hoe lang van te voren op schiphol

Vlucht vertraagd van of naar Schiphol?

U heeft mogelijk recht op een vergoeding!

Deze vergoeding kan oplopen tot maximaal €600 per persoon. Met EUclaim krijgt u waar u recht op heeft.
Check uw vlucht

786.501 tevreden passagiers

Problemen op Schiphol vandaag

Is uw vlucht van of naar Schiphol Airport vertraagd? Mogelijk heeft u recht op een vergoeding, dit kan oplopen tot €600. Lees hier het laatste nieuws over problemen op Schiphol en bekijk wat uw rechten zijn.

  • 01-10-2024

    Treinverkeer van- en naar Schiphol was wederom ontregeld: nu door defecte trein op het spoor

    Er reden enkele uren minder treinen van- en naar Schiphol door de storing. Zowel de reizigers die via Lelystad als via Amersfoort naar Schiphol wilden reizen, hadden daar last van.

  • 30-09-2024

    Schiphol opent nieuwe passagiersverbinding tussen B- en C-pier

    Schiphol heeft deze week een nieuwe reizigerscorridor geopend tussen de B- en de C-pier: de BC-link. Deze vervangt de oude looproute tussen beide pieren, die deels plaats moet maken om ruimte te bieden voor het bouwen van de nieuwe bagagekelder.

  • 15-04-2024

    Vluchten op Schiphol geannuleerd door slecht weer, ook minder HSL-treinen

    Tientallen vluchten van en naar Schiphol lopen maandag vertraging op of worden geschrapt door het weer. Zware windstoten zijn de boosdoener. Daarnaast schrapt de NS treinen op het HSL-traject tussen Amsterdam en Rotterdam.

  • 22-02-2024

    12 dagen veel minder treinen rond Schiphol

    Maandag 26 februari tot en met vrijdag 8 maart werkt ProRail opnieuw aan de sporen en trapopgangen op Schiphol Airport. Dit betekent dat maar de helft van de sporen beschikbaar is voor treinverkeer met als gevolg dat er veel minder treinen kunnen rijden.

  • 20-12-2023

    Vertragingen en annuleringen door storm Pia

    Vanwege de harde wind veroorzaakt door storm Pia zijn er morgen preventief ruim 200 vluchten geannuleerd. Reizigers moeten daarom de hele dag rekening houden met vertragingen en annuleringen. Dit geldt voor zowel aankomende als vertrekkende vluchten.

Overzicht van actuele vertragingen Schiphol

Op zoek naar de laatste status van een bepaalde vlucht van of naar Schiphol? Hier vindt u de actuele vertragingen:

De website van Schiphol laat vertragingen tot één dag in het verleden zien. Staat uw vlucht op de website van Schiphol, of heeft u eerder te maken gehad met een vluchtvertraging? Check hier of uw vlucht in aanmerking komt voor compensatie.

Wat zijn mijn rechten als mijn vlucht van of naar Schiphol vertraagd is?

Is uw vlucht vertraagd? Dan kunt u recht hebben op een vergoeding tot €600 per persoon. Dit is vastgelegd in EU Verordening 261. In de verordening valt te lezen dat u recht kunt hebben op compensatie als:

  • De vlucht kwam minimaal 3 uur later aan.
  • De vertraging komt door de luchtvaartmaatschappij.

Dit geldt voor alle vertrekkende vluchten van Schiphol, maar ook voor alle vluchten die landen op Schiphol en zijn uitgevoerd door een Europese airline.

Daarnaast, vanaf 2 uur vertraging heeft u recht op zorg. Denk aan eten, drinken en meer.

Wat is de hoogte van mijn vergoeding?

De hoogte van het compensatiebedrag is afhankelijk van de afstand van uw vlucht. De compensatie is dan ook een vergoeding voor uw verloren tijd. Het is goed denkbaar dat deze vergoeding hoger is dan wat u voor uw ticket heeft betaald.

Vergoeding
per persoon

  • flight

    €250

    Korte afstand

    tot 1500 km

    Bijv. Amsterdam – Barcelona

  • flight

    €400

    Middellange afstand

    1500 – 3500 km

    Bijv. Amsterdam – Marrakesh

  • flight

    €600

    Lange afstand

    vanaf 3500 km

    Bijv. Amsterdam – Singapore

  • Bij een vlucht tot 1500 kilometer is de vergoeding €250.
  • Is de vlucht tussen 1500 en 3500 kilometer? Dan is de vergoeding €400.
  • Meer dan 3500 kilometer gevlogen en 4 uur later dan gepland aangekomen? Dan is het €600.
  • Is de vertraging bij een vlucht van minimaal 3500 kilometer tussen de 3 en 4 uur? Dan is de vergoeding 50% van de maximale vergoeding, dus €300.

Wanneer heb ik geen recht op een vergoeding?

Er zijn situaties waarbij u geen recht heeft op een vergoeding, ook al was de vertraging langer dan 3 uur. Als de luchtvaartmaatschappij te maken heeft met overmacht, dan kunnen zij niets aan de vertraging doen.

In gevallen van overmacht hoeft de luchtvaartmaatschappij geen vergoeding te betalen. Bij overmacht moet u denken aan:

  • staking douane of vliegveldpersoneel
  • extreme weersomstandigheden
  • medische noodgevallen

Bekijk hier de volledige lijst van buitengewone omstandigheden.

Recht op verzorging vanaf 2 uur vertraging

Is uw vlucht naar of van Schiphol minimaal 2 uur vertraagd? In dat geval moet de luchtvaartmaatschappij voor u zorgen. Dit betekent dat u recht heeft op eten en drinken. Als het nodig is dan moet de airline u ook voorzien van een overnachting en vervoer naar de accommodatie.

Dit geldt ook als de vertraging door een buitengewone omstandigheid komt. Wordt de vertraging bijvoorbeeld veroorzaakt door een staking van bagageafhandelaars? Ook dan heeft de luchtvaartmaatschappij een zorgplicht.

Indien de luchtvaartmaatschappij niet voldoet aan de zorgplicht, dan moet u dit zelf voorschieten.

Onze tip: bewaar de bonnetjes, u kunt de gemaakte kosten achteraf terugvragen bij de luchtvaartmaatschappij.

Weigert de airline om u geld terug te geven? Als het bedrag hoger uitkomt dan €250 dan kunnen wij u hierbij helpen.

Dit is wat klanten zeggen over EUclaim

Gecontroleerd door Hendrik Noorderhaven

Hendrik Noorderhaven is de CEO van EUclaim. Hij houdt zich al decennia bezig met de rechten van passagiers. Spreekt regelmatig met de media.

Meer over Hendrik

Hulp nodig? Neem contact op

Heeft u uw antwoord niet gevonden? Of heeft u hulp nodig bij het indienen van uw claim? Wij helpen u graag verder!

Vragen? Chat of bel