Airlines betalen gemaakte kosten bij vertraging en annulering
Het is payday voor 1038 gedupeerde passagiers
Het is PayDay! Dat betekent dat 1038 gedupeerde passagiers die bij ons een claim hebben ingediend, vandaag geld op hun rekening krijgen gestort. Deze claims komen voort uit vertragingen, geannuleerde vluchten én extra gemaakte kosten.
Vandaag staan we stil bij die laatste categorie. Want wist je, dat als je kosten maakt bij een vertraging of annulering, je deze kosten terug kan krijgen? Denk hierbij aan eten, drinken, transport en een overnachting. Zelfs als er sprake is van overmacht voor de luchtvaartmaatschappij!
-
Heb jij extra kosten gemaakt?
Meer dan 250 euro uitgegeven? Wij zorgen ervoor dat je deze extra gemaakte kosten terugkrijgt. Dien meteen een claim in!Dien een claim in
Zorgplicht van luchtvaartmaatschappij
Bij vluchtproblemen zoals een vertraging of een annulering heeft een vliegmaatschappij een zorgplicht. Dit is vastgelegd in verschillende internationale verdragen en verordeningen. Ook als er sprake is van overmacht voor een airline, dan geldt de zorgplicht nog steeds.
Een luchtvaartmaatschappij moet zorgen voor eten en drinken, maar ook een hotelovernachting als dat nodig is.
Toch zijn er situaties waarbij de airline verzaakt om voor passagiers te zorgen, waardoor gedupeerde passagiers zelf moeten betalen. Deze passagiers probeerden de gemaakte kosten terug te krijgen, maar daar ging de airline niet in mee. Daarom hebben ze ons benaderd.
Vandaag krijgen meerdere groepen passagiers hun extra gemaakte kosten terug via ons. We beschrijven de verhalen van twee groepen.
3000 euro aan extra kosten
In de zomer van 2022 had een groep van acht passagiers een boeking van Amsterdam naar Sicilië. Vanwege problemen op Schiphol werd hun vlucht geannuleerd, en de luchtvaartmaatschappij bood geen alternatief aan.
Hoewel de maatschappij de ticketkosten heeft terugbetaald, dekte dit niet de extra kosten die de passagiers hebben moeten maken, zoals vervangende vluchten van en naar een Duitse grensluchthaven en vervoerskosten van en naar die luchthaven.
De passagiers hebben meer dan 3000 euro extra moeten uitgeven voor hun reis. In eerste instantie weigerde de luchtvaartmaatschappij deze kosten te vergoeden, omdat ze van mening waren dat de terugbetaling voldoende was.
Wij werden ingeschakeld en na meer dan 1,5 jaar hebben de passagiers de kosten vergoed gekregen, nadat wij het onterecht weigeren van vergoeding hebben aangevochten.
Zorgplicht bij derden
Daarnaast hebben nog eens zes passagiers kosten vergoed gekregen, hoewel de luchtvaartmaatschappij zelf niet het probleem had veroorzaakt. Het probleem lag in de samenwerking met partnerairlines. Luchtvaartmaatschappijen bundelen hun krachten in grote alliantes, en verkopen onder hun eigen naam vluchten van partnerairlines.
Echter, in dit geval was er een vluchtprobleem waardoor de passagiers moesten overnachten De betrokken airlines wezen naar elkaar en het was niet duidelijk wie de zorgplicht op zich moest nemen. Ofwel, passagiers, zoek het maar uit.
Wij werden ingeschakeld om voor de rechten van de passagiers op te komen, en vandaag krijgen zij gezamenlijk ongeveer 2200 euro gestort. Wij hebben de luchtvaartmaatschappijen kunnen overtuigen om de kosten voor alternatief vervoer en hotelovernachtingen toch te terug te betalen.
Kosten gemaakt?
Ben jij ooit in een soortgelijke situatie terechtgekomen? Als je extra kosten moet maken vanwege een vertraging (van minimaal 2 uur) of een annulering, dan kan je dit bij de airline terugvorderen. Lukt dat niet? Als je minimaal 250 euro aan extra kosten hebt gemaakt, dan kunnen wij je daarbij helpen!
Geschreven door Jerrymie Marcus
Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.
Meer over Jerrymie