Transavia vliegtuig in de lucht

Transavia betaalt compensatie aan gedupeerde passagiers

Vandaag is het weer zover: Payday bij EUclaim! Dat betekent dat 1323 passagiers die een claim hebben ingediend, hun welverdiende compensatie gestort krijgen.

Een groot deel van deze groep is had vluchtproblemen met Transavia, deze prijsvechter betaalt vandaag 232 passagiers uit.

Onder hen bevinden zich 70 passagiers die op 11 september 2019 vertraging opliepen op hun vlucht naar Napels. Na vijf jaar juridische strijd en veel papierwerk heeft de rechter bepaald dat deze passagiers recht hebben op compensatie.

Ga je vliegen? Laat geen geld liggen

Heb je een vlucht op de planning staan? Deel je vluchtnummer met ons, als er vluchtproblemen zijn helpen wij je tot €600 compensatie te claimen.

Dit is mijn vluchtnummer

Rechter niet eens met Transavia

Transavia stelde dat ze geen compensatie hoefden te betalen omdat de vertraging het gevolg zou zijn van een besluit van de luchtverkeersleiding. Volgens Transavia was dit besluit de reden dat de vertraging langer dan drie uur duurde.

Wij vonden dit argument te simpel, en de rechter gaf ons gelijk. Het is belangrijk om naar de echte oorzaak van de vertraging te kijken en te begrijpen hoe het allemaal begon.

In dit geval stond het geplande vliegtuig voor de vlucht naar Napels met een technisch probleem in Alicante. Transavia had geen reservevliegtuig beschikbaar op Schiphol om dit op te vangen.

Zelf drukte opzoeken

Daarom moesten ze vliegtuigen verschuiven, waardoor er pas twee uur na de geplande vertrektijd een vliegtuig beschikbaar kwam voor de vlucht. Omdat ze de vliegtuigen hadden verschoven, wijzigde Transavia de oorspronkelijke vertrektijd bij de luchtverkeersleiding naar twee uur later.

Het is logisch dat als je later wilt vertrekken, je op een drukker moment in het luchtruim terechtkomt, wat leidt tot nog meer vertraging.

Het punt is dat er op de oorspronkelijke vertrektijd geen beperkingen waren vanuit de luchtverkeersleiding. De oorzaak van de vertraging was een technisch probleem, en dat valt niet onder buitengewone omstandigheden.

Daarom kan de vertraging die hierdoor ontstond ook niet als buitengewoon worden beschouwd.

David wint van Goliath

Voor Transavia was dit echter niet vanzelfsprekend. Ze hebben alles geprobeerd om geen compensatie te hoeven betalen. Ze doorliepen twee schriftelijke rondes en zelfs een mondelinge rechtszaak, maar zonder resultaat.

De rechter oordeelde dat de passagiers recht hebben op compensatie, en wij zijn blij dat we dit voor hen hebben kunnen bereiken.

Dit soort overwinningen laat zien waarom we doen wat we doen. Net zoals David de reus Goliath versloeg, laten we zien dat ook de ‘kleine’ passagier kan winnen van een grote luchtvaartmaatschappij.

Geschreven door Jerrymie Marcus

Jerrymie Marcus kwam door een vertraging van 4 uur in aanraking met EUclaim. Via EUclaim kreeg de marketeer 600 euro compensatie.

Meer over Jerrymie
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel