Mist legt vluchten stil op Schiphol en Eindhoven Airport
Honderden vluchten vertraagd of geannuleerd door slechte zichtomstandigheden
Wat zijn jouw rechten als passagier bij vertragingen door mist?
Hoewel mist een buitengewone omstandigheid is waar de luchtvaartmaatschappij niets aan kan doen, heb je als passagier wél rechten. Helaas kun je geen vergoeding claimen, maar je hebt wel recht op verzorging, zoals eten en drinken. Een luchtvaartmaatschappij heeft namelijk een zorgplicht tijdens de vertraging.
In de meeste gevallen zorgt de luchtvaartmaatschappij voor deze voorzieningen. Doen ze dat niet? Dan kun je de extra gemaakte kosten, zoals eten en drinken, achteraf terugvragen. Zorg ervoor dat je de bonnetjes bewaart!
Ga je vliegen? Laat geen geld liggen
Heb je een vlucht op de planning staan? Deel je vluchtnummer met ons, als er vluchtproblemen zijn helpen wij je tot €600 compensatie te claimen.
Dit is mijn vluchtnummerWaarom zorgt mist voor zoveel problemen?
Mist is een veelvoorkomende oorzaak van vertragingen bij vluchten. Dit komt doordat het zicht van de piloot beperkt is, waardoor vluchten vertraging oplopen of zelfs worden geannuleerd. Bij slecht zicht mogen vliegtuigen niet opstijgen of landen.
Zo was op 27 december 2024 het vliegverkeer ernstig ontregeld door extreme mist. Meerdere vluchten konden niet landen en werden omgeleid naar andere luchthavens; ook vertrekkende vluchten werden geannuleerd. Alleen op Schiphol werden al 60 vluchten geschrapt.
Houd daarom altijd je vluchtinformatie in de gaten om op de hoogte te blijven van wijzigingen.
Geschreven door Fleur van Leijsen
Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten
Meer over Fleur