
Payday: Saudia Airlines aan de ketting, EUclaim helpt passagiers aan compensatie
EUclaim dwingt betaling af na openstaande claims van €50.000.
We zitten op de helft van de maand en dat betekent dat payday is aangebroken. Vandaag krijgen 812 passagiers het geld van hun succesvolle claim op hun bankrekening gestort. EUclaim heeft hen geholpen om de compensatie te krijgen waar ze recht op hebben.
Dit is een mooi moment om stil te staan bij het belang van passagiersrechten. Op 15 maart was het namelijk de Dag van het Consumentenrecht. Op deze dag wordt wereldwijd aandacht besteed aan de rechten van consumenten, waaronder vliegtuigpassagiers.
Én deze payday is extra speciaal, omdat 67 passagiers die met Saudia hebben gevlogen hun compensatie ontvangen.
Saudia aan de ketting
Op donderdag 23 januari 2025 heeft EUclaim beslag gelegd op de kerosine en navigatiekaarten van een vliegtuig van Saudia Airlines. De reden hiervoor was dat de Saudische luchtvaartmaatschappij nog 50.000 euro verschuldigd was aan gedupeerde passagiers.
Na de beslaglegging heeft Saudia Airlines direct het bedrag overgemaakt naar een tussenpartij. Ze hadden een maand om bezwaar te maken tegen onze vordering, maar dat hebben ze niet gedaan. Dat betekent dat wij hierdoor de gedupeerde passagiers eindelijk blij maken met hun vergoeding.
Ga je vliegen? Laat geen geld liggen
Heb je een vlucht op de planning staan? Deel je vluchtnummer met ons, als er vluchtproblemen zijn helpen wij je tot €600 compensatie te claimen.
Dit is mijn vluchtnummerHeb jij recht op geld terug?
Wat veel passagiers niet weten, is dat ze vaak recht hebben op compensatie wanneer hun vlucht vertraagd of geannuleerd is. En dat is precies waarom EUclaim bestaat: luchtvaartmaatschappijen vertellen je dit vaak niet.
Vliegtuigpassagiers hebben recht op eerlijke behandeling en compensatie wanneer airlines zich niet aan de regels houden. EUclaim helpt je hierbij – want als jij niets doet, gebeurt er vaak ook niets.
EUclaim voor consumenten
Om consumenten zo goed mogelijk te helpen en te ondersteunen, werken wij samen met onder andere de Consumentenbond. Samenwerking vinden wij essentieel, omdat we hierdoor nog meer passagiers kunnen bijstaan in hun reisrechten.
Daarnaast schrijven wij adviezen die we delen met de politiek en nemen we deel aan lobbygroepen BEUC en Apra om de Europese consument te vertegenwoordigen. Op deze manier zetten we ons dagelijks in om de luchtvaart eerlijker en transparanter te maken.
Had jij te maken met een vertraagde of geannuleerde vlucht? Je kunt tot 2 jaar terug je vlucht claimen! Check snel of je recht hebt op compensatie!

Geschreven door Fleur van Leijsen
Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten
Meer over Fleur