Massaontslag door coronacrisis in de luchtvaart
Het zijn beroerde tijden voor de luchtvaartindustrie. Het effect van de corona crisis en de reisbeperkingen wordt steeds meer zichtbaar. Airbus kondigde op dinsdag 30 juni al een massaontslag van 15.000 werknemers aan. Vandaag, op woensdag 1 juli, maakte ook de Britse luchtvaartmaatschappij easyJet bekend ruim 5000 banen te schrappen. Air France wil in Frankrijk 7500 werknemers ontslaan.
Tienduizenden banen verloren door crisis
Er wordt minder gevlogen en minder geld besteed aan vakanties vanwege de corona crisis, en dit laat zijn sporen na in de luchtvaartindustrie. Van vliegtuigproducenten als Boeing en Airbus tot de bagage afhandelaren op Schiphol: er vallen grote gaten in de roosters van personeel. Vanwege de grote afname van de vraag naar vluchten zijn er minder piloten, cabinepersoneel en grondpersoneel nodig. Maar daar blijft het niet bij: ook de vraag naar kerosine en onderdelen neemt af. Luchtvaartmaatschappijen zijn even niet meer bezig met de nieuwste vliegtuigen en ontwikkelingen, maar met overleven. Dat heeft, ook voor de lange termijn, grote consequenties voor Europese vliegtuigfabrikant Airbus.
40 procent minder werk bij Airbus door coronacrisis
Voor het Franse bedrijf Airbus heeft de crisis voor een productieafname van 40 procent gezorgd. Om kosten te besparen worden er ruim 15.000 werknemers ontslagen, waarvan 5000 in Duitsland en Frankrijk. Nederlandse werknemers hebben voorlopig nog niet met ontslag te maken bij Airbus. Airbus verwacht pas in 2023 enigszins hersteld te zijn van de crisis.
Banenverlies in Nederlandse luchtvaartindustrie
Ook in Nederland wordt baanverlies door de corona crisis verwacht. KLM kondigde afgelopen vrijdag al aan dat er, ondanks het steunpakket van de Nederlandse overheid, duizenden banen zullen sneuvelen. In juli wordt hier meer over bekendgemaakt.
Het vliegverkeer van- en naar Nederland start weer op
Luchtvaartmaatschappijen verhogen opnieuw de bagagetarieven