Vergoeding extra kosten vluchtannulering

Deze passagiers moesten airlines €15.000 voorschieten

Luchtvaartmaatschappijen vergoeden alsnog gemaakte kosten na tussenkomst van EUclaim

Heb je je rekening al gecheckt? Misschien ben jij wel een van de gelukkige passagiers die vandaag geld van ons overgemaakt krijgt. Het is namelijk weer PayDay, passagiers ontvangen hun welverdiende compensatie na een succesvolle claim.

Onder hen bevinden zich tientallen passagiers die samen €15.000 aan extra kosten terugkrijgen. De luchtvaartmaatschappij nam hier in eerste instantie geen verantwoordelijkheid voor.

Heb je ook extra kosten moeten maken?

Heeft de airline jou ook op kosten gejaagd? Laat het daar niet bij zitten en claim waar je recht op hebt.

Ja, ik wil mijn geld terug

Gestrand in Barcelona: passagiers moesten zelf nieuwe tickets kopen

Een schrijnend voorbeeld is dat van vier passagiers die strandden in Barcelona na de annulering van hun Transavia-vlucht. In plaats van een alternatieve vlucht aan te bieden, zoals verplicht is, liet de luchtvaartmaatschappij hen aan hun lot over.

Om zo snel mogelijk thuis te komen, kochten de passagiers zelf vervangende tickets bij Eurowings, wat hen €1.900 kostte.

Transavia nam de makkelijke route en bood enkel restitutie van de oorspronkelijke ticketkosten aan. Maar zo werkt het niet: luchtvaartmaatschappijen hebben een vervoersverplichting en moeten een alternatieve vlucht aanbieden. EUclaim heeft de zaak opgepakt, waarna Transavia deze kosten alsnog heeft vergoed.

Orlando: 71 uur vertraging zonder enige hulp

Niet alleen in Spanje ging het mis, ook in de Verenigde Staten werden passagiers aan hun lot overgelaten. Vijf passagiers strandden in Orlando nadat het Duitse Discover Airlines hun vlucht annuleerde.

Ze kregen pas drie dagen later een vervangende vlucht aangeboden, wat betekende dat ze 71 uur moesten wachten. Maar het ergste? De airline bood geen enkele ondersteuning.

Er werd geen hotel aangeboden, geen maaltijdvergoeding en zelfs geen hulp bij vervoer van en naar de luchthaven. De passagiers moesten alles zelf regelen en betaalden meer dan €1.000 aan extra kosten. Discover Airlines dacht er met alleen compensatie voor het tijdsverlies vanaf te komen, maar dankzij EUclaim werden uiteindelijk ook de extra gemaakte kosten vergoed.

Waarom passagiersbescherming belangrijk is

Deze gevallen bewijzen hoe belangrijk passagiersrechten zijn. Zonder de EU 261/2004-verordening zouden reizigers volledig overgeleverd zijn aan de willekeur van luchtvaartmaatschappijen.

Dankzij deze wet kunnen passagiers in Europa een claim indienen voor compensatie en terugbetaling van extra kosten wanneer een airline haar verantwoordelijkheid niet neemt.

Heb jij extra kosten moeten maken door een geannuleerde of vertraagde vlucht? Check hier of jij recht hebt op compensatie!

Geschreven door Fleur van Leijsen

Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten

Meer over Fleur
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel