nl heb betaald, en dat zij de restitutie aan moeten vragen bij hun. KLM stuurde mij een bevestiging per e-mail dat ze ons vouchers zouden sturen, maar die vouchers zijn dus nooit gestuurd. Nu zegt KLM dat ze die vouchers niet kunnen sturen omdat ik de tickets via Cheaptickets heb gestuurd. Kunnen jullie advies geven wat ik kan doen?
Ik voel me een beetje machteloos met dit alles. Onze reisverzekeraar betaalt niet terug omdat de annulering het gevolg is van een Pandemie .
Heel hartelijk bedankt voor jullie advies en hulp.
Beste Marinus, wat vervelend om te lezen dat je je nergens gehoord voelt. Helaas wordt het geduld van passagiers momenteel erg op de proef gesteld. Ons advies is om nogmaals contact op te nemen met KLM en na te vragen of het klopt dat je de vouchers nog niet hebt ontvangen. Je kan dan direct vragen of zij wel al iets aan Cheaptickets hebben uitbetaald, en zo ja: dan kan je om een bevestiging daarvan vragen en dit aan Cheaptickets voorleggen. Cheaptickets is in jullie geval de tussenpersoon dus die zijn verantwoordelijk voor de terugbetaling aan jullie. Het staat je natuurlijk wel vrij om zelf alsnog contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappijen om te vragen wat hun status richting Cheaptickets is. Daarnaast is ons advies om daarna nog eens met Cheaptickets te bellen. Mocht er dan weer niks volgen, neem dan gerust contact op met onze partner Miss Casey (https://www.misscasey.com/nl/). Die kan je helpen om je ticketkosten terug te vragen. Hopelijk krijg je spoedig positief bericht van Cheaptickets! ~Malu
Goedenavond, op 22 april zouden wij met ons gezin naar Ghana vliegen via Brussels airlines. Bij Vliegtickets.nl de tickets geboekt. De gehele boeking is geannuleerd door Brussels Airlines, waarop Vliegtickets liet weten dat zij restitutie zullen aanvragen, maar dit duurt nu al maanden. Op een mail van onze kant werd geantwoord dat het erg druk is en dat we rustig af moesten wachten. Ik begin toch wel een beetje nerveus te worden. Op de site van Brussels Airlines is aangegeven dat als we via een reiskantoor hebben geboekt, we ons bij hen moeten vervoegen… Wie moet ons terugbetalen, Vliegtickets,nl of Brussels Airlines?
Beste Ruth, bedankt voor je bericht. Wat vervelend dat je al zo lang wacht op de teruggave van de ticketkosten. Vliegtickets.nl geeft op de website het volgende aan: ‘Hoe lang duurt het voordat ik resitutie ontvang van mijn geannuleerde vlucht? Afhankelijk van de afhandeling bij de airline kan restitutie momenteel 6-9 maanden duren.’ Vliegtickets geeft hiermee een hele lange wachttijd aan waarvan het te begrijpen is dat je hier nerveus van wordt. Brussels Airlines is verantwoordelijk voor de betaling, maar Vliegtickets.nl is tussenpersoon. Je kan natuurlijk altijd contact opnemen met Brussels Airlines om te vragen of zij het bedrag al aan Vliegtickets.nl hebben geretourneerd. Zo ja, vraag dan om een bewijs daarvan. Wellicht kan je er via die manier spoed achter zetten bij Vliegtickets.nl. Het staat je in ieder geval vrij om zelf alsnlg contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en te kijken wat zij in dit geval voor je kunnen betekenen. Mocht je nog vragen hebben, dan horen we dat graag Ruth! ~Malu
Ik heb aan Sunweb (vliegtuigmaatschappij Transavia) mijn geld terug gevraagd omdat de vakanties niet door kon gaan. Volgens Sunweb kreeg ik niet mijn geld. Moest het na 6 maanden nogmaals proberen als ik nog geen geschikte vakantie had geboekt
Beste Mickey, bedankt voor je bericht. Als ik het goed begrijp heeft Sunweb jouw pakketreis geannuleerd en heb je daarom een Corona-voucher ontvangen. Wettelijk gezien heb je recht op je geld terug, dus je hoeft de voucher niet te accepteren. Echter, er zit een belangrijk voordeel aan de Corona-voucher met SGR garantie. Bij een faillissement van een reisorganisatie krijg je namelijk alsnog je geld terug. Ook is het zo dat je vanaf 6 maanden nadat je de voucher hebt gekregen je geld mag terugvragen. Je bent dus niet verplicht de voucher te gebruiken. Op de volgende website kan je nog meer belangrijke informatie vinden: https://www.consuwijzer.nl/coronacrisis/uw-reisrechten-bij-het-coronavirus Hopelijk kom je er zo uit Mickey! ~Malu
Beste Mevr/Dhr
Wij zouden 27-05-20 met Transavia vanuit Bilbao terug naar huis vliegen.
23 April kregen wij netjes bericht dat deze vlucht was geannuleerd, en dat wij een voucher zouden ontvangen.
Helaas hebben wij deze tot op heden nog niet ontvangen.
Er is geen contact op te nemen met Transavia, mail beantwoorden ze niet (??) kan alleen via tel ( wachtrij van een paar honderd!!) of via whats app maar van deze laatste na 3 dg ook nog geen antwoord .
Wat kunnen we doen?
Met vriendelijke groeten,
Sonja Paasse-Ploeg
Beste Sonja, wat vervelend om te horen dat je Transavia nog niet hebt kunnen bereiken. Ons advies is om direct te bellen zodra hun telefoonlijnen opengaan (08.00 uur). Regelmatig is de wachttijd dan aanzienlijk korter dan in de middag. Transavia zegt het volgende op de website over klanten die nog geen voucher hebben ontvangen: ‘Helaas zijn er een aantal uitzonderingen waarbij het langer duurt om de voucher te versturen. Bijvoorbeeld wanneer één van de vluchten is je boeking wel uitgevoerd is terwijl je er geen gebruik van hebt gemaakt, of wanneer je wél gebruik hebt gemaakt van één van de vluchten in je boeking. We werken er nu hard aan om ook deze passagiers zo snel mogelijk te voorzien van een voucher. We verwachten dit binnen enkele weken voor elkaar te hebben.’ Hopelijk is het spoedig opgelost! ~Malu
Hallo, ik probeer al weken in contact te komen met TUI omdat wij het voucher niet kunnen gebruiken i.v.m. zwangerschap, maar op mail wordt niet gereageerd en telefonisch word ik niet te woord gestaan, wat kan ik nu nog doen?
Beste Ilse, bedankt voor je bericht. Wat vervelend om te horen dat TUI niet bereikbaar is. Wellicht heeft TUI nog steeds te maken met een enorme drukte door de vele annuleringen. Ik zou je aanraden om op een gek tijdstip contact op te nemen. Ik kan mij voorstellen dat zij ook piekmomenten kennen, net zoals de supermarkt. Mocht je verder nog vragen hebben, dan hoor ik het graag! Succes. ~Anouk
Wij hebben wel reactie gekregen van TUI met de vriendelijke medeling dat we pas na een jaar ons geld terug krijgen. Van bovenstaande klopt dus weinig. Ging om een achtdaagse reis naar Kreta in mei dit jaar. Telefonisch werden wij ook niet te woord gestaan. Via de mail kreeg ik na twee dagen antwoord.
Wij hebben onze tickets voor vluchten in april met Transavia gekocht via Vliegtickets. Tot op heden nog geen voucher ontvangen. Contact met beide instanties leidt tot niets. Blijven naar elkaar wijzen zonder dat ik er wijzer van wordt. Onduidelijk wat ik nou van wie moet en kan verwachten. Zo waardeloos dit!
Beste Tilly, wat vervelend dat je nog steeds geen voucher hebt ontvangen. Aangezien Vliegtickets jullie tussenpersoon is, dienen zij ervoor te zorgen dat je de vouchers ontvangt. Het staat je natuurlijk wel vrij om bij Transavia navraag te doen of zij de vouchers al aan Vliegtickets hebben doorgestuurd of wellicht kunnen zij ze rechtstreeks naar jullie sturen? ~Malu
Wij zouden 22maart naar Innsbruck vliegen en 18 april terug naar Adam alle 2 geannuleerd en hebben aangeven voor vouchers niets meer vernomen !
Beste Joop, bedankt voor je vraag. Wat vervelend om te horen dat jullie niets meer hebben vernomen van de vouchers. Om welke reisorganisatie of luchtvaartmaatschappij gaat het? Wellicht hebben zij nog steeds te maken met een enorme drukte door de vele annuleringen. Ik zou je aanraden om op een gek tijdstip contact op te nemen. Ik kan mij voorstellen dat zij ook piekmomenten kennen, net zoals de supermarkt. Succes! ~Anouk
Wij willen ook graag geld terug van onze geannuleerde reis die was op 12juni jl. Maar kunnen opodo niet te pakken krijgen zou niet weten waar ik terecht kan
Goede avond, wij zouden 12 juni naar Valencia gaan maar ,ging niet door ,we vliegen met Transavia en opodo was tussen persoon we moesten akkoord geven voor een vouchers, hebben we gedaan maar tot nu toe niks gehoord ?? Wat nu
Beste Anita, bedankt voor je bericht. Er kan enige tijd overheen gaan voordat je de voucher ontvangt. Het staat je natuurlijk altijd vrij om nogmaals contact met Opodo op te nemen om navraag te doen wanneer ze verwachten de voucher op te sturen. ~Malu
We kunnen opodo niet te pakken krijgen ,ik zou niet weten hoe
Hallo wij zouden 14 Juni tot 28 Juni naar Israel gaan ging niet door ,kregen een voucher maar willen ons geldteru hoe gaat dat??
Beste Trudy, dit kan je aangeven bij de luchtvaartmaatschappij. Dit kan bijvoorbeeld door contact op te nemen met de klantenservice, maar vaak kun je dit ook op de website van de luchtvaartmaatschappij aangeven binnen de omgeving van je eigen boeking. Bij twijfel of onduidelijkheid is ons advies om contact op te nemen met de luchtvaartmaatschappij en dit voor te leggen. ~Malu