Grote storing legt vliegverkeer stil op Eindhoven Airport

Geen recht op compensatie bij overmacht

Op woensdagochtend 28 augustus 2024 heeft een grote storing het vliegverkeer op Eindhoven Airport volledig stilgelegd. De oorzaak lijkt te liggen bij een storing in de luchtverkeersleiding, maar details over de precieze oorzaak en hoelang de storing nog zal duren, zijn op dit moment niet bekend.

Totdat het probleem is opgelost, zullen er geen vluchten vertrekken of landen op de luchthaven. Hier volg je onze news feed met de laatste actualiteiten over de problemen bij Eindhoven Airport.

Oorzaak en duur van de storing onduidelijk

Volgens de officiële communicatie van Eindhoven Airport wordt de storing momenteel onderzocht. Zowel via de website van de luchthaven als via sociale media (X) is bevestigd dat er op dit moment geen vliegverkeer mogelijk is.

De Koninklijke Luchtmacht heeft aangegeven dat de storing waarschijnlijk te maken heeft met een netwerkprobleem. Hoe lang dit probleem zal aanhouden, is nog onduidelijk. Een woordvoerder van de luchthaven liet weten dat er pas weer gevlogen kan worden zodra de oorzaak van de storing is achterhaald.

Weinig informatie voor reizigers

Reizigers op Eindhoven Airport laten weten dat de communicatie rondom de storing traag verloopt. Veel passagiers weten niet precies wat er aan de hand is en worden niet goed geïnformeerd over de status van hun vlucht.

De gates zijn afgesloten en veel reizigers wachten in onzekerheid op verdere instructies. Het advies aan reizigers is om de website van Eindhoven Airport in de gaten te houden voor de meest actuele informatie of om contact op te nemen met hun reisorganisatie.

Wij houden hier ook het laatste nieuws bij. Check het overzicht hieronder voor de laatste, actuele ontwikkelingen van de storing op Eindhoven Airport van vandaag.

  • 28-08-2024 / 13:43

    Duizenden gedupeerde reizigers op Eindhoven Airport kunnen compensatie wel vergeten

    In de Telegraaf staat:

    „De reizigers kunnen fluiten naar compensatie, de regels daarover zijn glashelder. De luchtvaartmaatschappijen kunnen niets aan deze situatie doen. Ze hebben wel een zorgplicht richting gedupeerde reizigers. De luchtvaartmaatschappij moet zorgen voor eten en drinken en eventueel een hotelovernachting bieden, mocht de reiziger niet meer kunnen vertrekken vanuit het vakantieadres naar Nederland”, zegt Vaneker.

  • 28-08-2024 / 11:00

    Storing duurt sowieso tot 17.00 uur

    De vluchtproblemen komen door een storing in de apparatuur van de luchtverkeersleiding, waardoor de uitwisseling van gegevens niet mogelijk is. Hierdoor kunnen vliegtuigen niet goed worden begeleid in het luchtruim rond Eindhoven.

    Deze storing duurt in ieder geval tot 17:00 uur.

  • 28-08-2024 / 09:51

    Geen compensatie, wel recht op zorg

    De storing van 28 augustus komt door ATC-problemen. Dit ligt niet aan de airline. Compensatie is niet mogelijk, maar wel recht op zorg.

  • 28-08-2024 / 08:45

    Grote storing op Eindhoven Airport legt vliegverkeer plat

    Op de site van Eindhoven Airport staat dat in elk geval een tiental geplande vluchten die tot halverwege de ochtend gepland waren, zijn vertraagd. Een vlucht naar Ibiza wordt omgeleid via het Duitse Weeze.

  • 28-08-2024 / 08:09

    Geen vliegverkeer mogelijk op Eindhoven Airport door grote storing

    Het vliegverkeer op Eindhoven Airport ligt woensdagochtend stil. De luchthaven kampt met een grote storing. Het is nog onbekend waardoor die wordt veroorzaakt.

Overmacht: Geen recht op compensatie

Deze storing valt onder overmacht. Dit betekent dat passagiers geen recht hebben op financiële compensatie voor de opgelopen vertragingen of annuleringen.

Maar als je vlucht is geannuleerd, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om een alternatieve vlucht aan te bieden of het geld van het ticket terug te betalen. Bij vertragingen van meer dan twee uur hebben passagiers recht op zorg, wat inhoudt dat zij eten en drinken moeten krijgen.

Voor passagiers die in het buitenland zijn gestrand, geldt bovendien dat zij recht hebben op overnachting en maaltijden, mits dat nodig is. Mocht de luchtvaartmaatschappij deze kosten niet vergoeden, dan kunnen passagiers deze kosten zelf voorschieten en de bonnen bewaren.

EUclaim kan vanaf 250 euro helpen met het terugkrijgen van deze kosten.

Geschreven door Jerrymie Marcus

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel