transavia claim indienen schiphol vertraging

Rechter bepaalt: Transavia moet 71 passagiers vergoeden voor geannuleerde vlucht

Payday voor 706 klanten

Het is weer payday bij EUclaim! Vandaag krijgen honderden gedupeerde passagiers geld overgemaakt. Ben jij een van de 706 passagiers die vandaag geld krijgt?

Tot de passagiers van vandaag behoort een groep van 71 passagiers die benadeeld werden door Transavia.

De 71 passagiers werden op oudejaarsdag 2019 door Transavia in de steek gelaten toen hun vlucht last minute werd geannuleerd en er geen alternatief werd aangeboden.

Transavia vertelt ander verhaal dan passagiers

De 71 passagiers die door EUclaim werden bijgestaan, hadden op oudejaarsdag 2019 een vlucht geboekt van Malaga naar Eindhoven. Deze vlucht zou om 20:00u vertrekken, maar werd door Transavia geannuleerd.

Volgens Transavia werd deze vlucht geannuleerd in verband met slecht zicht door mist. In de rechtbank bleek al snel, dat het verhaal van de gedupeerde passagiers anders was dan het verhaal van Transavia…

Vluchtproblemen met Transavia? Vraag compensatie aan

Is jouw vlucht met Transavia vertraagd of geannuleerd? Deel je vluchtdata met ons en wij regelen compensatie.

Vraag meteen compensatie aan

Was het overmacht voor Transavia?

Wat is er gebeurd? Om 07:00u in de ochtend, ging Eindhoven Airport een tijd dicht in verband met mist. Om 11:52u kreeg Transavia het bericht dat er weer gevlogen kon worden. Tóch annuleerde Transavia de vlucht voor later die dag, op basis van verwachte weersomstandigheden.

EUclaim kon bewijzen, dat andere luchtvaartmaatschappijen wél gewoon veilig hebben gevlogen in de avond op 31 december 2019.

Waarom is dit belangrijk? Mist wordt gezien als een buitengewone omstandigheid; als overmacht voor de luchtvaartmaatschappij. Bij dit soort situaties hebben passagiers geen recht hebben op financiële compensatie voor het tijdverlies.

Omdat Transavia in de rechtbank níet kon onderbouwen dat zij de vlucht moesten annuleren door de mist, oordeelde de rechter dat er geen sprake was van overmacht. Daarom hadden de passagiers recht op compensatie.

Alternatieve vlucht

Ook het verloop van de avond ging volgens Transavia héél anders dan wat de passagiers zich kunnen herinneren. Transavia geeft aan, dat zij de passagiers in de middag op de hoogte hebben gesteld van de annulering en de keuze hebben geboden tussen geld terug of een alternatieve vlucht.

De passagiers hebben echter pas laat in de middag te horen gekregen dat hun vlucht werd geannuleerd. Sommigen hoorden dit zelfs pas aan de balie op het vliegveld. Ook was er volgens hen geen alternatieve vlucht aangeboden.

Transavia gaf aan dat zij de eerstvolgende vlucht van henzelf hebben aangeboden. De passagiers zeggen dat ze zelf alternatief vervoer moesten regelen.

De budgetairline kon in de rechtbank niet aantonen dat zij de passagiers hebben geïnformeerd over de annulering en een alternatieve vlucht van hunzelf hebben aangeboden. Zo konden zij bijvoorbeeld geen annuleringsmail laten zien.

Transavia is verplicht om de passagier de ‘eerstvolgende mogelijkheid’ aan te bieden als redelijk alternatief. Dat kan dan een vlucht van Transavia zijn, maar ook van een andere luchtvaartmaatschappij.

Transavia is een budgetairline

De luchtvaartmaatschappij beargumenteerde dat ze geen vluchten van andere maatschappijen hebben aangeboden, omdat zij een budgetmaatschappij zijn, en daarom alleen maar naar hun eigen vluchten hoeven te kijken. Maar dáár gaat de rechter niet in mee. In de Verordening wordt geen uitzondering gemaakt voor low-costmaatschappijen.

Ook geven de passagiers aan, dat er geen medewerkers van Transavia aanwezig waren op de airport om de passagiers op te vangen. Uit niets blijkt dat Transavia de passagiers actief heeft benaderd met een plan voor vervangend vervoer.

Transavia zegt zelf, dat passagiers bij annulering contact kunnen opnemen met de klantenservice en ze kunnen dan zelf een vervangende vlucht boeken en de kosten declareren bij Transavia. Zij bieden dus zelf geen alternatief aan.

EUclaim stond de passagiers in het hele juridische traject bij. Op vrijdag 26 juli 2024 kregen wij van de rechtbank het vonnis te horen: de passagiers zijn in het gelijk gesteld!

Transavia moet compensatie betalen voor de geannuleerde vlucht op oudejaarsdag 2019. Ook moeten zij de extra kosten vergoeden die de passagiers hebben gemaakt, doordat Transavia hen onder andere geen alternatieve vlucht heeft aangeboden.

Ben jij ook gedupeerd door Transavia? Deel hieronder jouw verhaal! 

 

Geschreven door Lisanne Verbeek

Marketingmanager Lisanne Verbeek heeft passie voor marketing en campers. Nu vecht ze voor de rechten van passagiers.

Meer over Lisanne
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel