Passagiers krijgen vandaag vluchtcompensatie gestort
De aanhouder wint
Twee keer per maand betalen wij gedupeerde passagiers uit. Heb jij succesvol een claim ingediend en bericht van ons ontvangen? Gefeliciteerd, grote kans dat dit vandaag gestort wordt.
Maar jij bent niet de enige, vandaag krijgen 811 passagiers geld gestort. Elke reiziger heeft natuurlijk zijn of haar eigen bijzondere verhaal. Eén van deze verhalen gaat over compensatie bij een British Airways vertraging.
Vandaag staan we stil bij twee passagiers die na bijna 3000 dagen eindelijk hun vergoeding hebben ontvangen. En dat komt niet door ons; British Airways deed er alles aan om maar niet te hoeven betalen.
Ga je vliegen? Laat geen geld liggen
Heb je een vlucht op de planning staan? Deel je vluchtnummer met ons, als er vluchtproblemen zijn helpen wij je tot €600 compensatie te claimen.
Dit is mijn vluchtnummerWe schrijven 28 juni 2016. Twee passagiers zouden van Amsterdam naar Londen vliegen, om vanuit daar naar Kaapstad te gaan.
Het toestel dat van Amsterdam naar Londen zou vliegen, kwam met vertraging uit Olbia, in Sardinië. Dit vliegtuig moest vanuit Italië over Frankrijk vliegen om in Nederland te komen. Maar op die bewuste dag was er een staking onder luchtverkeersleiders in Frankrijk. Het Franse luchtruim was grotendeels gesloten met veel vertragingen als gevolg.
Buitengewoon of niet?
Een vertraging als gevolg van een staking onder de luchtverkeersleiding wordt gezien als een buitengewone omstandigheid. Dit betekent dat de airline er niets aan kan doen dat de vlucht vertraagd is, en dat ze volgens EU-wetgeving ook niet verplicht zijn om compensatie te betalen.
Maar… dat betekent niet dat de luchtvaartmaatschappij helemaal geen verantwoordelijkheden meer heeft naar de passagier. British Airways had maatregelen moeten treffen om de vertraging van de passagiers te beperken tot het minimum. Denk aan een overboeking, desnoods via een andere maatschappij.
Dit heeft British Airways nagelaten. De passagiers zijn ruim 24 uur vertraagd geweest. Ondanks dat de jurisprudentie glashelder is op dit punt, wilde British Airways deze zaak uit procederen en de rechtbank overtuigen van hun gelijk.
British Airways is er niet in geslaagd om de rechtbank te overtuigen, maar ze zijn er wel in geslaagd om het juridische proces flink (lees: bijna 3000 dagen) te vertragen.
Wij zijn blij dat de aanhouder wint. Gefeliciteerd aan alle passagiers die vandaag geld krijgen.
Geschreven door Fleur van Leijsen
Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten
Meer over Fleur