Beautiful Portofino (Liguria, Italy) Ita Aiways vertraging

Staking vliegvelden Italië van woensdag 5 februari

Wat betekent dit voor jouw vlucht?

Op woensdag 5 februari wordt er gestaakt op verschillende luchthavens in Italië. Deze staking heeft gevolgen voor reizigers die naar, vanuit of binnen Italië vliegen. Ook op individuele vliegvelden kan de impact groot zijn, waardoor passagiers rekening moeten houden met de staking op het vliegveld in Italië. Bagageafhandelaars leggen hun werk 24 uur neer. Grote luchthavens zoals Rome Fiumicino, Milaan Linate en 15 andere luchthavens zullen hierdoor getroffen worden.

Door de staking heeft ITA Airways inmiddels al 25 vluchten geannuleerd. Er kunnen komende dagen nog meer annuleringen volgen. Daarom worden passagiers aangeraden om hun vluchtinformatie goed in de gaten te houden voordat ze naar de luchthaven vertrekken.

Wordt jouw vlucht geannuleerd vanwege de staking? Dan is de airline verplicht om je om te boeken of een volledige terugbetaling van je ticket te bieden.

Last van de staking in Italië?

Heb je een vlucht op de planning staan? Deel je vluchtnummer met ons, als er vluchtproblemen zijn helpen wij je tot €600 compensatie te claimen.

Dit is mijn vluchtnummer

Uitzonderingen op de staking Italië

Volgens de Italiaanse wet zijn bepaalde vluchten beschermd tegen stakingsacties. Vluchten die vertrekken tussen 07:00 – 10:00 uur en 18:00 – 21:00 uur mogen niet worden geannuleerd vanwege de staking. Als je in deze tijdsblokken vliegt, is de kans groot dat jouw vlucht doorgaat zoals gepland.

Geen recht op compensatie

Om verrassingen op het vliegveld te voorkomen, wordt aangeraden om ruim van tevoren de status van je vlucht te controleren. Compensatie wordt normaal gesproken door de airline betaald, omdat zij verantwoordelijk zijn voor annuleringen en vertragingen die binnen hun invloed liggen.

Maar stakingen van vliegveldpersoneel valt niet binnen hun invloed, waardoor je geen recht hebt op compensatie. Waar je wél recht op hebt bij annulering van je vlucht, is verzorging. Denk hierbij aan eten en drinken en, indien nodig, een hotelovernachting.

Geschreven door Fleur van Leijsen

Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten

Meer over Fleur
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel