19 passagiers na 5 jaar via de Spaanse Rechtbank in het gelijk gesteld
Vandaag krijgen honderden passagiers compensatie
Het is weer PAYDAY bij EUclaim, dan betalen we compensatie uit aan gedupeerde passagiers. Vandaag krijgen 782 passagiers geld op hun rekening gestort. Hoor jij hierbij?
Weigert airline te betalen?
19 passagiers ondervonden in 2018 problemen tijdens hun vlucht. De airline weigerde compensatie te betalen, maar wij waren overtuigd van hun rechten. EUclaim is gespecialiseerd in rechten van vliegtuigpassagiers en daarom wisten wij: op grond van de Europese Verordening 261/2004 hadden de passagiers recht op compensatie! Wanneer de airline weigert te betalen, dan starten wij een juridische procedure.
-
Ga je binnenkort vliegen?
Deel je vluchtdata met ons. Laat geen geld liggen. Als je vlucht vertraagd of geannuleerd is en je recht hebt op compensatie (tot €600), dan krijg je bericht van ons.Deel vluchtgegevens
Deze verordening geldt in de hele Europese Unie, maar de interpretatie van de verordening verschilt van land tot land. Dit komt bijvoorbeeld door lokale wetten. Één van de aspecten die kan verschillen is bijvoorbeeld het vervaltermijn.
In België vervalt je recht om compensatie op te eisen bij de rechter binnen één jaar na de vluchtdatum, terwijl dit in Nederland twee jaar is, in Duitsland drie jaar (slechts tot het einde van dat kalenderjaar) jaar en in Spanje maar liefst vijf jaar na de vluchtdatum. Grote verschillen tussen de landen in vervaltermijnen dus.
Welke rechter wil je?
Bij één vlucht, zijn er verschillende rechters bevoegd om uitspraak te doen bij een geschil tussen passagiers en de luchtvaartmaatschappij: de rechtbank in het land van vertrek van de vlucht, de rechtbank in het land van aankomst en de rechtbank in het land waar de luchtvaartmaatschappij zijn hoofdkantoor heeft.
Neem bijvoorbeeld een vliegtuigpassagier die van Düsseldorf naar Alicante vliegt met Ryanair. Stel, die passagier heeft vier uur vertraging opgelopen en compensatie aangevraagd, maar Ryanair weigert te betalen. Deze passagier kan ervoor kiezen om een procedure te starten in Duitsland, Spanje en zelfs in Ierland, waar het Ryanair gevestigd is.
Volg jij het nog…? Lastige keuze als je niet thuis bent in rechten van vliegtuigpassagiers!
Resultaat telt
Daar komt onze expertise om de hoek kijken. EUclaim heeft door de jaren veel ervaring opgedaan met juridische procedures in verschillende landen. Wij weten waar de kans op compensatie het grootst is en proberen altijd de beste keuze te maken voor gedupeerde passagiers.
Vandaag betalen wij 782 passagiers uit waaronder een groep die door de Spaanse Rechtbank in het gelijk gesteld is. We kunnen je vervelen met alle redenen waarom we voor Spanje hebben gekozen, maar de keuze wordt uiteindelijk bepaald door waar we verwachten het beste resultaat kunnen halen. Hierdoor kan het iets langer duren voordat compensatie uitbetaald kan worden.
Uiteindelijk is dat waar wij voor staan. Wij kiezen liever voor een grotere kans op compensatie en dat het wat langer kan duren, dan dat de kans op uitbetaling kleiner is, maar er sneller een uitspraak wordt gedaan.
Heb je een claim bij ons ingediend? Dan houden wij je via jouw dossier op de hoogte van de progressie. Hier vind je ook in welk land wij de weg naar de rechtbank bewandelen.
Deel je vluchtgegevens met ons
Vlieg jij binnenkort naar het buitenland? Vul dan hieronder alvast je gegevens in. Als je vlucht vertraagd of geannuleerd wordt en je hebt recht op compensatie, dan nemen wij zo snel mogelijk contact met je op.
Geschreven door Lisanne Verbeek
Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.
Meer over Lisanne