Stroomstoring London heathrow

Stroomstoring op Londen Heathrow, luchthaven de hele dag dicht

Wat zijn mij rechten als mijn vlucht niet door gaat?

Vandaag wordt er niet gevlogen op Heathrow Airport in Londen, in een nabijgelegen transformatorstation is namelijk brand uitgebroken waardoor er een grote stroomstoring is op de luchthaven.

Dit zorgt voor grote verstoringen van meer dan 1.000 vluchten. Heathrow is de drukste luchthaven van West-Europa, waardoor er ook veel vluchten van Schiphol zijn geannuleerd. 

Op het moment van schrijven zijn er vijftien vluchten geannuleerd tussen Schiphol en London Heathrow, meldt een woordvoerder van de Nederlandse luchthaven, die aangeeft dat dit aantal nog kan stijgen.

Omwille van de veiligheid roept Heathrow op om niet naar de luchthaven te komen; deze blijft tot middernacht gesloten. De 120 vluchten die op weg zijn naar Heathrow worden omgeleid naar andere vliegvelden, zoals Gatwick of Parijs, aldus Flightradar.

Logistieke nachtmerrie over de hele wereld

De brand is catastrofaal voor het vluchtverkeer, omdat passagiers landen op andere bestemmingen dan gepland. Wanneer je in Parijs of Amsterdam landt, is het moeilijk om je passagiers en bemanning naar Londen te krijgen. Verschillende luchtvaartmaatschappijen zullen te maken krijgen met dit probleem vandaag, zegt Neil Hansford, hoofd van het adviesbureau Strategic Aviation Solutions.

Naast de positionering van de bemanning en passagiers zal brandstof ook een probleem zijn, aangezien luchtvaartmaatschappijen van plan zijn om te tanken op Heathrow, waar een grote voorraad is, in tegenstelling tot de vliegvelden waar ze zijn geland.
Mocht Heathrow zaterdag weer operationeel zijn, dan zal dit nog dagenlang impact hebben op wereldwijde vluchtschema’s.

Gaat jouw vlucht niet door?

Omdat deze brand buiten de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappijen valt, wordt deze beschouwd als een buitengewone omstandigheid. Dit betekent dat passagiers geen recht hebben op financiële compensatie bij een annulering of vertraging.

Wel heeft de luchtvaartmaatschappij de verplichting om reizigers een alternatieve vlucht aan te bieden of het ticketbedrag terug te betalen. Daarnaast hebben passagiers recht op verzorging, zoals eten, drinken en indien nodig een hotelovernachting.

Wij raden aan om je vluchtschema goed in de gaten te houden, en contact op te nemen met de airline voor het omboeken van je vlucht.

Waar heb je wel recht op?

Bij vluchtproblemen kan het gebeuren dat je kosten moet maken. Denk bijvoorbeeld aan kosten voor het kopen van een maaltijd of het boeken van een hotelkamer.

In de meeste situaties is het de verantwoordelijkheid van de airline om dit voor je te regelen, maar dit doen zij niet altijd. Indien je luchtvaartmaatschappij geen verzorging aanbiedt en je gedwongen bent zelf kosten te maken voor eten, drinken of accommodatie, raden wij aan om alle bonnetjes te bewaren.

Wanneer deze kosten meer dan €250 bedragen, kunnen wij helpen bij het terugvorderen van deze uitgaven.

Geschreven door Fleur van Leijsen

Fleur is junior marketeer bij EUclaim, combineert haar innovatieve inzichten met een passie voor passagiersrechten

Meer over Fleur
Subscribe
Laat het mij weten wanneer er
0 Commentaren
Inline Feedbacks
View all comments
Vragen? Chat of bel